Renovator
· Sörmlänning
· 43 innlegg
Hei!
Jeg og min samboer har kjøpt et rekkehus fra -68 der alt er i prinsippet urørt og i original.
Vi har forstått at vi trenger å ordne:
-ny varmekilde. I dag er det en oljefyr + tank som skal monteres ut. Og vi planlegger å installere vann/luft-varmepumpe.
-elektrisitet. Hele husets elektriske anlegg må gjennomgås.
-bad. Badet trenger totalrenovering da overflatene har passert beste-før-dato for lenge siden. I tillegg er avløpsstammen sprukket og lekker hvis vi bruker badet.
-kjøkken. Vi må rive ut og installere et mer moderne kjøkken. Også her bytte ut rør under benken.
Hva begynner vi med? Det vi satser på nå er å få ut oljetanken og få inn en mer moderne varmekilde, spesielt nå om vinteren når det er kaldt, så ingenting fryser i stykker. I dag har vi noen panelovner i gang i huset for å unngå fukt med mer.
Og hvis vi installerer vann/luft-varmepumpe relativt snart, krever en slik moderne varmekilde mer elektrisitet? Jeg er redd for at sikringene skal gå i ett sett.
Når jeg har snakket med elektrikeren om å gå gjennom alt av elektrisitet i huset og forsterke opp, mener han at vi må starte med badet først så han vet hvordan elektrisiteten skal planlegges der.
For meg er dette en virvar. Hvordan skal jeg tenke, hva skal jeg prioritere?
I dag har vi dobbelt bosted, og planlegger å flytte inn til våren når vi forhåpentligvis har fått i gang de største delene av renoveringsprosjektet.
Jeg og min samboer har kjøpt et rekkehus fra -68 der alt er i prinsippet urørt og i original.
-ny varmekilde. I dag er det en oljefyr + tank som skal monteres ut. Og vi planlegger å installere vann/luft-varmepumpe.
-elektrisitet. Hele husets elektriske anlegg må gjennomgås.
-bad. Badet trenger totalrenovering da overflatene har passert beste-før-dato for lenge siden. I tillegg er avløpsstammen sprukket og lekker hvis vi bruker badet.
-kjøkken. Vi må rive ut og installere et mer moderne kjøkken. Også her bytte ut rør under benken.
Hva begynner vi med? Det vi satser på nå er å få ut oljetanken og få inn en mer moderne varmekilde, spesielt nå om vinteren når det er kaldt, så ingenting fryser i stykker. I dag har vi noen panelovner i gang i huset for å unngå fukt med mer.
Og hvis vi installerer vann/luft-varmepumpe relativt snart, krever en slik moderne varmekilde mer elektrisitet? Jeg er redd for at sikringene skal gå i ett sett.
Når jeg har snakket med elektrikeren om å gå gjennom alt av elektrisitet i huset og forsterke opp, mener han at vi må starte med badet først så han vet hvordan elektrisiteten skal planlegges der.
For meg er dette en virvar. Hvordan skal jeg tenke, hva skal jeg prioritere?
I dag har vi dobbelt bosted, og planlegger å flytte inn til våren når vi forhåpentligvis har fått i gang de største delene av renoveringsprosjektet.
Først skal dere se over husets tak, og evt. drenering om huset har kjeller. Man begynner alltid med å se til at huset er tett.
Så varme og strøm.
Sist bad og kjøkken.
Når dere slutter å fyre med olje opphører husets ventilasjon som må utbedres, det ligger også foran kjøkken og bad.
Så varme og strøm.
Sist bad og kjøkken.
Når dere slutter å fyre med olje opphører husets ventilasjon som må utbedres, det ligger også foran kjøkken og bad.
Renovator
· Sörmlänning
· 43 innlegg
Isakare skrev:
Tak og drenering trengs ikke gjøres nå, det har vi faktisk sjekket opp allerede
Ok, da er jeg inne på riktig tanke med, å få i gang varmen i huset.
Men jeg forstår ikke elektrikerens kommentar om at bad skal gjøres i forbindelse med el. Er det for at elektrikeren vil vite hvor stikkontakter og lamper skal sitte? Jeg tenker at elektrikeren får gå gjennom eksisterende el, og den dagen vi skal gjøre om baderom får vi hente inn elektrikeren igjen.
Gratulerer, men nå har dere skaffet dere et skikkelig prosjekt. Trolig kan dere glemme å flytte inn til våren, men det virker klokt å bruke litt tid på planlegging. Vil dere flytte inn i et ferdig renovert hus, eller er planen (og økonomien) å bare gjøre det viktigste først og deretter ta resten etter hvert? Varmesystemet er en god start, og baderommet deretter som elektrikeren foreslo, rørbytte påvirker nok kjøkkenet også... Dere trenger altså en VVS-firma, elektriker, gulvlegger, snekker som skal samordnes. Har dere tid og krefter til å holde i samordningen selv? Husk fellene med kostnader som kan dra i vei og, som håndverkerne selv ofte gjør. Lag en budsjett og legg til 50 prosent, men ikke fortell noen at dere har en margin. (Det vil dere likevel ikke ha mot slutten av prosjektet deres.) Lykke til!JollanBygg skrev:
Hei!
-ny varmekilde. I dag er det en oljefyr + tank som skal fjernes. Og vi planlegger å installere vann/luft-varmepumpe.
-elektrisitet. Hele husets elektriske system trenger en gjennomgang.
-baderom. Baderommet trenger totalrenovering da overflatene for lengst har passert best-før-datoen. Dessuten er avløpsstammen sprukket og lekker hvis vi bruker badet.
-kjøkken. Vi trenger å rive ut og installere et moderne kjøkken. Også her bytte ut rør under vasken.
Hva begynner vi med? Det vi satser på nå er å få ut oljetanken og få på plass en moderne varmekilde, spesielt nå om vinteren når det er kaldt, slik at ingenting fryser i stykker. I dag har vi noen elektriske ovner på i huset for å unngå fuktighet med mer.
Og hvis vi installerer vann/luft-varmepumpe relativt snart, trenger en slik moderne varmekilde mer elektrisitet? Jeg er redd for at sikringene skal gå hele tiden.
Når jeg har snakket med elektrikeren om å gå gjennom all elektrisitet i huset og styrke det, mener han at vi må begynne med badet først så han vet hvordan strømmen skal planlegges der.
For meg er dette et virvar. Hvordan skal jeg tenke, hva skal jeg prioritere?
I dag har vi dobbelt bo, og planlegger å flytte inn til våren når vi forhåpentligvis har fått i gang de største delene av renoveringsprosjektet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.628 innlegg
Skal dere rive ut alt, benytt sjansen til å rette opp gulvene, vet ikke hvordan det er hos dere men rekkehusbydningene fra 68 der pleier gulvene å helle både hit og dit. Det skulle bygges raskt og billig, lønninger som var basert på materialforbruk. Man kunne for eksempel finne mange ruller med isolasjon i krypkjelleren i stedet for i gulvene.JollanBygg skrev:
Hei!
Jeg og min samboer har kjøpt et rekkehus fra -68 der alt er i prinsippet urørt og i originalstand.
-ny varmekilde. I dag er det en oljepanne+tank som skal monteres ut. Og vi planlegger å installere vann/luft-varmepumpe.
-elektrisitet. Hele husets elektrisitet trenger å gjennomgås.
-baderom. Baderommet trenger totalrenovering da overflatene for lengst har passert best-før-dato. I tillegg er avløpsrøret sprukket og lekker hvis vi bruker baderommet.
-kjøkken. Vi trenger å rive ut og installere et mer moderne kjøkken. Også her bytte ut rør under vasken.
Hva starter vi med? Vi satser på å få ut oljetanken og få på plass en mer moderne varmekilde, spesielt nå om vinteren når det er kaldt, så ingenting fryser i stykker. I dag har vi noen elektriske ovner i gang i huset for å unngå fukt med mer.
Og hvis vi installerer vann/luft-varmepumpe relativt snart, krever en slik moderne varmekilde mer elektrisitet? Jeg er redd for at sikringene skal ryke stup i ett.
Når jeg har snakket med elektrikeren om å gå gjennom all elektrisitet i huset og styrke opp, sier han at vi må påbegynne baderommet først så han vet hvordan elektrisiteten skal planlegges der.
For meg er dette et virvarr. Hvordan skal jeg tenke, hva skal jeg prioritere?
i dag har vi dobbel bosituasjon, og planlegger å flytte inn til våren når vi forhåpentligvis har fått i gang de største delene av renoveringsprosjektet.
Klikk her for å svare