Hei!

Har en skråning/knoll på tomten som jeg gjerne vil "grave inn" et relaxrom i. Det jeg føler meg veldig usikker på er hvordan man gjør med taket da det vil være en masse fyll, jord og gress oppå og ikke en etasje som for en "normal" kjeller.

Det er vel neppe så enkelt som å støpe en plate, mure opp tre vegger (fjerde veggen blir mest skyvedører) og deretter støpe et tak samt fylle opp igjen så man bare ser skyvedørene i knollen?

Må man ha masse tetningssjikt osv. (sammenlignet med konstruksjon av såkalte flate tak)?

Finnes det alternativer til å støpe taket?

Har lett en del på nettet nå, men finner ingenting bra om dette. Lurer også på å lage en jordkjeller ved siden av relaxrommet. Kanskje man kan bruke en av veggene til relaxrommet for dette.

Noen som har erfaring og litt forslag til løsning (om det er praktisk gjennomførbart...)?

Du bør nok ha en eller annen form for tettesjikt for betong slipper gjennom vann.

jeg hadde nok forsøkt med aluminiumtak som jeg hadde tettet med silikon el. lign.

spiller jo ingen rolle hvordan det ser ut bare det blir tett.

eller rett og slett plaske oppå taket når det er klart, kanskje med litt fall.

Interessant byggverk. Det går sikkert an å guta betong om du bygger solid form og alt, men jeg ville nok se etter Y-tong-elementer eller noe. Fordelen er at de isolerer mye bedre og er lettere. Så ville jeg virkelig sørge for å tette, men kanskje ikke direkte mot betongen. Jeg ville nok bruke isodränplater oppå betongtaket og utenpå veggene. Veggene må nemlig også beskyttes mot fuktighet, men det er veldig bra om de puster, og isodrän er ypperlig. Akkurat oppå taket ville jeg bruke to lag isodrän med doble lag aldringsbestandig plastfolie imellom. Alternativt legger man en form for enkelt plast-/blikktak mellom isodränplatene. Risikoen med det er at blikket kanskje ruster i stykker lenge før plastfolien ville. Ville også sørge for at taket har en liten helning så vannet renner bort fra hovedbygningen og ut utenfor isodränplatene på veggen. Skulle det komme gjennom en dråpe vann, er det ikke et problem, det tørker. Da får du et fint isolert relaxrom hvis vegger PUSTER. Jeg antar at du har tenkt å flislegge eller noe, og da er det fint om det ikke koster skjorta å varme opp for betong leder best nest etter stål. Dessuten innebærer betongkonstruksjonen med diffusjonsåpen utside at du kan bruke tettesjikt i relaxrommet men må ikke, med mindre det er risiko for at vannet i ditt relaxrom vandrer inn til andre rom i hovedbygningen via gulv eller vegg. Vannet tørker fra betongen både innover og utover, supert. Se www.isodran.se for monteringsanvisninger og prat med dem om akkurat din konstruksjon.

(Har nettopp drenert og isolert en underetasje med isodrän og er veldig fornøyd)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.