Jeg holder på å bygge et lite salrom til kona og funderer litt på isoleringen. Slik har jeg tenkt, og lurer på om det blir riktig?
Veggstenderne er 45 x 90 hvor jeg selvfølgelig fyller med 90 isolasjon. Er det OK at jeg deretter legger fuktsperren der og stender med 45 x 45 på innsiden for ytterligere 45 mm isolasjon og deretter spikrer veggpanelet direkte på disse stenderne? Eller trengs det en luftspalte mellom isolasjon og panel?
Salrommet vil ikke bli holdt mer enn 10 grader varmt om vinteren mer enn noen døgn av og til, når hestetepper skal tørkes. Mitt forslag er da å bruke en liten ekstra varmeblåser i kombinasjon med en avfukter. Salrommet er lite, bare ca. 2 x 2 m.
Mvh Mats
Veggstenderne er 45 x 90 hvor jeg selvfølgelig fyller med 90 isolasjon. Er det OK at jeg deretter legger fuktsperren der og stender med 45 x 45 på innsiden for ytterligere 45 mm isolasjon og deretter spikrer veggpanelet direkte på disse stenderne? Eller trengs det en luftspalte mellom isolasjon og panel?
Salrommet vil ikke bli holdt mer enn 10 grader varmt om vinteren mer enn noen døgn av og til, når hestetepper skal tørkes. Mitt forslag er da å bruke en liten ekstra varmeblåser i kombinasjon med en avfukter. Salrommet er lite, bare ca. 2 x 2 m.
Mvh Mats
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Plasten skal sitte så langt inn som mulig
Men du får jo et installasjonsrom for elektrisitet osv med løsningen din.
Hovedsaken er at du har mer isolasjon utenfor plasten enn innenfor
Men du får jo et installasjonsrom for elektrisitet osv med løsningen din.
Hovedsaken er at du har mer isolasjon utenfor plasten enn innenfor
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det høres helt OK ut!senmathal skrev:
Jeg mener å huske at en tommelfingerregel er at minst 2/3 av isolasjonen skal være utenfor fuktsperren.
I min lille ministall har vi ingen plastfolie i det hele tatt:
Utvendig panel
28x70 mm spikerlekt
9 mm utegips
120 mm stenderverk og isolasjon
21 mm rupanel som innerpanel.
I en stall skal man nok ha utvendige elinstallasjoner, tror at det finnes noen regler om det.
Så noe "installasjonsrom" skal ikke være nødvendig.
Dette blant annet for at installasjonene skal være inspekterbare, og risikoen for skader fra gnagere, altså mus og rotter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Vi har heller ikke salrommet i selve stallen. Jeg synes det ser ut til å være vanlig å ha det i et tilstøtende rom?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg har stallen i låven, som også huser fjøs, hønsehus, melkerom, vognskjul, snekkerverksted, høylåve, vedbod, utedo og løsdrift. Det føles feil å kalle bygningen for stall da.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Leste nå i noen tråder at man ikke skal ha noen diffusjonssperre om man ikke har konstant over 10 grader i bygningen. Da kan den til og med forårsake skader.
Når det gjelder plasseringen av salrommet så ligger det ikke i men i direkte tilknytning til stallen. Vi har utenfor den ene stallveggen bygget et skjermtak med vegger. Nå skal det på den ene siden av inngangen bli et isolert salrom på imponerende 3,6 kvm. Det jeg mener med, ikke i stallen, er at ingen dyr vil være i rommet og at det derfor ikke burde omfattes av de regler som gjelder for stall. Derimot skal elektrisiteten i stallen få en gjennomgang etter hvert. Lysrørene skal for eksempel ha et solid gitter og ledningene være beskyttet osv.
Nå pleier min kone alltid forsvare eventuelle mangler med at hun har løsdrift og at stallen bare fungerer som nødbokser eller hva det heter,
/Mats
Når det gjelder plasseringen av salrommet så ligger det ikke i men i direkte tilknytning til stallen. Vi har utenfor den ene stallveggen bygget et skjermtak med vegger. Nå skal det på den ene siden av inngangen bli et isolert salrom på imponerende 3,6 kvm. Det jeg mener med, ikke i stallen, er at ingen dyr vil være i rommet og at det derfor ikke burde omfattes av de regler som gjelder for stall. Derimot skal elektrisiteten i stallen få en gjennomgang etter hvert. Lysrørene skal for eksempel ha et solid gitter og ledningene være beskyttet osv.
Nå pleier min kone alltid forsvare eventuelle mangler med at hun har løsdrift og at stallen bare fungerer som nødbokser eller hva det heter,
/Mats
Klikk her for å svare
