Tenkte å feste opp en vegg. Gulvet er betong.
Gikk da til en av våre mest kjente byggevarefirmaer og spurte om råd hvordan innfestingen skulle gjøres. Ekspeditørens forslag var å bore et hull gjennom lekten og betonggulvet og deretter sette inn en bit armeringsjern som man så bøyer ned mot treverket og fester med spiker.

Jeg tenkte å spørre ham om han visste at det er 2010 og at det sikkert finnes noe annet enn ekspansjonsbolt eller spikerplugg som er både raskere, billigere og bedre. Jeg lot være.

Spørsmålet står dog fortsatt, hvordan fester man en 45-modul lekt i betonggulv for en vegg?

B
ulike typer plugger eller "spiker" finnes. 45*45?

Tyresö
Plasser gulvlisten oppå syllpapp der listen skal være, bor med en betongbor rett gjennom list og betong - slå i en ekspansjonsnagle, ekspansjonsskru eller spikerplugg. Det er viktig at du ikke trenger å flytte eller justere listen, siden den sitter veldig fast. VIKTIGT er at du IKKE har gulvvarmesløyfer i betongplaten - Da borer du ikke i platen. Det var et uvanlig dumt forslag du fikk, men jeg er ikke så overrasket.

Ja, nettopp, det er gulvvarmeslanger i betongen og jeg er sikker på at 50 mm er "fritt" dybde.
Kan man måle seg fram på noen måte hvor slangene ligger?

Tyresö
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.