Skal feste på en murt yttervegg med en 70 regel...
Problemene er
Gulvet består av plate på mark, 5-10cm EPS og 20-25mm flytsparkel. Antar at sparkelen er for svak til å feste betongekspander i?
Tips på hvordan man får til det?

Jeg vil ikke feste en regel i taket, da det er ganske lydtett, men jeg vil senke taket så jeg kan isolere og montere dobbel gips.
Veggen består av murt naturstein og utenfor den har man murt opp et nytt "skall" av ca 50mm ytong eller noe i den stilen, antar at det er ganske svakt å feste opp et helt tak med lekter på tvers, 2x13mm gips og 12mm himling det vil jo veie en del

Taket er ca 40m², 4.5 x 8m

Absolutt best ville vært om man skrudde opp i eksisterende himling som består av spontede planker, men jeg er som sagt redd for at det vil overføre lyd ned i himlingen

Tips og ideer mottas med takk

Jeg har problemer med å forstå beskrivelsen din. Ytongskallet må vel være innenfor naturstenen? Du har ingen tegning?

Ja det er innenfor natursteinen
Spørsmålet er vel egentlig hvordan man fester noe i ytong så det holder og hvordan jeg skal feste i gulvet....
Normalt sett så hadde jeg kuttet listene litt for lange og spent dem mellom gulv og tak, nå vil jeg jo ikke ha noe som ligger mot innersteget men vil feste i veggen

Det finnes spesiell lettbetongskrue. Fest en regel på høykant øverst som du skrur i lettbetongen, og skru deretter ytterligere en regel i den første. Hvis du deretter spenner inn de stående reglene, er det nok å feste svillen i gulvpusset på enkelte steder slik at den ikke glir av gårde. Se vedlagte skisse.

Skisse av byggeprosjekt som viser en regel festet til lettbetong og en annen regel skrudd i den første, med detaljer om plassering.

• Liker
nino
  • Laddar…
Ja jeg har vært inne på det, bare man får det til å sitte i veggen så løser det meste seg.

Andre veggen er sement hullstein, tips på å feste der?

En plåtskena på gulvet først tenkte jeg også på, da får man det rett iallfall og kan kanskje droppe nedre gulvregelen?
Blir osb og gips på reglene.

nino nino skrev:
Den andre veggen er sement hullstein, tips for å feste der?
Spikerplugg, så får du hullene i betongstenen til å havne riktig. Plateskinne på gulvet gjør alt enklere. Legg en form for asfaltpapp under denne, så øker fuktbeskyttelsen og friksjonen. Trenger ikke å være syllpapp. Strimler av underlagspapp går også bra.

• Liker
nino
  • Laddar…
synes det er vanskelig å få festet noe i hullstein... ingenting som fester

Hvordan tenkte du å senke taket uten å feste lektere i selve taket? Hva gjør det lytt dersom du fester lektere der?

Bruker sette noen bånd rundt de tverrgående bjelkene og opp i taket for å få noe som holder oppe på midten.
Lyden fortplanter seg gjennom trekonstruksjonen, fester man ingenting i innertaket så minsker det lyden, så legger jeg en 45mm isolering og doble gipsplater pluss ferdige innertakplater så den konstruksjonen blir ganske tung og dreper en del lyd i tillegg. Tetting av eventuelle sprekker i vinkelen tak / vegg i alle lag selvsagt.
Så bygger jeg om det er rett eller feil får tiden vise, vanskelig å vite når jeg bare har gjort gang og soverom og det er vegger som mangler fortsatt.

Noen som har andre ideer så kom med dem :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.