Skal gjøre om to vegger og det blir en liten toalett (ca 90x120) Det blir å sette dobbeltgips overalt da resten av huset har den standarden.

Hvor stor forskjell blir det å ha 70 sammenlignet med 45 stendere. Blir det mye mer stabilt med 70 så går vi for det, men kan man spare litt plass så er det jo ikke feil.

Vil dog ikke ha en fleksende vegg eller merkelig lyd.

P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Skal gjøre om to vegger og det blir en liten toalett (ca 90x120) Blir å sette dobbeltgips overalt da resten av huset har den standarden.

Hvor stor forskjell blir det å ha 70 sammenlignet med 45 stendere. Blir det mye mer stabilt med 70 så går vi for dette, men kan man spare litt plass så er det jo ikke feil.

45x70 blir en bra skillevegg, du har ikke tenkt på å ha type OSB+gips i stedet for dobbeltgips?

• Liker
Lennart 57
  • Laddar…
Rejäl skrev:
45x70 blir en bra mellomvegg, du har ikke vurdert å ha typ OSB+gips i stedet for dobbeltgips?
Ok da blir det nok 70 som i resten av huset.

Jo, det hadde jeg nok hvis det fantes fra før.
Men huset er bygget med enkelgips og jeg la på et lag til i vegger og tak for å slippe rive tapeter og slikt. Pluss at den gamle gipsen var spikret og begynte å henge i taket.

Så derfor føles det bra å kjøre med dobbeltgips her også. Skal ikke være noe fliser, bare malt, så ingen vekter.

Når vi senere pusser opp badet en gang, så blir det nok OSB inne i selve badet.

P
Dr Benz Dr Benz skrev:
Ok då blir det nok 70 som i øvrige huset.

Jo det hadde jeg nok om det fantes fra tidligere.
Men huset er bygget på enkelgips, og jeg la på et lag til i vegger og tak for å slippe å rive tapeter og slikt. Pluss at den gamle gipsen var spikret og begynte å henge i taket.

Så derfor føles det bra å bruke dobbelgips her også. Skal ikke være noe fliser, kun malt, så ingen vekter.

Når vi så gjør om badet en gang, så blir det nok OSB inne i selve badet.
Ok da forstår jeg, men bad må man ikke bruke OSB, men konstruksjons plywood 15mm er hva de fleste bransje anbefalinger sier..

Rejäl skrev:
Ok da forstår jeg, men bad må man ikke bruke OSB uten konstruksjonsplywood 15mm er det som de fleste bransjeanbefalinger sier..
Ah. Takk for den. Bra input. Er ikke der ennå, men kommer til å lese opp når det er tid om noen år. Men nå har jeg det med meg. 👊🏻

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Skal gjøre om to vegger og det blir en liten toalett (ca 90x120). Blir å sette dobbeltgips overalt siden resten av huset har den standarden.

Hvor stor forskjell blir det å ha 70 sammenlignet med 45 stendere. Blir det mye mer stabilt med 70 så kjører vi på det, men kan man spare litt plass så er det jo ikke feil.

Ikke så sjelden har man en dør man vil gjenbruke og da føles det passende å tilpasse veggen etter dørkarmens tykkelse.

nimhed nimhed skrev:
Ikke så sjelden har man en dør man vil gjenbruke og da føles det hensiktsmessig å tilpasse veggen etter dørkarmens tykkelse.
Japp. Sånn er det ikke i dette tilfellet, alle gamle dører er kastet på grunn av at karmene var feilplassert og de ville trengt maling. Raskere og nesten billigere å bytte ut.

Så det blir ny karm og dør også her.

• Liker
nimhed og 1 annen
  • Laddar…
Hva er verre enn enkelgips som vegg? Jo, dobbeltgips! Så gøy dere må ha det med montering, eller bare en sånn ting som å henge opp et bilde. Plugger og stygge reparasjoner overalt.

Å ha 45-reglar på dobbeltgips høres bare for fælt ut. Jeg mener, hva slags bad er det egentlig? Tenkte du å vaske hendene etter en skit? Det går ikke an å henge opp en servant i noe gips, særlig hvis det er 45-reglar. Hva skjer når noen har klart å tisse ned veggen noen ganger og gipsen gir etter?

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Det finnes noe som heter kortlinger i en vegg..
En gammel og velprøvd metode..

• Liker
tergo
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Hva er verre enn enkelgips som vegg? Jo, dobbelgips! Hva moro dere må ha med montering, eller bare en sånn sak som å henge opp et bilde. Plugg og stygge reparasjoner overalt.

Å ha 45-reglar på dobbelgips høres bare helt forferdelig ut. Jeg mener, hva slags bad er det egentlig? Tenkte du å vaske hendene etter en dobesøk? Det går ikke an å henge opp en vask i noe gips, spesielt om det er 45-reglar. Hva skjer når noen har klart å tisse ned veggen noen ganger og gipsen kollapser?
Ojojoj… mye hat mot gips. Laget for mange gipsfigurer som barn?

Det går helt fint å henge ting i gips. Du skal nok ha steinvegger så du kan føle deg trygg.

Det går jo også å regel sånn at du kan henge opp hva du vil. Men spørsmålet gjaldt ikke gips eller ei.

Dessverre alltid noen som må fremføre sin egen mening på feil sted. Jeg har forklart hvorfor det blir gips overalt.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Skal gjøre om to vegger og det blir en liten toalett (ca 90x120) Blir å sette dobbeltgips overalt da resten av huset har den standarden.

Hvor stor forskjell blir det å ha 70 sammenlignet med 45 stendere. Blir det mye mer stabilt med 70 så kjører vi på dette, men kan man spare litt plass så er det jo ikke feil.

Vil dog ikke ha en vegg som flekser eller merkelig lyd.
45 stendere og 12 mm kryssfiner + gips gir veldig stabile vegger og sparer litt plass. Blir dessuten enklere å montere opp ting på veggene. OSB er rent søppel når det gjelder ting som skal monteres på vegger. OSB er ikke mye å skru i.

Jo det er vel så klart det beste men ikke billigste.

Nå består hele huset av dobbeltgips så det kommer til å fortsette sånn. Foruten kanskje når vi renoverer badet. Men der er vi ikke ennå.

Vi har flyttet på døren så nå gjør det ingenting for vasken og tilgangen om veggen blir 70 med dobbeltgips på begge sider. Så det føles som en god løsning for oss.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jo det er vel så klart det beste, men ikke det billigste.

Nå består hele huset av dobbelgips, så det vil fortsette slik. Bortsett fra kanskje når vi renoverer badet. Men der er vi ikke enda.

Vi har flyttet på døren, så nå gjør det ingenting for vasken og tilgangen hvis veggen blir 70 med dobbelgips på begge sider. Så det føles som en god løsning for oss.
Går jo an å sette plyfa 12mm opp til et visst nivå og deretter legge en gips på øvre delen der ingenting skal henge/monteres. Så det blir dobbelgips øverst bak ett lag og plyfa nederst bak sluttplatene. Da sparer man litt på plyfaplatene.

AXS
Skulle ikke bygge vegg med 45x45, men 45x70 åt "feil" vei kan være greit hvis hver centimeter teller.

45x45 pleier vanligvis å være veldig slagne, ikke bra å bygge med...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.