Jeg planlegger å sette opp en innervegg for å dele et større rom i to. På gulvet ligger det eikeparkett. Kan jeg reise veggen på parketten, eller må den deles/tas bort?
Vil du kunne gjenopprette rommet senere? Ellers kan det jo være fordelaktig å fjerne parketten. Da blir det enklere om du en gang vil bytte gulv.B beerfueled skrev:
Det kan man jo fundere på, takk for det. Men jeg har vanskelig for å forutse hvilket av gulvbytte eller riving av veggen som ville skje først.T Tompafix skrev:
Finnes det noen ulempe i konstruksjonen, typ at veggen låser det flytende gulvet så det begynner å knirke (det er jo dog fortsatt løs mot øvrige vegger, sitter bare fast i midten under den nye veggen). Det finnes "trinnlydisolering" under parketten ifølge tegningen (hus fra 2013). Noen risiko for at veggens tyngde presser sammen den, og hva kan det i så fall føre til?
Jeg skal vel tilføye at "stort" er relativt. Rommet som skal deles er drøyt 25 kvm, med trappen som kommer opp i det ene hjørnet. Rommet jeg skal dele av blir knapt 10 kvm.
Trinnlyddempningen er det ingen problem at den presses sammen. Problemet som kan oppstå er låsingen av gulvet. Det er imot legginstruksjoner for gulv.B beerfueled skrev:Det kan man jo fundere på, takk for det. Men jeg har vanskelig for å spå hvilket av gulvbytte eller riving av veggen som skulle skje først.
Finnes det noen ulempe i konstruksjonen, typ at veggen låser det flytende gulvet så det begynner å knirke (det er jo dog fortsatt løst mot øvrige vegger, sitter bare fast i midten under den nye veggen). Det finnes "trinnlydisolasjon" under parketten ifølge tegningen (hus fra 2013). Noen risiko for at veggens tyngde presser den sammen, og hva kan det i så fall føre til?
Jeg bør vel tilføye at "stort" er relativt. Rommet som skal deles er drøyt 25 kvm, med trappen som kommer opp i det ene hjørnet. Rommet jeg skal dele av blir knapt 10 kvm.
Klikk her for å svare