For at det skal oppstå et dreiemoment kreves en vektarm. Om den sistnevnte er null blir momentet også null.

• Liker
murak
  • Laddar…
murak
Ok, om jeg tolker det riktig så vinner jeg ingenting på å sette takstolen på punkt A?

Den nye verdien på E ga et par millimeter, så hvis det ikke er direkte feil så velger jeg så klart helst det, selv om jeg er enig i at det føles bra å ikke ligge på grensen.

L kan jeg endre ved å tegne en mindre åpning, men før jeg gjør det lurer jeg på om L skal være cc mellom søylene eller om det er avstanden mellom søylenes "insider"? Hvis jeg måler mellom innsider så blir L 4,23 m, hvilket ytterligere reduserer nedbøyningen til 11,7 mm og L/360.

Høres dette korrekt ut?

Ja.

• Liker
murak
  • Laddar…
murak
Tusen takk for all hjelp i tråden! Det har vært veldig lærerikt!

Håper nå det dukker opp spørsmål om dette i andre tråder så jeg kan føre informasjonen videre :)

• Liker
torbeno
  • Laddar…
Så her typ et år senere så kan jeg legge til at grunnen til at dere ikke får riktig nedbøyning er fordi dere har regnet bjelken som fritt opplagt når det ikke er tilfelle. Å påstå at de motholdende kreftene har "arm null" stemmer ikke da det er armen mellom støtte "3" og støtte "2" man må bruke for å regne ut påført moment. Punktlastene mellom 1 og 2 vil forsøke å løfte bjelken i enden (punkt 3) og der får vi fra takstolen en punktlast som holder imot og til en viss grad motvirker nedbøyningen.

Regn ut det momentet som blir av "konsollen" mellom 3 og 2.
Punktlast = en halv takstol (halvparten av lasten på takstolen i enden)
ganger arm =
M=1,2*P/2

Regn ut hvilken nedbøyning dette påførte momentet gir på en fritt opplagt bjelke.
v=L/6EI * -M * L/2 ( 1- ((L/2)^2) / L^2)

Og trekk fra denne nedbøyningen fra den nedbøyningen du har regnet ut på din fritt opplagte bjelke for å komme nærmere sannheten. Det går også an å bytte ut den utbredte lasten mot punktlaster, men jeg tror ikke at det slår spesielt mye på resultatet.

Sist redigert:
  • Liker
murak
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.