Hei!
Jeg prøver å finne ut om en bjelke jeg har tenkt meg (HEA200) er kraftig nok for formålet jeg har tenkt. Jeg er ingen statiker, men jeg gjorde uansett et slags forsøk. Spørsmålet er om det er rimelig...
Det gjelder altså en bjelke som skal være opplegg for et etasjeskille (kun). Bjelkens lengde er 4,7 m, etasjeskillets totale areal er 38 kvm (ytterveggene på tilbygget er 5x8 m, bjelken ligger i midten.)
Så... til mitt tafatte forsøk på beregning...
Egenvekt etasjeskiller: 0,5 kN/kvm
Nyttelast: 2,0 kN/kvm
Det gir en total utbredt last på 2,5 * 38 = 95 kN, halvparten av det tas opp av ytterveggene, og halvparten av bjelken, så linjelasten på bjelken blir: 47,5 / 4.7 = 10,1 kN / m
Nedbøyningen blir da:
(5qL^4)/(384EI) der E = 210 GPa og I er 3692 * 10^4 mm^4, noe som gir ca 8.3 mm nedbøyning. Det blir omtrent L/567, som kan anses som akseptabelt.
Er jeg på rett vei?
Jeg prøver å finne ut om en bjelke jeg har tenkt meg (HEA200) er kraftig nok for formålet jeg har tenkt. Jeg er ingen statiker, men jeg gjorde uansett et slags forsøk. Spørsmålet er om det er rimelig...
Det gjelder altså en bjelke som skal være opplegg for et etasjeskille (kun). Bjelkens lengde er 4,7 m, etasjeskillets totale areal er 38 kvm (ytterveggene på tilbygget er 5x8 m, bjelken ligger i midten.)
Så... til mitt tafatte forsøk på beregning...
Egenvekt etasjeskiller: 0,5 kN/kvm
Nyttelast: 2,0 kN/kvm
Det gir en total utbredt last på 2,5 * 38 = 95 kN, halvparten av det tas opp av ytterveggene, og halvparten av bjelken, så linjelasten på bjelken blir: 47,5 / 4.7 = 10,1 kN / m
Nedbøyningen blir da:
(5qL^4)/(384EI) der E = 210 GPa og I er 3692 * 10^4 mm^4, noe som gir ca 8.3 mm nedbøyning. Det blir omtrent L/567, som kan anses som akseptabelt.
Er jeg på rett vei?
Beste svar
Jeg har ikke gjennomgått hele din utregning, men jeg gjorde en egen og fikk fram at maks nedbøyning blir 8,6 mm. Så du ser ut til å være i riktig område.
Edit.
Når jeg sjekker igjen så skyldes forskjellen at du har regnet med 38m2 og jeg med 40. Så vi har altså regnet likt og jeg kan bekrefte at din utregning stemmer.
Edit.
Når jeg sjekker igjen så skyldes forskjellen at du har regnet med 38m2 og jeg med 40. Så vi har altså regnet likt og jeg kan bekrefte at din utregning stemmer.
Sist redigert:
Takker! Bare for å tydeliggjøre, brukte du noen av mine antagelser om laster etc, eller gjorde du alt "fra grunnen av"?G Gabbe1 skrev:Jeg har ikke gjennomgått hele utregningen din, men jeg gjorde en egen og kom frem til at maks nedbøyning blir 8,6mm. Så du ser ut til å være i rett område.
Rediger.
Når jeg ser igjen, så avhenger forskjellen av at du regnet med 38m2 og jeg med 40. Så vi har altså regnet likt, og jeg kan bekrefte at utregningen din stemmer.
Jeg pleier å bruke de samme sjablongverdiene som du brukte, 50 kg/m2 egenvekt og 200 kg/m2 last samt at halve lasten belaster bjelken (om den ligger i midten). Man pleier å komme ganske nær sannheten med disse verdiene, selv om det finnes ting som kan påvirke. F.eks. vil mer enn halve lasten belaste bjelken hvis gulvbjelkene i etasjeskilleren ligger uskåret over hele spennet. Men oftest holder det med ovenstående sjablong og tommelfingerregler for å sørge for at man er på rett planhalvdel når man velger bjelke.joakim_j skrev:
Klikk her for å svare