skal bygge til garasjen til våren 4000x7500mm med pulttak som kobles sammen med eksisterende garasje. Har klart for meg hvordan jeg skal reise alle veggene bortsett fra den som det skal være en avveksling i. Noe som man skal tenke på?

Veggen med avveksling er 3400mm høy. Er det lettere å lage 4 vegger som er 2400mm så sette i avvekslingen så den havner i samme høyde som hammerbåndet på 2400mm? Så bygge til resterende stående spant for å komme opp til 3400mm og takåsene? Bildet viser motsatt at bjelkelaget og hammerbåndet ligger på 3400mm.

Noen som har gode tips? eller overtanker jeg bare.

• 3D-modell av utvidelse til en garasje med pulpettak, hvor en bærebjelke og åstak vises i konstruksjonen.
A
Det blir mer stabilt med helgående stolper, har du noen beregning på limtrebjelkene du har over portåpningene?

Rejäl skrev:
Det blir stabilere med helgående stolper, har du noen beregning på limtrabjelkene du har over portåpningene?
Okej. nei takåsene blir 45x220 cc600 samt en innfelt bærende bjelke også 45x145 før hammarbånd. så en 90x225 bjelke som avveksling. 90x90 limtrestolper.

A
N Niklaspe skrev:
Okei. nei takåsene blir 45x220 cc600 samt en innfelt bærende bjelke også 45x145 før kantbjelken. så en 90x225 bjelke som avveksling. 90x90 limtrestolpe.
Har noen regnet på 90x225 bjelken? Det høres litt spinkelt ut avhengig av hvilken snøsonen du bor i?

Rejäl skrev:
Har noen beregnet 90x225 bjelken? Det høres litt spinkelt ut avhengig av hvilken snølastsone du bor i.
3.0, beregner at jeg skulle klare meg med doble 45x220 skrulimet med. Takbjelkene er jo som sagt på cc600 og 45x220. Kanskje jeg går opp på en 90x270 for å gardere meg. 14 graders helling.

A
N Niklaspe skrev:
3.0, regner ut at jeg skulle klare meg med doble 45x220 skruvlimmade med. Takåsene er jo som sagt på cc600 og 45x220. Kanskje går opp på en 90x270 for å sikre meg.
Men takrammene har ingenting med bjelken å gjøre, jeg tror ikke at to skruvlimmade 45x225 rekker dessverre, du trenger en konstruksjonsberegning på det og erfaringen sier at du trenger en limträ alternativt en stålbalk om man vil..

• Liker
hempularen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men takramarna har ingenting med bjelken å gjøre, jeg tror ikke at to skrulimede 45x225 er tilstrekkelig dessverre, du trenger en konstruksjonsberegning på det og erfaringen sier at du trenger en limtre alternativt en stålbjelke om man vil..
Late som det er garasjeporter i stedet da, men at åpningen er 2m mellom opplagene.

A
Du får be noen som kan regne på det!

Rejäl skrev:
Er ikke ute etter å regne på det. Les spørsmålet mitt.

A
N Niklaspe skrev:
Er ikke ute etter å regne på det. Les spørsmålet mitt.
Det har jeg allerede svart på.

Andre alternativet jeg tenkte var dette.

• 3D-tegning av en rammeveggstruktur med åpning for dør eller vindu, plassert på en betongplate. Mulig byggeforslag.
Rejäl skrev:
140x270 limtrenbjelke fått svar

A
N Niklaspe skrev:
140x270 limträbalk fått svar
Der ser du det er noe bra kraftigere enn to gulvbjelkelag som man skriver!

Rejäl skrev:
Der ser du det er noe godt kraftigere enn to gulvbjelkelag som man skrivinger!
så ovenfor avvekslingen ser de bra ut ifølge bilde?

A
N Niklaspe skrev:
så ovan avväxlingen ser de bra ut enligt bild?
Jeg ville hatt hele stolper ved siden av portene..

• Liker
Niklaspe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.