Hei,
Tenkte å gi meg ut på å bygge en hemseseng. Planen er å kle hele greia med gips, sparkle og male. Nå til spørsmålet mitt, hva slags lekter bør jeg bruke? Jeg kan feste den ene langsiden samt kortsiden i betongveggen, og den mindre delen skal barna kunne ha som en liten hule der de kan sitte og se film osv. Jeg tenkte også at jeg skulle bygge rammer slik at jeg kan legge på 12 mm kryssfiner som "gulv" til sengen og muligens en form for skrivebord på den mindre delen.
Jeg kan få tak i 50x75 lekter til en god pris, er dette noe som kan brukes? Det kommer til å sove 2 voksne på sengen, så å si.
Tenkte å gi meg ut på å bygge en hemseseng. Planen er å kle hele greia med gips, sparkle og male. Nå til spørsmålet mitt, hva slags lekter bør jeg bruke? Jeg kan feste den ene langsiden samt kortsiden i betongveggen, og den mindre delen skal barna kunne ha som en liten hule der de kan sitte og se film osv. Jeg tenkte også at jeg skulle bygge rammer slik at jeg kan legge på 12 mm kryssfiner som "gulv" til sengen og muligens en form for skrivebord på den mindre delen.
Jeg kan få tak i 50x75 lekter til en god pris, er dette noe som kan brukes? Det kommer til å sove 2 voksne på sengen, så å si.
Medlem
· Blekinge
· 12 203 innlegg
Hva mener du med den mindre delen? Nedre delen?
Jeg har bygget mange loftsenger under studietiden. Men 45x75 føles for spinkelt. De holder sikkert for lasten, men må skrus mot veggen ganske ofte.
Hvis du vil ha en stolpe på den delen som ikke festes mot vegger, så skal den stolpen festes sikkert mot gulvet.
Jeg har bygget mange loftsenger under studietiden. Men 45x75 føles for spinkelt. De holder sikkert for lasten, men må skrus mot veggen ganske ofte.
Hvis du vil ha en stolpe på den delen som ikke festes mot vegger, så skal den stolpen festes sikkert mot gulvet.
Kanskje ble det litt uklart, med den mindre delen så mener jeg den "kubgrejen" som er til høyre på bildet som jeg så pent har tegnet.
Tanken er ikke at alt skal bygges med 50x75, men hvis noen har en tanke om hvor jeg i så fall kunne brukt disse reglene.
Siden 2 voksne kommer til å sove på loftet, mistenker jeg at det trengs litt mer solide reglar til rammen som sengen skal stå på?
Jeg har tenkt meg at jeg fester den ene kortsiden samt langsiden i veggen og så har en 70x70 (om det er nok?) Stolpe i hjørnet som går ned i gulvet. Men jeg har parkettgulv og vil helst ikke feste med skrue el lignende i det.
Tanken er ikke at alt skal bygges med 50x75, men hvis noen har en tanke om hvor jeg i så fall kunne brukt disse reglene.
Siden 2 voksne kommer til å sove på loftet, mistenker jeg at det trengs litt mer solide reglar til rammen som sengen skal stå på?
Jeg har tenkt meg at jeg fester den ene kortsiden samt langsiden i veggen og så har en 70x70 (om det er nok?) Stolpe i hjørnet som går ned i gulvet. Men jeg har parkettgulv og vil helst ikke feste med skrue el lignende i det.
Sist redigert:
Tenk på at hvis du gipser og sparkler trenger du å tenke et steg lenger enn at det holder, så du slipper å få sprekker. Skal det være en tett vegg på noen av sidene eller bare et rekkverk?
Kortsiden som ikke er festet i veggen planlegger jeg å smelle opp gipsplater på og lage noen form for inngang inn til barnas krypinn, samt "kuben" som barna skal ha som krypinn skal også ha gipsplater til vegger. Så jeg må vel bygge de delene som innervegg slik at jeg kan feste gipsplatene? Eller?
Medlem
· Blekinge
· 12 203 innlegg
Den fremre tverrbjelken bør være minst 125 x 45 for å dekke 290 cm spennvidde. Det vil uansett oppleves som ustøtt. Hvis du ikke forankrer det frittstående benet i gulvet, er det risiko for at det velter, og da kan alt sammen rase.
Tverrbjelkene i sengebunnen bør være 95 x 45 med 60 c/c.
Tverrbjelkene i sengebunnen bør være 95 x 45 med 60 c/c.
Springer man virkelig over ende en 70x70 om den er forankret i tak og øvrig konstruksjon? Synes dessuten man bør tenke på at en sengebunn normalt er selvbærende.
Medlem
· Blekinge
· 12 203 innlegg
Men om jeg bygger kortsiden som en innervegg i stedet for frittstående ben? Altså ramme med stendere? Står den stabilt da?
Du trenger å finne eller lage en tegning slik at du kan diskutere mer spesifikt, men det går helt klart an å bygge uten støttebein. Det går også uten problemer å bruke de lektene du har/får billig. Men å diskutere enkelte detaljer gjør ikke at helheten blir bra.
Du mener som den jeg vedla i mitt første innlegg men mer detaljert?Z z_bumbi skrev:
Om du har masser med 50x70 som er litt uvanlige mål så er det vel bare å kjøre på det? Bygg veggen som du har tenkt deg. Jeg ville satt 3 stk 50x70 på høyden minst med skruer og lim. Formentlig noen ekstra for du vil nok dekke hele sengebunnen. Selve gulvet i loftet ville jeg reglert cc 400 og limt pluss skruet plywood på begge sider med isolering. Sengebunnen i seg selv er jo selvbærende.
Medlem
· Blekinge
· 12 203 innlegg
Hva skal isolasjonen være bra for? En gjennomgående plywood-plate legger til rette for mugg under madrassen. Det bør være noen håndflate-store hull i platen, og ingen nedre plate. Eller ribbbunn.
TS bør gjøre et forslag for dimensjonering av sengebunn (trevirkedimensjon, antall, regelavstand). Tenk på at trevirket skal ha høy kvalitet og ikke hvilke søppelregler som helst.
TS bør gjøre et forslag for dimensjonering av sengebunn (trevirkedimensjon, antall, regelavstand). Tenk på at trevirket skal ha høy kvalitet og ikke hvilke søppelregler som helst.
Så du mener at man får mugg hvis man har sengen liggende på vanlig bjelkelag?T Thomas_Blekinge skrev:Hva skal isolasjonen være bra for? En gjennomgående kryssfinérplate legger til rette for mugg under madrassen. Det bør finnes noen håndflate-store hull i platen, og ingen nedre plate. Eller ribbebunn.
TS bør lage et forslag for dimensjonering av sengebunnen (virkedimensjon, antall, regelavstand). Tenk på at virket skal ha høy kvalitet og ikke vilkårlige skrappregler.