En nå innredet loft med trapp opp. Trappen har rekkverk, men trenger et rekkverk rundt trappehullet. Gulvet er ikke lagt ennå og det er fortsatt plankegulv der.
Skal man sette opp rekkverk før man legger gulv eller kan man gjøre det etterpå?

Ingen?

Kan man feste stolpene i spongulvet eller må jeg ta opp gulvet en bit og feste i en regel? Har fundert litt på klippekrue direkte i spongulvet.

Får du bare feste i sporet, er det ingenting som hindrer at du gjør som du har tenkt.

Spørsmålet om hva som får best feste i sporet;

1) en M10 rampamuff i stolpen og i sporet
2) en M8 rampamuff i stolpen og kappsplint der den ene siden er "a la fransk treskrue" (finner ingen kappsplint større enn M8)?

Mikael_L
Du skulle kanskje fortelle litt mer, eller legge ved et bilde.

Man lurer jo litt på både festemulighetene, hvordan det ser ut, og hvordan rekkverket skal være utformet og hva det kobles mot i overkant. Kan man skru rekkverket mot vegger på vel valgte steder, trenger det nok ikke å sitte så fantastisk bra ved gulvet. :)

Mikael_L
Legger ved en prinsippskisse...
Mellom stolpene skal det være rustfrie rør med C-C 11cm
Den korte biten lengst borte (på den andre siden av trappen) skal også festes mot veggen, men det er ikke tegnet inn.

Håper dere forstår bildet...

Og slik ser trappen ut i virkeligheten, men fra undersiden...
trappa2.jpg

• Trappeskisse med stolper og rør, sett underfra. En kort bit er avbildet utenfor trappen, men skal også festes mot veggen.
Mikael_L skrev:
Du har jo så morsomme navn på dine ting :rolleyes:
Haha... Svinger med, for meg, helt nye termer. Lærte meg disse etter intensiv googling...:blushing:

Tolker stillheten som at så lenge jeg får feste i spongulvet så fungerer begge alternativene? :)

Japp! :)

Mikael_L
Immobil har trolig mye mer kunnskap enn meg i denne saken. :)
Jeg har merket engasjementet i trappeforhold tidligere.

Men selv ville jeg være litt bekymret for den ensomme trappestolpen som står der trappen slutter.
De andre stolpene står jo stagede mot vegg eller mot andre stolper i to retninger.

Jeg vet ikke om jeg ville føle meg så trygg med bare en eneste skrue i endetreet i bunnen av stolpen.
Både på ditt bilde og skisse ser jeg dog en antydning til at stolpen går ned i selve trappehullet, eller typ halve stolpen altså. Kan man lage en 20cm lengre stolpe og knekke ut i underkant og feste den i siden av gulvbjelkelaget burde det bli ekstremt stødig, mener jeg. Men det stjeler jo litt av plassen for passasje da.

Jo, det var plan B å gjøre nøyaktig det du beskriver. Dvs gjøre den 165mm lengre, kappe ut 3/4 av stolpen for de 165mm og feste den i bjelkene.
Dette er definitivt et krav om det hadde vært et rett rekkverk, men nå er rekkverket vinklet + innfestinger i stolpe som sitter i vangstykket samt veggen på andre siden. Synes at det bør holde den stødig.

Mikael_L
Så du mener at den stolpen som står til venstre for trappens øverste trinn (nedenfra sett) allerede er festet mot vangstykket og sitter skikkelig bra ...?

Ja i så fall tror jeg ikke noen annen stolpe gir etter, dersom dere ikke bruker en bobcat der inne :D
Alle andre stolper har jo vegg eller håndrekker i to retninger, det sammen med en rimelig enkel innfesting i gulvet må vel klare seg bra.

Yes box, den sitter i både vangstykke og list i veggen.

En vill datter på 5 år kan jo lignes med en bobcat, så det bør jo sitte fast...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.