Hei!

Har et rom som det skal bygges vaskerom i og lurer litt på dimensjonen og avstanden i gulvet.
Reglene som finnes i dag er ca 60*220mm og CC 100. Hva skal jeg ha etterpå? Gulvspon? Limes?
Det skal legges en vinylmatte som overflatemateriale.

Tidligere har gulvet vært isolert med sagflis, men det må rives ut på grunn av en vannskade. Hva er best å isolere med i et hus fra århundreskiftet? Gulvet var ganske trekkfullt før, skal man forsøke å "vindtetting"?

Takk på forhånd!

Mvh Peter

CC100 er litt langt mellom for normale gulvanbefalinger som brukes i dag.
Enten kan du slå til med en ekstra bjelke mellom de nåværende, eller bruke tykkere gulvspån.

Vil du ha fall i rommet til en gulvbrønn?
hva skal det ellers være for dullegjenstander der? Varmtvannsbereder, vaskemaskin etc?

Hadde tenkt å regelere mellom eksisterende lekter. Skal jeg kjøre cc60 eller må jeg gå ned til cc30? Hvilken dimensjon på lektene må jeg ha? Hvordan fester jeg lettest de nye lektene i de gamle?

Det kommer til å være en bergvarmepumpe og vaskemaskin og litt sånt i rommet, så det blir et par sluk. Men jeg vet ikke hvor viktig det er med fall hvis det normalt ikke skal være vann på gulvet.

gå på CC50 da, midt mellom eksisterende.
Du bør få inn bjelkene i samme opplag som eksisterende hvis det går.
Ellers får man frese inn avvekslinger og henge opp nye bjelker i den ene siden.

Kotla inn avvekslinger? Gulvspånplata da, skal den limes og skrus?

Gulvspon skal skrus OG limes mot bjelkene hvis man legger fliser på. Det gir bedre stabilitet. Men jeg tror ikke det er et krav for legging av belegg. På den annen side så er det vel alltid bra med litt stabilitet. Den eneste ulempen med limingen er at det er et rent h..e å rive ved neste ombygging.

Sponet skal selvfølgelig alltid limes i skjøtene, sjekk monteringsreglene fra produsenten for nøyaktig hvor limstrengene skal legges.

Det er litt forskjell mellom ulike produsenter av gulvspon, noen fabrikater må ha en bjelke som støtte under skjøtene, andre kan skjøtes i "fri luft". Det har med utformingen av fjæren å gjøre, det blir ulik styrke på skjøten med forskjellige fabrikater.

Sponplate skal alltid ha støtte under alle kanter. Så for eksempel rundt sluket skal platen ha støtte av bjelker i alle retninger. Det samme langs veggene, det må legges inn bjelker på tvers mellom gulvbjelkene slik at platen har støtte under kanten.

• Liker
corre og 1 annen
  • Laddar…
Hva bør man bruke for regel-dimention til kotlingene?

hvor lang spennvidde er det. så legg en regel til imellom. så bokser du. snekkere kaller det for kottling samme ting. alt har med spennvidde å gjøre. hvor langt er det. du kan sveise inn stål mm men lengde. samme beregninger man gjør på broer med underspent

Eksisterende gulvbjelker er 4 meter. 60*220mm cc100.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.