Trenger å heve halvparten av gulvet mitt i et rom der jeg har støpt en hel betongplate. I platen har jeg også gulvvarme, så hvordan fester jeg gulvbjelkene? (Vil ikke bore eller spikre på grunn av gulvvarmen). Skal jeg bruke noe papir mellom treverket og betongen?

Skal du bygge en scene, eller ?

Jeg ville ha lagt ut en syll som en ramme (på syllisolering) og på disse syllene deretter feste bjelkelaget. For å forankre alt sammen festes de ytterste bjelkene i veggene (det finnes sikkert veggbjelker et sted å finne). En bjelke på tvers foran og en bak i bjelkelaget også, der den bakre også forankres i en veggbjelke.

Bygger et biorom. Og alle andre vegger i dette rommet er av lettbetong/Ytong men det er ingen problem å skru fast regelverket i veggen.
Men ingen impregnert mot betong sulen eller noe pap på under svillen om jeg nå legger den? Tror vel at gulvvarmen i seg selv holder fukt borte.

Nei, enig, ingenting trykt innendørs. Syllisoleringen tenkte jeg mest for å ta opp ev. ujevnheter og unngå knirking, men den er kanskje unødvendig.

Har du gulvvarme så ha i tanken at du nok bør ha ganske åpent under oppbyggingen sånn at du får ut den varmen som gulvet bidrar med i hele rommet sånn at den ikke blir innestengt under gulvet.

Min syllram kan kanskje begrense seg til to bjelker, 45*95, på høykant som festes i veggene og så bjelkelaget, typ 45*195 eller noe, avhengig av bredden, på tvers av disse. Da luftes varmen lett ut.

Snuttjulle skrev:
Har du gulvvarme så ha i tanken at du nok bør ha ganske åpent under oppbygningen så at du får ut den varmen som gulvet bidrar med i hele rommet så at den ikke blir innestengt under gulvet.
Hmm, ja får nok tenke på dette litt. Det mest akutte med dette rommet akkurat nå er å få på plass et tak, så jeg trenger egentlig bare å stendre opp en vegg som skal dele opp rommet i et biorom og et server-/datarom. Så jeg tenkte meg følgende...
Ta en 45x95 som skal være i bunnen og skru fast de to ytterste stenderne i denne, sett så det hele opp og skru fast de to ytterste stenderne i de begge ytongveggene, så ta en liggende øvre stender og spikre fast i bjelkelagstaket...? Ubegripelig? Men dette burde gi en stabil vegg uten at jeg må feste den i gulvet. Eneste problemet er at den ene ytongveggen er en yttervegg (365mm tykk) så her bør jeg nok ha noen slags papp imellom før ...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.