Jeg har en stabel med 34x145 C30 plank liggende. Er disse brukbare som en stamme til eksempelvis en garasje, eller er de for svake? Det føles litt unødvendig å ha disse liggende uten nytte. Og siden jeg har tenkt meg en garasje, ville det vært bra om de kunne brukes til noe.
mja kanskje litt i smaleste laget... men kløyv dem og bruk dem til lekter f.eks...
Ingen problem, bygg i vei.Per72 skrev:
Jeg ville ikke nølt, mindre kuldebroer til og med
Andre selger byggesett med enda slankere dimensjoner ...
http://www.lovangersbygg.se/system/visa.asp?FID=368&HID=319&HSID=3889&ActMenu=4057
Men husk at du kanskje skal redusere cc-avstanden så isolasjonen passer. Men da vil takstolene komme for tett i stedet (for isolasjonen) ...
Roxull flexibatts har en fleksibel sone som tar opp et par cm feil i regelavstanden. Man burde lett kunne bruke denne isolasjonen på begge stedene om man tilpasser cc-avstanden riktig.
Det fungerer nok bra rent styrkemessig, men det blir jo litt kronglete da plate materiale er laget for c/c 600 mm og den isolasjonen som passer til det vil ha 45 mm tykke bjelker for å passe. Men det løser du jo ved å kløyve bort 22 mm av hver plate eller legge isolasjonen på andre ledden og kappe til ettersom.Per72 skrev:
Jeg skulle faktisk ta og måle på litt isolasjon, det er jo litt overmål på alle, for å ta opp litt variasjoner i håndverket.
Finner man en som er 57 cm bred, rekker det jo til tradisjonell cc på 60 cm.
Roxull flexibatts finnes jo i 580 mm, burde vel fungere bra.
http://guiden.roxull.se/produkter/byggisolering/flexibatts
Når det gjelder styrken, må du avstive dine 34x145 mot knekk i den svake retningen.
Men det rekker med montert plate-materiale på inn- eller utside, med krysslektet eller liggende spiklekter.
Finner man en som er 57 cm bred, rekker det jo til tradisjonell cc på 60 cm.
Roxull flexibatts finnes jo i 580 mm, burde vel fungere bra.
http://guiden.roxull.se/produkter/byggisolering/flexibatts
Når det gjelder styrken, må du avstive dine 34x145 mot knekk i den svake retningen.
Men det rekker med montert plate-materiale på inn- eller utside, med krysslektet eller liggende spiklekter.
Ettersom jeg har tenkt å krysslekting med 45x45 på utsiden så har jeg løst problemet med platene på utsiden. På innsiden har jeg tenkt å glese så det blir enklere å trekke fram strømmen. I og med det så burde problemet med platene være løst på innsiden også. Apropos isolasjonen så er det vel bare å sette 34x145-reglene slik at den vanlige isolasjonen passer imellom. På den andre siden så vil det jo ikke stemme med takstolene, om de nå nødvendigvis må ligge midt over en veggregel???.. Om jeg legger en 45x225 som horisontalt støtte for takstolene burde det vel holde eller hva tror dere??Mikael_L skrev:Jeg ville faktisk målt litt på isolasjon, det er jo litt overmål på alle, for å ta opp litt variasjoner i håndverket.
Finner man en som er 57 cm bred rekker det jo til tradisjonell cc på 60cm.
Roxull flexibatts finnes jo i 580mm, burde vel fungere bra.
[lenke]
Angående bæreevnen så må du stabilisere dine 34x145 mot knekk i den svake retningen.
Men det holder med montert plate på inn- eller utsiden, med krysslekting eller liggende spikerslag.
Det finnes jo andre bruksområder enn bare regler.
Får garasjen din loft så kan du bruke plankene som gulv, eller kanskje kløyve dem til 34x72 og sette dem som spredt mellom takstolene om disse ligger på 120 cc.
Får garasjen din loft så kan du bruke plankene som gulv, eller kanskje kløyve dem til 34x72 og sette dem som spredt mellom takstolene om disse ligger på 120 cc.
Havner de ikke over veggreglene så feller du helt enkelt inn en bæreline i mønebåndet.Per72 skrev:
Ja, du ser ut til å mene nettopp en slik bæreline.
Tykkelsen avhenger av spennvidden, snøsonen og hvor langt fra de stående reglene takstolene havner. Til og med dine 34x145 kan fungere som bæreline, dersom belastningen ikke er altfor stor.
Men det bør nok ses over av noen kyndig.
Jeg skal ta meg en titt i takstolsboken som jeg har liggende på jobben, for å se om jeg blir noe klokere : )Mikael_L skrev:Havner de ikke over veggstolpene så feller du helt enkelt inn en bjelkelinje i hammarbandet.
Ja, du virker å mene akkurat en slik bjelkelinje.
Grovheten avhenger av spennvidde, snøsone og hvor langt unna de stående stolpene som takstolene havner. Til og med dine 34x145 kan fungere som bjelkelinje, dersom belastningen ikke er alt for stor.
Men det trenger nok å bli sett over av noen som er kyndige.
Jo det er jo sant. Det blir sikkert et greit solid gulv på garasjeloftet hvis jeg velger å legge dem der. Om ikke annet kan man jo som sagt kløyve dem.mycke_nu skrev:
Klikk her for å svare