Hallo,

Holder på å begynne å bygge på min garasje/carport som vil ha platemål 700x700 cm, sitter og funderer på hva man bør ha for lekter, tanken er at
det skal være isolert, samtidig vil man jo ikke ofre gulvplass på vegger ???

Har vurdert om det kan holde med 45x95 med utegips som vindsperre, eller klarer man seg med vindsperre også ved disse målene, noen som kan komme med litt råd....

Siden platen er støpt over hele flaten så vil jo veggen som skiller carport og garasje stå direkte på platen, hvordan beskytter man denne veggen mot fuktskader i underkant.
 
Bruk asfaboar i stedet for utegips. Mye bedre på lang sikt.
 
Bob_the_builder
Hvorfor da?
 
Ja hmmmm hvorfor da ???
 
Selv har jeg fått følelsen av at det er gips som gjelder nå for tiden, men hvis det finnes argumenter som taler for annet så lytter jeg....... ::)

Man vil jo bygge på den smidigste måten ;)

Klarer man seg med 45x95 lekter? :-/
 
Troubleshooter skrev:
Klarer man seg med 45x95 stendere?  :-/
Ja det holder, men vil du ha mer isolasjon kan du sette 45x45 stendere horisontalt også.

I stedet for gips kan du bruke Windy som vindsperre. Det er veldig lett å håndtere og praktisk.

Veggen som skal stå direkte på platen kan du sette på et lag Leca-blokk. Legg tjærepapp mellom Lecaen og bunnsvillen, så klarer det seg ;).
 
Hvorfor Leca? Fungerer vel direkte på platen? (Med tjærepapp imellom såklart...)
 
MrMagic skrev:
Hvorfor Leca? Fungerer vel direkte på platen? (Med tjærepapp imellom såklart ...)
Jeg tenkte, om det var bakfall på platen så havner svillen litt høyere opp ;).
 
Funderer på om det ikke er lettere å støpe en sokkel som er ca 20 mm høy, grunnen til at jeg vil få opp veggen en bit er jo for eventuelt vann som kan renne av fra bilen når man parkerer i carporten, ikke så bra at veggen står direkte på gulvet da tror jeg. :-/
 
Jeg mistenkte at det var så du mente. 20 mm høres for lite ut, ta 50 mm i stedet så kan du stikke inn noen armeringsjern også ;).
 
Må man bore ned armeringsjernene i platen noe eller er det nok om man legger de langs med klossen? ......Akkurat nå har jeg angst om man skal velge 95 eller 120 mm lekter men jeg tror jeg satser på 120 og windy som immobil anbefalte, da dette ser ut til å være en smidig løsning med vindsperre.
 
Om man ikke vil ha std Lecablock så finnes det et hav av mindre dimensjoner. Det går også an å mure dit tegl for eksempel. I stedet for tjærepapp så går det også bra med dobbeltbrettet byggplast.
 
Fordelen med Leca er at den isolerer.
Jeg skal mure et skift med 19*19-leca.
Det er veldig dumt å ikke heve opp svillen.
Fuktigheten går inn under veggen og deretter råtner det.
20mm er trolig ikke nok.
Deretter er det en fordel å få opp panelet på utsiden.
Marken vil man jo ha i samme høyde som der portene er, altså i samme høyde som platen. Har man da ingen ekstra rekke leca kommer panelet på bakken.

/Thrax
 
Hei og Hopp,

Etter mange glade tilrop har jeg tenkt at det blir nok et lag med 120mm brede lecablokker mot platen. Hvordan fester man blokkene mot platen, er mørtelen nok for å holde dem på plass. :-/
Har sett at det finnes spor for armering i lecablokkene, er det noe man bør bruke selv om det bare er ett lag....... ???

Hvordan fester man deretter svillen mot lecablokken, hadde tenkt å bruke ekspander direkte i platen, men antar at det blir litt annerledes når man bruker lecablokk i bunnen. ???

Mange spørsmål blir det, men kanskje jeg lærer noe i prosessen.... ::)
 
Troubleshooter skrev:
Hei og Hopp,

Har etter mange glade tilrop tenkt at det blir nok et lag med 120mm bred Leca-blokk inntil platen. Hvordan fester man blokkene mot platen, holder mørtelen for
å holde dem på plass.  :-/
Har sett at det finnes spor for armering i Leca-blokkene er det noe man bør bruke selv om det bare er et lag....... ???

Hvordan fester man så bunnsvillen mot Leca-blokken, hadde tenkt å kjøre ekspander direkte i platen men antar at det blir litt annerledes når man kjører Leca-blokk i bunnen. ???

Mange spørsmål blir det, men kanskje jeg lærer meg noe på kjøpet.... ::)
120 mm Leca høres litt tynt ut :-/
Blir vel litt av en kuldebro lengst ned på veggen, hvor mye isolasjon hadde du tenkt å ha?
190 mm Leca burde vel ikke være feil, skal vel være liggende 45 mm lekter på den ene eller andre siden også?

Mørtelen holder sikkert godt nok å feste med, utsparingen for armering glattnet jeg til med samme mørtel helt enkelt, bunnsvillen festet jeg med lange spikerplugg, hadde tjærepapp under bunnsvillen også......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.