Jeg skal skru opp et par nye innervegger. Hvilken dimensjon foreslår dere at jeg bruker på stenderne, 45x45 eller 45x70?
Jeg kommer til å sette osb+gips på hver side og fylle veggen med isolering.

45x70

45x45 funker om man limer osbn på reglene, men jeg velger alle dager 45x70. Best resultat og raskere.

45x70 samt eventuelle dørkarmer skal du ha 120 mm. Da slipper du smygen.

45x70. 45x45 er for spinkelt.

falkn skrev:
45x45 er for svakt.
Har hengt et kjøkken på en limt 45x45 vegg. Fungerer utmerket. Der ble ikke bare OSB-en limt på stenderne, men gipsen ble også limt på OSB-en. Blir en utrolig stiv vegg. Men som sagt, andre alternativer er jo enklere. Men fungerer gjør det.....:)

45x70 ser det ut til å bli. Takk :-)

hantverkare1 skrev:
45x70 samt eventuella dørkarmer skal du ha 120 mm. Da slipper du smygen.
Jeg maler den hvit eller så synes det ikke at den er bredere enn dørkarmen? Hvor bred er dørkarmen?

Anna1984 skrev:
Jeg maler den hvit eller så synes ikke at den er bredere enn dørkarmen? Hvor bred er dørkarmen?
Veggen blir jo 120 mm om du bruker 45x70 regel med doble plater.
Bruker du da 120 mm karmer så setter du bare lister på hver side og så er det klart.
Bruker du 95 mm karm f.eks. så får du en foring for å komme ut i nivå med ferdig vegg.

Et annet tips er å bruke 45x95 rundt døråpningen og støte det første laget mot den for å la det andre laget gå forbi for å på den måten få noe å feste karmen i. Hvis man bruker 45x70 i døråpningen med forborede karmer, pleier kamskruen å komme akkurat i kanten på regelen.

• Liker
TryBran og 1 annen
  • Laddar…
Hvem selger 120 karmar? Jeg pleier mest å handle på Bauhaus, Byggmax eller K-rauta. Ingen av dem har 120 karmar på deres hjemmeside.

Anna1984 skrev:
Hvem selger 120 karmar? Jeg pleier mest å handle på Bauhaus, Byggmax eller K-rauta. Ingen av dem har 120 karmar på deres hjemmeside.
120 karmar bør du kunne finne på minst K-rauta og Bauhaus, Byggmax er tricky når det ikke er superstandard-greier man skal ha.

Har finkjemmet deres hjemmeside uten å finne annet enn 93 og 68 dørkarmer. I det minste når det gjelder Bauhaus så er min erfaring at de ikke har andre ting i butikken enn hva som står på hjemmesiden.

Er 120 karmer uvanlige? Synes at det er mer regelen enn unntaket at man kjører dobbeltgips eller osb+gips i vegger.

ullberg
Anna1984 skrev:
Er 120 karmar uvanlige? Synes at det er mer regelen enn unntaket at man kjører dobbeltgips eller osb+gips i vegger.
Var ikke uvanlig når jeg solgte byggevarer (tja 118 vil jeg jo minnes at de var), men det var lenge siden og jeg synes ikke at man ser dem så ofte lenger, så kanskje har man redusert sortimentet for å minske det bundne kapitalet. Dog synes jeg man burde tatt bort 68:an isteden, den ser jeg lite nytte av i dagens situasjon...

Alternativet er å gå ned til 45x45 reglar og kjøre med 93 karm for å slippe smygen. Men da kanskje det er bedre med 70 regel og smyg eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.