Jeg kommer til å flytte og bygge nye vegger til et soverom. Midt i huset står skorsteinen og tre vegger av stående plank kobler seg til skorsteinen. To av disse er nå revet, men skal bygges opp igjen.

Jeg har forstått så mye at siden disse ble bygget når gamle (eller snarere ingen) brannregler gjaldt, er det ok at de står direkte mot skorsteinen. Men hvordan skal jeg gjøre det nå når jeg bygger dem opp igjen? Jeg har kunnet lese meg til at intet brennbart materiale får utsettes for mer enn 85 grader. Skorsteinen er ikke kald, men blir aldri så varm at jeg ville være redd for at den blir 85 grader på overflaten. I tillegg kobles jo veggen til skorsteinen på så få og små flater at varmen ventileres bort godt.

Spørsmålet er da om jeg får sette brennbart materiale direkte mot skorsteinen så lenge ovenstående er oppfylt?

Et sted har jeg lest noe om at man skal ha 10 cm til brennbart. Er det tatt ut av luften? Jeg vil helst ikke jobbe med gips og andre sementbaserte plater når jeg bygger. Finnes det veier rundt dette?

Takknemlig for svar.

Sist redigert:
Ola78
Jeg har gjort akkurat dette i vårt hus. Ringte feieren først, og han sa akkurat som du skrev at de gamle veggene ikke var noe problem med, men der jeg skulle bygge nye sa han at jeg skulle begynne å reise opp veggen minst 10 cm fra skorsteinen og la luft mellom skorstein og stender. Men man kunne feste med trebasert plate materiale eller annen bekledning mot den så lenge det var endeved. Dette gjaldt også ved tilslutningen av eventuell spredt panel i taket også.

• Liker
Newhomejamtland
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.