Hei!
Første spørsmål i forumet så vennligst gi beskjed om jeg har lagt det helt feil.
Etter oversvømmelse i fjor høst har vi fått kjelleren renovert, ikke helt ferdig ennå. De har flytsparklet i flere rom inkludert hallen der trappen går ned fra første etasje. Sønnen sier nå at det ikke er ok at det siste trappetrinnet ned mot gulvet er vesentlig mindre høyt enn de andre i henhold til den byggnormen som finnes. Er det noen som vet hvordan det ligger til?
Det har vært mye rundt renoveringen med en del spørsmål og alt er ikke ferdig ennå, søker jeg svar kommer ofte dette forumet opp med kloke svar så jeg håper noen vet litt mer om dette før vi sier ok til renoveringen.
Mvh Diana
Første spørsmål i forumet så vennligst gi beskjed om jeg har lagt det helt feil.
Etter oversvømmelse i fjor høst har vi fått kjelleren renovert, ikke helt ferdig ennå. De har flytsparklet i flere rom inkludert hallen der trappen går ned fra første etasje. Sønnen sier nå at det ikke er ok at det siste trappetrinnet ned mot gulvet er vesentlig mindre høyt enn de andre i henhold til den byggnormen som finnes. Er det noen som vet hvordan det ligger til?
Det har vært mye rundt renoveringen med en del spørsmål og alt er ikke ferdig ennå, søker jeg svar kommer ofte dette forumet opp med kloke svar så jeg håper noen vet litt mer om dette før vi sier ok til renoveringen.
Mvh Diana
Moderator
· Stockholm
· 57 795 innlegg
Det meste rundt trapperegler er bare anbefalinger, eller "bør".
Men uansett harde regler, så virker det ikke fagmessig å bygge en trapp med varierende trinnhøyde.
Men uansett harde regler, så virker det ikke fagmessig å bygge en trapp med varierende trinnhøyde.
Det er mye som ikke er helt fagmessig som jeg opplever det. Vi bor i Gävle og mange ble rammet av oversvømmelsen så også vanlige firmaer har tatt inn mange håndverkere der man kan fundere på hvor utdannede de er.
Takk!BirgitS skrev:
Det er bare nederste trinnet som nå er vesentlig mindre høyt. Jeg vil bare forsikre meg om at det ikke kan bli noe trøbbel rundt slike ting den dagen vi selger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.121 innlegg
Det er jo ganske umulig å vite om en potensiell kjøper vil trekke seg fra kjøpet fordi det siste trinnet har feil høyde. Du kan jo spørre en megler.
Jeg tviler sterkt på at dere kan få gjennom at selskapet skal bytte trappen siden det er veldig dyrt. Er håndverkerne der via forsikringsselskapet?
Jeg tviler sterkt på at dere kan få gjennom at selskapet skal bytte trappen siden det er veldig dyrt. Er håndverkerne der via forsikringsselskapet?
Jeg tenker mest på om det er feilaktig rent byggteknisk og en kjøper sitter fast på det. Håndverkerne er der via forsikringsselskapet og jeg har en kontinuerlig kontakt med alle involverte. Mitt spørsmål er i bunn og grunn om det er greit å bygge slik i henhold til byggeregler.BirgitS skrev:
A AnnaDianaK skrev:
Se bbr 8:232, trappetrinn med avvikende trinnhøyde bør ikke forekomme. Der det ikke er mulig bør det kontrastmarkeres.
Så ut fra gjeldende byggeregler: det er ok, men ikke optimalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.121 innlegg
Når man bygger en ny trapp gjør man ikke slik selvfølgelig, men det er nok mange som endrer gulvhøyden på en av etasjene eller legger parkett oppå de eksisterende trinnene og da får høyden som avviker for første eller siste trinnet.
Dere har rett. Jeg slipper tankene om dette, det finnes mye annet også å fokusere på når en hel kjeller totalrenoveres. Tusen takk for svar!
Klikk her for å svare