8.820 lest ·
7 svar
9k lest
7 svar
Rekonstruksjon av takstoler for garasje/bod
Hei!
Har begynt å rive i garasje/bod-delen av huset da vi planlegger for en bedre garasjedør.
Døren som sitter der nå er så liten/lav at det ikke går an å kjøre inn en moderne bil, så den må byttes, men det store problemet er takets høyde. Det finnes mye rom over taket (altså loftet), men det er ikke brukbart heller på noen måte, så det bare står der ubrukt. Jeg har begynt å tenke på å heve taket til noenlunde normal høyde. Naboene har visst hatt det samme problemet, og de gjorde ifølge skissen nedenfor. Spørsmålet er hvor stor risiko man tar ved å flytte opp bjelkene på denne måten. Rommet er ca. 35 kvm, og jeg vil gjerne ha hele flaten åpen. Skissen er jo ikke helt skalerbar, og i virkeligheten skal bjelken flyttes ca. 40 cm "opp".
Noen synspunkter?
Har begynt å rive i garasje/bod-delen av huset da vi planlegger for en bedre garasjedør.
Døren som sitter der nå er så liten/lav at det ikke går an å kjøre inn en moderne bil, så den må byttes, men det store problemet er takets høyde. Det finnes mye rom over taket (altså loftet), men det er ikke brukbart heller på noen måte, så det bare står der ubrukt. Jeg har begynt å tenke på å heve taket til noenlunde normal høyde. Naboene har visst hatt det samme problemet, og de gjorde ifølge skissen nedenfor. Spørsmålet er hvor stor risiko man tar ved å flytte opp bjelkene på denne måten. Rommet er ca. 35 kvm, og jeg vil gjerne ha hele flaten åpen. Skissen er jo ikke helt skalerbar, og i virkeligheten skal bjelken flyttes ca. 40 cm "opp".
Noen synspunkter?
Sist redigert:
Løft hele garasjen med jekk i stedet, og mur 2 rader med Leca dvs. 40cm da får du fortsatt beholde isolasjonen i hele taket, gjør du som du foreslår, så blir det unødvendig mye arbeid samt mye dårligere isolasjon.
Du kan feste ordentlige planker for å stabilisere garasjen før du løfter, så løfter du bare sakte litt om gangen rundt om til du har riktig høyde.
Du kan også lage hull gjennom garasjeveggen og la stålbjelker/hea løpe gjennom garasjen, da kan du løfte på bare 6 punkter utenfra og støtte opp det lettere.
MvH jawen
Du kan feste ordentlige planker for å stabilisere garasjen før du løfter, så løfter du bare sakte litt om gangen rundt om til du har riktig høyde.
Du kan også lage hull gjennom garasjeveggen og la stålbjelker/hea løpe gjennom garasjen, da kan du løfte på bare 6 punkter utenfra og støtte opp det lettere.
MvH jawen
Men nå kommer vi vel inn på byggesøknadspliktige tiltak. Noe som i sin tur krever at f.eks. reguleringsplanen tillater den nye byggehøyden osv. For så vidt er det antagelig byggesøknadspliktig å endre takstoler også, siden man pirker med bærende konstruksjon, men det synes i det minste ikke utenfra. Så det blir vel mer et samvittighetsspørsmål.jawen skrev:
Men ellers medfører jawens forslag flere gode fordeler. Det er murverk nærmest garasjegulvet = mindre risiko for fuktskade på stenderverket. Innerveggene blir høyere = mer plass til hyller, skap og annen lagring.
Men angående endring av takstolene tør jeg ikke ha noen mening om bæreevnen eller hvordan det skal dimensjoneres.
Den tanken slo meg tidlig, men det er helt utelukket siden det finnes detaljplan for området og alle garasjene/husene er like. I mitt tilfelle står dessuten garasjen rett ved siden av naboens, deler dog ikke vegg, men en heving ville ikke blitt satt pris på uansett
.
Når det gjelder isolasjon, plater og slikt har jeg allerede kastet alt - konstruksjonen er blottet så å si.
Så vidt jeg kan se, er underrammene ikke bærende på noen måte - de er spikret fra siden mot overrammene og dessuten skjøtet i midten.
Garasjen er 6m lang og de nye underrammene vil bli ca 5m lange - kan man slippe skjøten på denne lengden?
Når det gjelder isolasjon, plater og slikt har jeg allerede kastet alt - konstruksjonen er blottet så å si.
Så vidt jeg kan se, er underrammene ikke bærende på noen måte - de er spikret fra siden mot overrammene og dessuten skjøtet i midten.
Garasjen er 6m lang og de nye underrammene vil bli ca 5m lange - kan man slippe skjøten på denne lengden?
Underrammene har en viktig oppgave i takstolens statiske konstruksjon.vagabondo skrev:Den tanken slo meg tidlig, men det er helt utelukket iom at det finnes detaljplan for området og alle garasjene/husene er likadane. I mitt tilfelle står dessuten garasjen rett ved siden av naboens, deler dog ikke vegg men en løft ville ikke bli verdsatt uansett.
Når det gjelder isolering, plater og lignende så har jeg allerede kastet bort alt - konstruksjonen er blottet s.a.s.
Hva jeg kan se så er underrammene ikke bærende på noen måte - de er spikret fra siden mot overrammene og dessuten skjøtet i midten.
Garasjen er 6m lang og de nye underrammene skulle bli ca 5m lange - kan man slippe skjøten på denne lengden?
De ER bærende, selv om du ikke kan se det direkte som lekperson.
Flytter du opp som du har tenkt, vil de skrå delene av takstolen bli utsatt for et moment som de ikke er beregnet for.
Sveise sammen en bærende konstruksjon i stålramme 3 ben, 2 ben i forkant, bjelke mellom bena, bjelke i møne som festesi bakre ben, så får du full takhøyde samt kan isolere så mye eller lite du vil. Synes ingenting utenfra ,-).
MvH Jawen
MvH Jawen
Klikk her for å svare