Hei!
Renoverer trappen og har tatt bort rekkverket. Det var en vanlig overligger, festet med en slags klumpete hjemme-tre-konstruksjon. (Dårlig men bilde 1) Når jeg fikk bort alt så er det igjen et rekkverksfeste (ser det ut som). En sylinder som sitter som støpt. Jeg legger ved bilder av sylinderen. Den er gjenget innvendig, og det satt en stor skrue i de gjengene som enkelt gikk å få ut.
Nå til problemet: sylinderen nekter å rikke seg. Den går altså ikke å skru løs med håndkraft eller diverse verktøy. Som vist på bilde 2 er det en veldig bred skår helt innerst, heller ikke den rikker seg med en skrutrekker, da har den sterkeste i familien forsøkt.
Hva ER dette, jeg trodde det var en skruestift, men den rikker seg ikke en millimeter når vi prøver med skrutrekker i den store skåren. Hvordan skal jeg få bort festet? Det sitter for langt ned til å bruke til en vanlig rund rekkverk. Noen som har noen idé?
Utførelsen får meg likevel til å tro at den innvendig gjenget hylsen og den skruen som den sitter i er to forskjellige deler. Prøv å legge kraften på den indre skruen. En tynn meisel-lignende pryl som passer i skruens skåre og en skiftenøkkel med langt skaft om denne?
Testet rørtang nå, men den rikker seg ikke. Jo, jeg tror også at hylsen er påskruddet på en måte. Men det rare er at sporet innerst er så jævlig bredt, altså ikke laget for en vanlig skrutrekker. Man får liksom tak, men det er nesten så skrutrekkeren går i stykker uten at noe skjer.
Også jeg tror, som justusandersson ovenfor, at den kan være todelt. Altså at det er sporskruen som holder den utvendige hylsen.
Hvis du prøver med rørtang i morgen så blir det selvmarkerende...
Uansett så vil skruen ha mindre friksjon og løsne lettere hvis du klarer å rugge litt på hylsen.
Er det en sammensatt skruvehylse så løsner den med mer vold.
Om den nå skal vekk kan du ta en torx eller hexbit som er litt for stor og slå inn i ytre del med slegge. Bruk deretter slagtrekker så vil den løsne. Vi brukte den taktikken på beltebolt (Strf 90) som hadde satt seg (men med hylse). Dette vil imidlertid ikke fungere hvis konstruksjonen er todelt (hylse + skrue). I så fall er det bedre med en skikkelig skrutrekker og skiftenøkkel. Rart at den ikke beveger seg i det hele tatt hvis du vrir med rørtang. En delt konstruksjon burde begynne å rotere for så jævla hardt kan den vel ikke sitte?
Testet rørlegger nå, men den rikker seg ikke. Jo, jeg tror også at hylsen er skrudd på på et vis. Men det rare er jo at sporet innerst er så forbannet bredt, altså ikke laget for en vanlig skrujern. Man får liksom tak, men det er nesten så skrujernet knekker uten at noe skjer.
Ta i mer eller bruk større tang!
Alle typer av ekspander som ikke går å få ut har mutter som låsning.
Siste alternativet er å sage av og sparkle, det vil du ikke, så ta i mer!
Det verste som kan skje er at du må sage og sparkle.
Ok, tusen takk for alle tips. Naboen kom bort med en svær rørtang. og HYLSEN løsnet!! Nå kan jeg sikkert finne noe oppoverbøyd type beslag, der den utstikkende gjenværende skruen kan trykkes inn. Åh, jeg er glad. Dette forumet er best! <3
Noe lignende har jeg til min rekkverk
Det er nok en fransk skrueinnfestning i veggen med kanskje en form for lim på
Så er det en rørhylse som er pågjengelig som rekkverket festes med en bolt
Så nå at det ordnet seg
GRATULERER