Hei!

Skal ta tak i renovering av den gamle betongtrappen til våren.

Tenker å fjerne de gamle platene, så vil jeg reparere skadene etter at jeg har brukt bilmaskinen og deretter støpe opp cirka 3cm for å så legge utefliser som er 2cm, hele biter over i hvert fall trinnene for å redusere antall fuger.

Jeg har vanskelig for å finne en betong som kan støpes uten å bruke form. Flere typer fiberbetong ser ut til å ha krav om formsystem. Det jeg har sett ellers er først og fremst reparasjonsbetong, f.eks. weber rep 45, men dette virker for en lekmann ikke helt lett å få tak i, det er dyrt og uklart om man egentlig kan støpe høyere enn bare hulrom.

Noen som har tips om betong som kan brukes til dette formålet uten formsystem?

Legger ved bilder for klarhet! Platene som ligger nå er 5cm i høyden.

Takk på forhånd!
/David

• Gammel betongtrapp med beige fliser og hvitt gelender, noen fliser er i dårlig stand. Rødt mursteinsbygg i bakgrunnen.
  • En betongtrapp med skadede fliser foran en tredør, klare for reparasjon og renovering.
  • Slitt betongtrapp ved inngang med sprukne fliser og brun tredør, omgitt av rød murstein og hvitt rekkverk, flislagt veranda foran.
Jeg vet ingenting om reparasjonsbetong bortsett fra at de fleste stedene som har litt større sortiment kan bestille hjem det du vil ha. Skal du ha mindre mengder, må du bare være ute i god tid.

Får jeg spørre hvorfor du ikke vil formsette? Du sparer en del hodepine og sluttresultatet blir nok både bedre og billigere

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
A
D David Andreas skrev:
Hei!

Skal ta tak i renovering av den gamle betongtrappen til våren.

Tenker å pigge bort de gamle flisene og deretter reparere skadene etter jeg har gått løs med piggmaskinen samt støpe opp cirka 3 cm for så å legge utendørsfliser som er 2 cm, hele biter over i hvert fall trinnene for å redusere antall fuger.

Jeg har vanskelig for å finne en betong som kan støpes uten å bruke form. De fleste typer fiberbetong ser likevel ut til å ha krav på forskaling. Det jeg har sett ellers er først og fremst reparasjonsbetong, for eksempel weber rep 45, men dette ser for en lekperson ikke helt lett å få tak i, er dyrt, samt uklart om man egentlig kan støpe høyere enn bare hulrom.

Noen som har tips om betong som kan brukes til dette formålet uten forskaling?

Jeg legger ved bilder for tydelighet! De flisene som ligger nå er 5 cm i høyden.

Takk på forhånd!
/David
Rep 45 er et reparasjonsmørtel som man legger på som puss, kan brukes til å reparere fra ca 5-50mm i et påslag, inneholder kun tilslag på 0-2mm.
Det finnes ingen støpebetong som kan helles i uten å ha en form eller noe annet som stopper betongen fra å renne.

K Kimpaann skrev:
Får jeg spørre hvorfor du ikke vil forme? Du sparer en del hodebry og sluttresultatet blir nok både bedre og billigere
Helt enkelt mangel på kompetanse. Kanskje er det enkelt i seg selv, men min tanke er at alle steg som kan fjernes når man er nybegynner og som kan forenkle er bra. Hvordan i all verden fester man formen godt når trappen er konstruert som den er?

Er fullt klar over at snarveier sjelden er løsningen på et godt og varig sluttresultat, så hvis det er det som kreves får man bare lære seg!

Beste svar

D David Andreas skrev:
Rett og slett mangel på kompetanse. Kanskje er det enkelt i seg selv, men min tanke er at alle steg som kan fjernes når man er nybegynner som kan forenkle, er bra. Hvordan i all verden fester man formen godt når trappen er konstruert som den er?

Er fullt klar over at snarveier sjelden er løsningen til et godt og varig sluttresultat, så er det det som kreves, er det bare å lære seg!
En gang må alltid være den første!☺️
Første gang til tross, så er jeg ganske overbevist om at sluttresultatet og holdbarheten vil bli mye bedre om du former.

For å støpe opp dine centimeter med form, må du begynne med å rengjøre overflaten så godt det lar seg gjøre. Fei av/støvsug opp avfall og støv. Deretter kjøper du primer og ruller/pensler på de overflatene som skal støpes.

Siden du ikke skal endre dybden på trinnene, kan du sette formplywood i forkant på hvert trinn, og så klart langs den kortsiden som er utad.
Borr ned noen stenger/skruer på hvert trinn så betongen har noe å feste seg i, så du slipper at den eventuelt deler seg på grunn av frostspregning eller lignende.
Spørsmålet er om du skal ta det sikre for det usikre og legge inn et tynt armeringsnett. Hadde jeg gjort det hjemme hos meg selv, ville jeg lagt det inn bare fordi det er veldig surt å oppdage at det hadde vært nødvendig etterpå.

For å feste plywoodplatene anbefaler jeg:
https://www.bauhaus.se/spikplugg-6x...RG-iD4MGxiUhocjxCb-juHu_vIQwVT40aAoFlEALw_wcB

Hullene som blir etter pluggene, sparkler du enkelt igjen med betongsparkel fra et valgfritt merke. (Ardex er veldig bra, men dyrere enn mange andre produsenter)

Sist redigert:
  • Liker
hampasnöret
  • Laddar…
K Kimpaann skrev:
En gang er alltid den første!☺️
Første gang til tross så er jeg temmelig overbevist om at sluttresultatet og holdbarheten kommer til å bli mye bedre om du former.

For å støpe opp dine centimeter med form så bør du begynne med å gjøre rent overflaten så godt det går. Fei av/støvsug opp søppel og støv. Så kjøper du primer og ruller/pensler på de overflater som skal støpes.

Siden du ikke skal endre dybden på trinnene så kan du sette formplywood i forkant på hvert trinn og så klart langs den kortsiden som er utover.
Bore ned noen stenger/skruer på hvert trinn så betongen har noe å feste i så du slipper at den eventuelt deler seg på grunn av frostspregning eller lignende.
Spørsmålet er om du skal ta det sikre før det usikre og legge inn et tynt armeringsnett. Hadde jeg gjort det hjemme hos meg selv så hadde jeg lagt det inn kun for at det er veldig sur å oppdage etterpå at det hadde vært nødvendig.

For å feste plywoodplatene anbefaler jeg:
[lenke]

Hullene som blir etter pluggen sparkler du enkelt igjen med betongsparkel fra valgfritt merke. (Ardex er veldig bra men dyrere enn mange andre produsenter)
Forsøkte å redigere for langt etterpå så det blir et nytt innlegg. Spalten som blir når du tar bort de fremre formene kan du med fordel sparkle igjen eller la sideformen sitte igjen og støpe igjen spalten dagen etter siden du likevel skal kle trinnene

Alternativt sette formen 35 mm over overflaten du vil heve (trinnet), da slipper du spalte og alt ekstra som blir ut av det.

Sist redigert:
K Kimpaann skrev:
Forsøkte å redigere for langt etterpå så det blir et nytt innlegg. Glippen som blir når du fjerner de fremre formene kan du med fordel sparkle igjen eller la sideformen sitte igjen og støpe igjen glippen dagen etter siden du uansett skal kle trinnene

Alternativt sette formen 35 mm over overflaten du vil heve (trinnet), da slipper du glippe og alt ekstra som blir ut av det.
Supert! Takk for utrolig utførlig svar! Kommer til å gå for planen din rett av!

• Liker
Kimpaann
  • Laddar…
Er bare å skrive om det dukker opp noen spørsmål eller funderinger! Stort lykke til med trappen og beskue ditt mesterverk med sitat fra Lotta på Bråkmakargatan "jeg kan så mye, jeg kan nok alting når jeg tenker etter" ☺️

• Liker
David Andreas og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.