Heisann!

Jeg holder på å planlegge innervegger på en overetasje til Smålandsvillan Mariannelund.

Sannsynligvis kommer i prinsippet alle innervegger (unntatt da mot badet) til å bygges på prinsippet:
- Gips 13
- OSB 11
- Regel med isolasjon
- OSB 11
- Gips 13

Spørsmålet er valg av regel og CC-mål.

Til baderomsveggen har jeg følgende fundering:

1. CC-målet er egentlig ikke en så stor sak, det føles som om det får bli CC300 og 1200mm plater. Men - kan man kjøre med 45x45 regel eller blir det for ustabilt? Tanken er at det skal settes fliser på badesiden...

Til de andre veggene har jeg følgende funderinger:

1. Skal man kjøre med 45x45 som regel og få 93mm total tykkelse, og få det til å passe med dørkarmene, eller skal man kjøre 45x70, komme opp i 118mm - men da blir det ikke så lett med karmene..?

2. Det hadde jo selvfølgelig vært fint å kjøre CC450 på innvendige vegger og bruke 900-bredde på gipsplatene. Dog kommer jo OSB-platene 1200 brede, så det føles tross alt som om CC600 er å foretrekke med også 1200mm gipsplater. Vil det bli stabilt med 45x45 om jeg velger den regel-dimensjonen?

Takk på forhånd!

/Mattias

Ettersom du skal ha OSB'n innerst så er det jo den som styr stenderavstanden. Jeg vet ikke om det finnes OSB på 900:as bredde? Gipsen kan du jo velge etter behag ettersom den ikke trenger å skjøtes på stender når du har OSB bak.

• Liker
Kungdolf
  • Laddar…
Milkshaken
Badrummet cc30 ja.... Legg OSB-n ned så trenger du ikke å tenke på bæreevnen. For øvrig så hadde jeg kjørt med 70 lekter, og 70 isolering, det bulker ikke så mye da.

45x45 blir nok ikke en tilstrekkelig stiv konstruksjon for flislegging, det er risiko for sprekker i fugene. Du kunne kjøre 70x45 c/c 30 og WAB (wet area board) 12,5 mm på baderomssiden og OSB og oppussingsgips på den andre siden. Veggen bygger da 100 mm.

Jeg er nok for 45x70. Det finnes jo dessuten dørkarmer som er litt bredere for å passe for 118 mm dype vegger. Koster riktignok noe mer enn standard.

OSB finnes i 90 bredde.

Skjøt IKKE OSB og gips på samme sted, det blir lettere å få en glatt vegg med forskjøvne skjøter.

Protte

Takk for all input!

Da får det bli 45x70 på lektene rett over! Får se deretter om det blir CC450 eller CC600 ved de andre veggene, med litt flaks finner jeg dessuten OSB 900x~2400 lokalt når det er tid for det, da får det nok bli cc450...

Skal lete etter karmer for 118mm, det føles jo som om +/- 1-2mm ikke kommer til å være noe problem på karmbredden heller...

/m

Tenk 90 gips for alt i verden. Det er vanskelig nok å få opp den platen i trappen. En 120 plate tør jeg ikke tenke på hvordan det skulle gå til. Når det gjelder OSB kan du alltid skru den liggende. Selv valgte jeg å dele OSB'n i to 60 plater for å få dem opp i min Lammhult. Noen 120 plater ble båret opp men det er garantert merker i vegg og trapp etter det.

Når det gjelder regelvalg har jeg ingen erfaring med 45 regel uten har kjørt på 70 med cc 45 og 90 cc 30 på bad. Det finnes karmer for 118 mm veggtykkelse også. Kanskje ikke på byggmax men jeg skulle tro at det er ganske vanlig. din tenkte konstruksjon med doble plater og 70 regel må nok være blant de vanligere måtene å bygge vegg på? http://www.bygghemma.se/inomhus/inn.../karmar/karmsidor snap-in vit/p-131550-131558

Et tips er å bruke 45x70 eller 45x95 på flat. Det blir stivere enn 45x45 men totalen blir som med 45x45. Deretter hadde jeg valgt regelavstand så jeg slapp å skjære i isolasjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.