Hei alle,
Pokker, jeg skal nok greie å lage en vegg og bygge et loft
For å gjøre en lang historie kort, vi har en enorm stue som vi vil dele av. Det er veldig høyt under taket, så tanken er et ekstra rom med en sovehems.
Jeg har ganske mye bygningserfaring, men vil ikke gjøre meg bort, så jeg spør ekspertene.
Til høyre i bildet er det en liten vegg som stikker ut, som ble bygget samtidig som huset ble reist. Tanken er å fortsette den veggen slik at den møter veggen på andre siden, og en dør skal inn til venstre. Det i rosa skal illustrere veggen.
Jeg skal også få til et loft som skal bære sin egen vekt + tenåring + seng og eventuelt noen venner.
Spennvidden på loftet kommer til å være 4 m og strekke seg ca. 2 m inn i rommet (i grønt).
Mine spørsmål:
* Hvordan fortsetter jeg den veggen som er og får den helt rett? Jeg måler ut midten på veggen i gulvet, setter en metallskinne, men taket er ikke like enkelt ettersom det er kjempeshøyt?
* Hvor stort hull skal jeg la det være i metallskinnen i gulvet for en standard innerdør?
* 4 meters spennvidde kan jeg tenke meg krever sine skjøter. Finnes det en grei måte å regne ut hvor grove de skal være?
* Setter jeg en 4 m lang skjøt, og flere kortere 2 m tvärgående med cc60, eller flere langsgående som er 4 m?
* Sist men ikke minst, jeg setter selvfølgelig en bjelke på de tre bærende veggene for å feste loftet, men trenger jeg å forsterke den nye veggen på noen måte, eller holder det med cc60?
Mange spørsmål, og de som orker kan svare på det de orker
takk på forhånd!
Pokker, jeg skal nok greie å lage en vegg og bygge et loft
For å gjøre en lang historie kort, vi har en enorm stue som vi vil dele av. Det er veldig høyt under taket, så tanken er et ekstra rom med en sovehems.
Jeg har ganske mye bygningserfaring, men vil ikke gjøre meg bort, så jeg spør ekspertene.
Til høyre i bildet er det en liten vegg som stikker ut, som ble bygget samtidig som huset ble reist. Tanken er å fortsette den veggen slik at den møter veggen på andre siden, og en dør skal inn til venstre. Det i rosa skal illustrere veggen.
Jeg skal også få til et loft som skal bære sin egen vekt + tenåring + seng og eventuelt noen venner.
Spennvidden på loftet kommer til å være 4 m og strekke seg ca. 2 m inn i rommet (i grønt).
Mine spørsmål:
* Hvordan fortsetter jeg den veggen som er og får den helt rett? Jeg måler ut midten på veggen i gulvet, setter en metallskinne, men taket er ikke like enkelt ettersom det er kjempeshøyt?
* Hvor stort hull skal jeg la det være i metallskinnen i gulvet for en standard innerdør?
* 4 meters spennvidde kan jeg tenke meg krever sine skjøter. Finnes det en grei måte å regne ut hvor grove de skal være?
* Setter jeg en 4 m lang skjøt, og flere kortere 2 m tvärgående med cc60, eller flere langsgående som er 4 m?
* Sist men ikke minst, jeg setter selvfølgelig en bjelke på de tre bærende veggene for å feste loftet, men trenger jeg å forsterke den nye veggen på noen måte, eller holder det med cc60?
Mange spørsmål, og de som orker kan svare på det de orker
takk på forhånd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
4 metersbjelken må være i limtre (eller tilsvarende materiale). 90x225 er tilstrekkelig. For 2 meters bjelker på c/c 600 mm er 45x120 C 24 tilstrekkelig. I veggen fester du hensiktsmessig en bærebjelke i stenderverket. Den kan også være 45x120. Limtresbjelken bør hvile i hver ende på en søyle. Disse søylenes underlag må tåle de punktlastene som oppstår. Det er ikke mulig å se av bildet hvordan søylenes feste skal utføres, men det er noe du må ta hånd om.
Takk for dette, alt høres rimelig ut.J justusandersson skrev:4 metersbjelken må være i limtre (eller tilsvarende materiale). 90x225 er tilstrekkelig. Til 2 meters bjelker på c/c 600 mm holder det med 45x120 C 24. I veggen fester du helst en bærelist i reisverket. Den kan også være 45x120. Limtrebjelken bør hvile i hver ende på en søyle. Disse søylenes underlag må tåle de punktlastene som oppstår. Det er ikke mulig å se fra bildet hvordan søylenes befestelser skal utføres, men det er noe du må ta hånd om.
Den ene siden av bjelken kommer til å hvile i den nye veggen, der burde jeg kunne ordne med noe som tåler punktlasten.
I den andre enden av veggen, ved vinduet er det en treplate til yttervegg, hvordan jeg løser den festingen vet jeg ikke.
Svenskt träs Lathund er alltid bra å ha installert for å regne ut dimensjoner. Å ha soveloftet langsgående vil stjele mye lys fra rommet. Hvis det i stedet settes langs med den nye veggen, kan dagslyset nå hele rommet. Et soveloft trenger ikke og bør ikke være større enn den sengen som skal stå der. Anta en høyde på soveloft på 2300mm får du et normalt inntrykk av romfølelsen der under.
Klikk her for å svare