Jeg finner bare halve svaret når jeg søker på BH, så det får bli en egen tråd.
Bygger baderom. Har skrudd opp en bærende vegg. Siden enkelte stolper måtte stå på spesifikke steder har jeg bare fått målet 60cc i to "fakk". Øvrige ligger på rundt 40cc.
Jeg skal sette opp gips (selvfølgelig). Hva jeg har klart å lese meg til er at enkel gips skal monteres på lekter med 30 cc. Dobbel gips kan settes på 60cc. Men dette har alltid vært i forbindelse med at man har snakket om fliser på veggen.
Da lurer jeg på følgende:
Hvis jeg skal male tetningslaget, er det fortsatt samme behov for å lekte 30 cc? Det blir jo ikke så tungt mener jeg.
Hvis jeg nå går for dobbel gips i stedet, hvordan monterer jeg disse egentlig? Det finner jeg heller ikke helt ut av. Man skal vel helst ha forskjøvede skjøter?
Jeg hadde jo tenkt meg å spikre rupanel under gipsen. Holder på å søke klarhet i om det ville være ok eller ikke ifølge MVK´s bransjeregler.
Bygger baderom. Har skrudd opp en bærende vegg. Siden enkelte stolper måtte stå på spesifikke steder har jeg bare fått målet 60cc i to "fakk". Øvrige ligger på rundt 40cc.
Jeg skal sette opp gips (selvfølgelig). Hva jeg har klart å lese meg til er at enkel gips skal monteres på lekter med 30 cc. Dobbel gips kan settes på 60cc. Men dette har alltid vært i forbindelse med at man har snakket om fliser på veggen.
Da lurer jeg på følgende:
Hvis jeg skal male tetningslaget, er det fortsatt samme behov for å lekte 30 cc? Det blir jo ikke så tungt mener jeg.
Hvis jeg nå går for dobbel gips i stedet, hvordan monterer jeg disse egentlig? Det finner jeg heller ikke helt ut av. Man skal vel helst ha forskjøvede skjøter?
Jeg hadde jo tenkt meg å spikre rupanel under gipsen. Holder på å søke klarhet i om det ville være ok eller ikke ifølge MVK´s bransjeregler.
Som jeg skrev i mitt innlegg: jeg skal MALE fuktsperren i henhold til MVK´s bransjeregler. Altså ingen plastmatte. Og jeg spør overhodet ikke om fuktsperre, det har jeg kontroll på.
Funker det med dobbeltgips og c/c600 så kan du nok kjøre på det. Men hvis du ser litt på gipstilverkernes nettsider, anbefales vegger med dobbeltgips å ha maks c/c 450, men det burde du kunne løse ved å måle ut 450 avstand. Da blir de bærende stendere igjen, men du får en bra avstand som funker til 900 plater. Litt mer arbeid blir det jo dog. Årsaken til at produsentene i sine tegninger om veggens oppbygging bruker 450 mistenker jeg er at 900 plater er mye lettere å håndtere enn 1200, disse er ikke alls morsomme å jobbe med om det er trangt, i trapper og liknende.
Jeg vurderer å sette opp cc 30 og kjøre med enkelgips som det føles nå. Blir ikke så farlig ekstra mye jobb. Tenkte faktisk bare å sette opp med 45:er mellom 95:er. Det burde vel funke om det bare er for å feste gipsen i?
45-er risikerer å bli litt vinglete, men det kan nok gå ettersom du ikke skal ha noen fliser. Jeg vet ikke hvor sensitive malte våtromslag er for bevegelser i veggen, tenker mest slik at det ikke risikerer å sprekke. Et annet alternativ er å bruke 45*70 i stedet for å være på den sikre siden. Dette med rupanel forresten, leser man dette som finnes her på forumet så er i alle fall OSB godkjent, hvilket rimeligvis også rupanel burde være i så fall.
Publisert 2011-01-21 13:58
OSB i baderom?
Kan jeg sette en OSB-plate i baderom om jeg setter en godkjent baderomsplate utenpå
Svar:
Hei,
Ja, det går alldeles utmerket. I den utgaven av BBV som gjaldt fra sommeren 2007 til for et år siden ble trebaserte plater bak våtromsplatene forbudt, men i og med at den nyeste versjonen kom ut ble trebaserte plater på nytt tillatt bak våtromsplatene. Husk å montere OSB-platene med 3 mm mellomrom (det er derfor de bare er 1197 mm brede i stedet for 1200 mm).
Hilsener
Jon Hedelin
Publisert 2011-01-21 13:58
OSB i baderom?
Kan jeg sette en OSB-plate i baderom om jeg setter en godkjent baderomsplate utenpå
Svar:
Hei,
Ja, det går alldeles utmerket. I den utgaven av BBV som gjaldt fra sommeren 2007 til for et år siden ble trebaserte plater bak våtromsplatene forbudt, men i og med at den nyeste versjonen kom ut ble trebaserte plater på nytt tillatt bak våtromsplatene. Husk å montere OSB-platene med 3 mm mellomrom (det er derfor de bare er 1197 mm brede i stedet for 1200 mm).
Hilsener
Jon Hedelin
Hvorfor ikke 95 direkte i stedet for 45? Da vet du at du har en vegg som bare er å flislegge om maleriet ikke ble som du hadde tenkt deg. Legg gjerne inn resultatet på den malte veggen senere, høres kreativt ut.
Ola: Kruxet er at jeg skal følge MVK's bransjeregler, og der ser det ikke ut til å være greit med trebasert. Men det er litt uklart uttrykt.
Noseone/pbengtsson: Det kommer ikke til å være aktuelt med fliser i fremtiden heller av ulike årsaker. En er at det er tvilsomt om malt tettesjikt er godkjent som tettesjikt under fliser. Jeg har en helt egen tråd for hele prosjektet der du gjerne kan følge utviklingen: http://www.byggahus.se/forum/badrum/165162-vart-badrumsprojekt.html
Når det gjelder dimensjonen på regelverket, så får jeg kanskje bøye meg. På en høyde på 2,4 m blir 45 litt vinglete. På den annen side skal det jo kortles for oppfesting av speil osv. Og på den annen side igjen så er jo ytterveggene påregulert med 45 som er stabile. Men der er det jo mer å feste i.
Edit: en tanke ang eksisterende tettesjikt under fliser. Man kan jo legge fliser på plastmatte under visse forutsetninger. Hvis matten i seg selv har en levetid på 10-15 år, så føles det jo litt så som så å legge fliser på en matte som har sittet der i noen år.
Noseone/pbengtsson: Det kommer ikke til å være aktuelt med fliser i fremtiden heller av ulike årsaker. En er at det er tvilsomt om malt tettesjikt er godkjent som tettesjikt under fliser. Jeg har en helt egen tråd for hele prosjektet der du gjerne kan følge utviklingen: http://www.byggahus.se/forum/badrum/165162-vart-badrumsprojekt.html
Når det gjelder dimensjonen på regelverket, så får jeg kanskje bøye meg. På en høyde på 2,4 m blir 45 litt vinglete. På den annen side skal det jo kortles for oppfesting av speil osv. Og på den annen side igjen så er jo ytterveggene påregulert med 45 som er stabile. Men der er det jo mer å feste i.
Edit: en tanke ang eksisterende tettesjikt under fliser. Man kan jo legge fliser på plastmatte under visse forutsetninger. Hvis matten i seg selv har en levetid på 10-15 år, så føles det jo litt så som så å legge fliser på en matte som har sittet der i noen år.
Klikk her for å svare