Jeg har et spørsmål angående å renovere kjelleren. Jeg skal snart begynne med dette og har undersøkt litt om hvordan alt skal gjøres og hva som er viktig å tenke på. Dette skal bare brukes som et oppholdsrom, men kan kanskje bli til soverom eller lignende i fremtiden. Før var veggene kledd i fin panel fra 70-tallet samt isolert fra innsiden med isolasjon og plast utenpå, samt et vegg-til-vegg teppe på gulvet. Under dette ligger det 22 mm sponplater som igjen ligger på isopor som ligger på plast oppå selve platen. Vi fikk drenert huset i fjor og satt på dreneringsplater 100 mm utenpå når vi uansett jobbet med innkjørselen. Nå hadde jeg tenkt å gjøre det slik, men vil vite fra noen kyndige om dette er helt feil før jeg begynner. På selve platen hadde jeg tenkt å legge Platon-matte som går opp ca 10 cm på veggene, deretter legge en type isopor for isolasjon og 22 mm sponplate over dette for å kunne legge gulvet på. Vi er fortsatt usikre på veggene, men en tanke er å sette stålstendere ca 10 mm fra selve kjellerveggen og deretter sette våtromsgips utenpå disse for at luften skal kunne sirkulere. Så lurer jeg på om man må sette inn en form for vifte for at luften skal kunne sirkulere, eller kan man ha det uten?

Ser ingen store problemer med den løsningen. Mekanisk undertrykksventilasjon tror jeg ikke du trenger med mindre du har stor fuktgjennomtrengelighet opp i platen. Et tørt og fint gulv ellers, så trengs ikke Platonmattan. For over 20 år siden la jeg isopor direkte på platen, men jeg gjorde det slik at jeg delte tykkelsen og la to stykker oppå hverandre; først den ene veien, så det andre laget den andre veien, slik at det dekket skjøtene på første laget. Og så direkte oppå med Pergogulv, og det holder seg fortsatt uten problemer. Sats på en bedre kvalitet på isoporen, så slipper du 22 mm sponplate med mindre du skal stille tunge maskiner og lignende. Det gulvet jeg la den gang har det vært mange fester på og stått imot både det ene og det andre.

Okei. Ja det var jo greit å vite. Vi skal i nær fremtid rive opp gulvet som ligger der, så får vi se hvordan det ser ut da. Jeg takker for ditt syn på det hele.

• Liker
Bono_R
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.