I
Hei,

Vi er i sluttfasen av å renovere vår Furu trapp.

Det er imidlertid litt problemer med å finne passende rekkverk og overligger. De fleste ferdige delene er maks 2300mm, noe som ikke helt rekker hele veien. Man kan selvsagt skjøte, men jeg tror ikke det blir særlig bra?

Målene er:
Trapp ned fra første til siste spile: 370 cm
Spile oppe: 300 cm
Spile oppe kortside: 95 cm
Spile oppe, høyde: 103 cm

Vi har foreløpig ikke lykkes å finne noen lokal produsent rundt Kristianstad.

Noen som har forslag til løsning?
 
Sist redigert av en moderator:
I
Trapper er en vanlig foreteelse, men dette med overligger og rekke er ikke helt enkelt å finne informasjon om. Har snakket med et par forhandlere som sier at alt de har er 2300mm, de har ingen annen informasjon om hvordan man vanligvis løser dette. Hvordan gjør folk som renoverer sine trapper? Velger man virkelig å skjøte?
 
Hva vil dere ha for modell på håndlederen? Man kunne jo kanskje ha kjøpt noe treverk som er lengre og så frest spor med en håndoverfres for å få litt liv i håndlederen om dere ikke vil skjøte? Det finnes jo et hav av forskjellige fresestål å velge mellom. Jeg selv skjøtet håndlederen i min trapp og det ble bra, så det funker jo det også.
 
I
S Snickarkirre skrev:
Hva vil dere ha for modell på håndlederen? Man hadde kanskje kunnet kjøpe noe virke som er lengre og så frese spor med en håndoverfres for å få litt liv i håndlederen om dere ikke vil skjøte? Finnes jo en mengde forskjellige fresstål å velge mellom. Jeg selv skjøtet håndlederen i trappen min og det ble bra så det fungerer jo det også.
Vi er nok egentlig ganske fleksible med utseendet, men EIK vil vi ha uansett og det vi først så oss ut var dette, men det fantes som sagt ikke i riktige lengder:

Håndløper ned i trappen:
25709__b8baed3a-9f5f-478b-9141-527a7f3205e0.jpg
Overligger (gjerne en flatere versjon):

4042105A_2.jpg

Hadde man kunnet få en rund håndleder pent slik at den går hele veien ovenfra og ned uten avbrudd, så hadde det også kunnet være et alternativ.

Hva brukte du for håndleder? Kan du vise bilder? Kanskje også av skjøtene?
 
Ok, er det ek blir det nok vanskelig å lage selv. Hvis dere vil ha en flatere kan dere ikke bare bruke den som dere skal ha i trappen som overligger, men at dere legger den på flaten så å si?

Jeg kan dessverre ikke legge opp noen bilder av det fordi jeg er bortreist på ferie og kommer ikke hjem før om to uker. Skal se om jeg kan finne noen bilder fra da jeg gjorde jobben, men tror aldri at jeg tok noen bilder. Men jeg har samme modell som dere tenkte å montere som overligger, men i furu.

Men jeg antar at dere kommer til å montere konsoller til rekkverket? Jeg kjøpte ferdige, og så sørget jeg for at det havnet en rett under skjøten slik at jeg skrudde fast begge håndløperne i samme konsoll, og det ble veldig bra. Om du vil, kan du jo dra trelim i skjøten og så sette en tvinge oppe og nede mens limet tørker. Siden det er limtre skal det jo ikke vri seg noe.

Jeg har i alle fall funnet to sider på nettet som leverer runde håndløpere målsydde med maks lengde på 4m, om det kunne vært noe?
 
  • Liker
Ironside
  • Laddar…
I
S Snickarkirre skrev:
Okei er det eik blir det nok vanskelig å lage selv. Om dere vil ha en flatere kan dere ikke bare kjøre den som dere skal ha i trappen som overligger, bare dere legger den på flaten så å si?
Jo, jeg har fundert på det, men man kommer likevel til å måtte skjøte, og spørsmålet er om man kan få til det på en bra måte.

S Snickarkirre skrev:
Jeg kan dessverre ikke legge ut noe bilde på det for jeg er bortreist på ferie og kommer ikke hjem før om to uker. Skal sjekke om jeg kan ha noe bilde av når jeg gjorde jobben, men tror aldri at jeg tok noe bilde. Men jeg har samme modell som dere tenkte å montere som overligger, bare i furu.

Men jeg antar at dere kommer til å montere konsoller til rekkverket? Jeg kjøpte ferdige og sørget for at det havnet en midt under skjøten slik at jeg skrudde fast begge håndledene i samme konsoll, og det ble virkelig bra. Om du vil kan du jo dra trelim i skjøten, så sette en tvinge oppe og nede mens limet tørker. Siden det er limtre skal det jo ikke vri seg noe.
Egentlig hadde vi bare tenkt å bruke konsoller til lederen ned i trappen. Overliggeren håpet vi å kunne legge oppå den eksisterende. Men selvfølgelig, skal man kjøre rund overligger blir det jo et problem, og da ville jeg antakelig også designet spaljén litt annerledes.

Kanskje finnes det konsoller som man kan montere rett opp på spaljéen og som holder et rundt rekkverk som deretter går videre ned i trappen, kanskje kunne det blitt fint. Men spørsmålet er jo hvor fint det blir med en konsoll på hver spaljé.

S Snickarkirre skrev:
Jeg har funnet i hvert fall to sider på nettet som leverer runde håndledere målsydd med maks lengde på 4m om de kunne vært noe?
Ja, etter litt mer leting fant jeg 2-3 "lokale" produsenter som dessverre har ferie akkurat nå. Men spontant høres det ut som en veldig dyr affære å la noen spesialprodusere trapperekkverkene, håpet er å finne rimelige priser på lengre rekkverk enn det som normalt finnes i håndter og at man da selv kan sette sammen noe.
 
Tenkte at dere kanskje kunne kjøre runde håndledere i trappen og avslutte dem øverst og så legge dem som dere tenkte ha som rekkverk på spileveggen?

Billigste og enkleste måten jeg kan komme på uten å bestille fra noen firma er å kjøre den der håndlederen dere skal ha i trappen men liggende på spileveggen. Om du skjøter på en spilestolpe burde det gå å få til bra. Om du skulle bore to hull i skjøten på den ene for å kunne montere treplugger i hullene og så montere den på plass og skjøte på en spilestolpe. Så setter du i sånne der stifter man har for å merke ut hull for treplugger i det monterte rekkverket, så legger du på den andre rekkverksbiten løst på spileveggen og ser til at skjøten blir bra og trykker dem sammen så du får en markering på den løse rekkverksbiten. De hullene borer du 1-2mm større. Så får du deretter lime og trykke i treplugger i den første og la det tørke, så tar du andre biten fyller hullene med enten pu-lim eller pl800 (eller lignende) trykker sammen og passer inn skjøten nøyaktig med tvinger. Kanskje kan fungere om du forstår hvordan jeg mener?
 
I
S Snickarkirre skrev:
Tenkte at dere kanskje kunne kjøre rundahåndledere i trappen og avslutte dem øverst og så legge dem som dere tenkte ha som rekkverk på spaljén?
Jo, jeg var litt inne på det men spørsmålet er hvor godt det passer sammen.

S Snickarkirre skrev:
Billigste og enkleste måten jeg kan komme på uten å bestille fra en bedrift er å kjøre den der håndlederen dere skal ha i trappen men liggende på spaljén. Hvis du skjøter på en spaljéstolpe burde det gå å få til bra. Hvis du skulle bore to hull i skjøten på den ene for å kunne montere treplugg i hullene senere montere den på plass og skjøte på en spaljéstolpe. Da setter du i sånne der stifter man har for å merke ut hull for treplugg i det monterte rekkverket, så legger du på den andre rekkverksbiten løst på spaljén og sørger for så at skjøten blir bra og trykker dem sammen så du får en markering på den løse rekkverksbiten. De hullene borer du 1-2mm større. Så får du siden lime og trykke i treplugg i den første og la det tørke så tar du den andre biten fyller hullene med enten pu-lim eller pl800 (eller lignende) trykker sammen og passer inn skjøten eksakt med tvinger. Kanskje kan funke hvis du forstår hvordan jeg mener?
Altså det kunne jo ha blitt pent med rundt men da må det være noe i stil med dette:

Rostfritt-glasr%C3%A4cke%20(3)-p.jpg
Det burde gå å få til på egen hånd. Men jeg er redd det ikke blir særlig pent når man har holdere til rekkverket på hver spaljé og hopper man over noen ser det trolig ikke heller så bra ut.

Å kjøre håndledere vi tenkte liggende oppe og stående i trappene er ikke dumt, da får man litt mer enhetlighet i det. Den er 80x30 mm:
getimage.ashx
 
Jeg tror det kunne passe bra sammen med rund i trappen og så den andre på spileveggen. Penest hadde jo vært å kjøre samme kanskje. Men rund som henger sammen hele veien fra trappen opp på spileveggen må nok spesialbestilles og da drar nok prisen av gårde. Så syns jeg også som du sier at det hadde sett rart ut med holder på spileveggen.

Kanskje blir det best å kjøre den der som er 80x30 både i trapp og på spileveggen, da må du bare løse skjøtingen.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.