Hei alle husarer! Håper noen vil berolige en nervøs snart huseier...

Vi har nylig fått huset vårt stommereist (det er et nøkkelferdig hus som kom i moduler og taket er ferdiglagt). Vi har vært inne og kikket og det har vært fullt av frost langs veggene. Man har kunnet skrape bort frosten med fingrene. Nå har temperaturen kommet over null og frosten har blitt til fuktighet.

Huset ble reist i midten av desember og har stått kaldt siden da. Ingen tørking eller avfukting... Snekkerne sier at de kommer og setter inn for tørking neste uke, men kan det virkelig være bra at stommene står og blir så fuktige?

Snekkerne hevder at huset er tett (men vi ser jo at det er helt åpent oppe der takstolene ligger mot ytterveggene.....) Vi tenkte å sette inn en egen avfukter, men det er vel ikke verdt når huset ikke er tett? Dessuten er det vel ikke VI som skal stå for en slik kostnad når vi har kjøpt et nøkkelferdig hus for å slippe å håndtere det hele....

Hva sier dere kloke der ute? Kan vi være rolige og la det stå til neste uke?

Hei!
Er det noen isolasjon i vegger eller tak?
Når ble betongplaten ferdigstilt?

bamyl skrev:
Hei!
Er det noen isolering i vegger eller tak?
Når ble betongplaten ferdigstilt?
Hei! Det er isolering overalt og gipsen er på plass. 29/11 var platen ferdigstøpt!

catherineb skrev:
Hei alle husbyggere! Håper noen vil berolige en nervøs kommende huseier...

Vi har nylig fått vårt hus reisverk oppsatt (det er et nøkkelferdig hus som kom i moduler og taket er ferdiglagt). Vi har vært inne og kikket og det har vært fullt av frost langs veggene. Man har kunnet skrape bort frosten med fingrene. Nå har temperaturen kommet over null og frosten har blitt til fukt.

Huset ble reist i midten av desember og har stått kaldt siden da. Ingen tørking eller avfukting... Snekkerne sier at de kommer og stiller inn for tørking neste uke, men kan det virkelig være bra at reisverket står og blir så fuktig?

Snekkerne påstår at huset er tett (men vi ser jo at det er helt åpent oppe der takstolene ligger an mot ytterveggene.....) Vi tenkte å sette inn en egen avfukter men det er vel ikke vits når huset ikke er tett? Dessuten er det vel ikke VI som skal stå for en slik kostnad når vi har kjøpt et nøkkelferdig hus for å slippe å styre med det hele....

Hva sier dere kloke der ute? Kan vi være rolige og la det stå til neste uke?
Merkelig å ikke sette inn varme med en gang, det er ikke bra for gips som har en tendens til å få svartmugg på overflaten når det blir fuktig. For øvrig reisverk er det ingen større fare vil jeg si, det tørker. Men generelt pleier det som sagt å være viktig å få på varme umiddelbart, ikke minst for at betongen skal rekke å tørke før gulvlegging og tettesjikt.

Oi, så slitsomt! De har muligens ikke satt på gulvtørker eller varme på platen?

Det er ingen varme eller tørke i det hele tatt. Vi skrapte bort frost fra platen også da vi var der sist, men nå er det vel vann i stedet...

Min lekmannamessige vurdering sier at det nok ikke er noe nevneverdig problem.

Vårt uoppvarmede garasje har stått omtrent tilsvarende i 20-30 år nå...
Gipsen har fått litt misfarging, og kanskje noen muggprikk. Om det er muggprikker så er de så få og så ubetydelige at når man har lagt et lag maling oppå så er det ikke noe problem lenger.

Mugg vokser jo bare ved plussgrader, og ved noen få veldig sakte.

Når man googler så finnes det utrolig mye informasjon om hvor muggbenevnt gips er, derav vår bekymring. Nå har vårt hus stått og frosset / tint / frosset / tint alt mellom -26 til +8 grader siden 29/11. Føles ikke i det hele tatt som at det er OK.

Tenker også at en garasje er en annen sak enn et bolighus, men hva vet jeg.

Oldboy skrev:
Min lekmannsmessige vurdering sier at det nok ikke er noe nevneverdig problem.

Vår uoppvarmede garasje har stått omtrent tilsvarende i 20-30 år nå...
Gipsen har fått litt misfarging, og kanskje noen muggflekker. Om det er muggflekker så er de så få og så ubetydelige at når man har lagt et lag maling oppå så er det ikke noe problem lenger.

Mugg vokser jo bare ved plussgrader, og ved noen få veldig sakte.

Tenker ikke heller at det skal oppstå mugg nå, men hvis man bygger inn fuktige gipsskiver så kanskje det tar flere år før man begynner å kjenne lukt av mugg og på det tidspunktet er det jo bare å bytte ut hele dritten. Ikke helt det man hadde tenkt når man har betalt for et nytt hus :(

Hva sier husselgeren om dette? Har byggeprosjektet stått stille uten pågående arbeid siden midten av des?

Ja, det har stått stille siden rundt 20/12.

Jeg har snakket med en av de ansvarlige hos produsenten og han sa at det ikke var noe å bekymre seg for og at "snekkerne kommer jo neste uke, og da rekker det jo å tørke til malerne kommer".

Jeg har henvendt meg til selgeren som vi har hatt mest kontakt med under prosessen og han har lovet å ta dette med berørte. Så håper at han kan hjelpe oss gjennom dette...

Ok, det verste som skjer er jo at dere må bytte gipsplater som er skadet, vil jo forsinke noen dager men tror ikke verre enn det.

Om de ikke tenker å gjøre det da? :/

Hold oversikt over hva som skjer, ta bilder, snakk med plassjef og husselgeren så det ikke blir misforståelser.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.