13.231 lest ·
8 svar
13k lest
8 svar
Regrad vegg i kjeller, hvordan gjøre med luftspalte?
Jeg har lett her på forumet og googlet på emnet opplektet vegg og luftspalte i kjeller. Det er nemlig slik at jeg vurderer å rive ned eksisterende opplektede vegger i vårt kjellerstue, der man har brukt trelekter og isolasjon direkte mot ytterveggen. Sannsynligvis er fuktighetsnivået ikke helt ok i disse veggene selv om vi ennå ikke har kjent noen lukt. Men... så kommer man til dette med å gjøre det riktig. Jeg leser at man bør lekte med stållekter og etterlate en luftspalte mot ytterveggen. Deretter kan man sette opp gipsplater. Det er helt greit, så langt er jeg med. Så leser jeg flere tips om at man må ha en luftspalte mellom tak, gulv og gipsvegg. Jeg begynner da straks å lure på hvordan dette kan se ut?
Skal man ha en synlig åpning øverst i veggen mot taket? Eller skal man sette noen form for list? Og er det ikke en risiko for at det med tiden samler seg ekstremt mye støv bak veggen (altså mellom ytterveggen og gipsveggen)? Støv bør jo rimeligvis kunne utgjøre en grobunn for mugg over tid?
Er det noen som har et bilde eller mer informasjon om hvordan dette skal gjøres riktig? Kanskje til og med så godt forklart at en idiot som meg forstår?
Skal man ha en synlig åpning øverst i veggen mot taket? Eller skal man sette noen form for list? Og er det ikke en risiko for at det med tiden samler seg ekstremt mye støv bak veggen (altså mellom ytterveggen og gipsveggen)? Støv bør jo rimeligvis kunne utgjøre en grobunn for mugg over tid?
Er det noen som har et bilde eller mer informasjon om hvordan dette skal gjøres riktig? Kanskje til og med så godt forklart at en idiot som meg forstår?
Legg et Nivell-gulv som ikke går tett inntil veggene. Sett stålprofilene på gulvet, isoler og monter mdf og deretter gips, men la det være et par cm "luftspalte" mot taket. Dekk denne luftspalten med en taklist og monter en fuktstyrt vifte, så klarer du deg bra. Har du derimot kjente fuktproblemer i kjelleren som kommer utenfra, google Nivell-gulv og vurder deres løsning med vifter osv.
Men jeg vil ikke ha noe novelle gulv, gulvet skal bli fliser eller heldekkende teppe. Ja, jeg vet noen sier nei til det. Men da får dere starte en ny tråd om det. Jeg vil vite hvordan jeg ventilerer veggene om jeg setter panel på dem. Kjører med metallregel med en trelist for å skyte panelen i, går ikke helt ned til gulvet. Så jeg får jo ikke noe problem med tak- eller gulvskinnen. Men vil jo gjerne få ned og opp panelen mot henholdsvis ting. Så hvordan løse. Hullt taklist, rekker det? Hullt gulvsokkel? Hvordan fikse rotasjon på luften, trengs det?
Jeg vet ikke, Kromo. Jeg ville ikke lagt vegg-til-vegg-teppe direkte på eksisterende kjellergulv... Men OM du velger Nivell-systemet kan du legge vegg-til-vegg-teppe på det, og du får rotasjon på luften i både vegger og gulv, problemet løst 
Så så jeg at jeg skrev mdf i innlegget ovenfor, skal naturligvis være osb...
Så så jeg at jeg skrev mdf i innlegget ovenfor, skal naturligvis være osb...
Hvorfor hadde du ikke lagt heldekkende teppe direkte på betongen? Et teppe som slipper gjennom fukt er vel mye tryggere enn å bygge inn gulvet?Johnjohn2 skrev:Jeg vet ikke, Kromo. Jeg ville ikke lagt heldekkende teppe direkte på eksisterende kjellergulv... Men OM du velger Nivell-systemet kan du legge heldekkende teppe på det og du får rotasjon på luften i både vegger og gulv, problemet løst
Så så jeg at jeg skrev MDF i innlegget ovenfor, skal selvfølgelig være OSB...
Med Nivell, (eller lignende merke), bygger man ikke inn gulvet.. Det blir som et luftspalte mellom betongen og gulvet, noe som er bra med tanke på fuktighet og fuktighetens "følgsykdommer". Om man absolutt må legge noe direkte på betonggulvet, velg maling eller fliser.
Det finnes jo som sagt et hav av forskjellige teknikker men i problemet som kromo beskriver så ville jeg ikke hatt luftspalte mellom innervegg og yttervegg og så ignorert gulvet, men det er meg det
Det finnes jo som sagt et hav av forskjellige teknikker men i problemet som kromo beskriver så ville jeg ikke hatt luftspalte mellom innervegg og yttervegg og så ignorert gulvet, men det er meg det
Klikk her for å svare