Skal feste trestender (70x45) i lettbetongvegg/leca/betonghålstein med puss. Finnes det noe smartere enn jeg har gjort hittil? Det blir mange trinn, og få alle hullene til å passe er litt spennende. :o

• Bore hull i stenderen.
  • Skru inn skruene så de stikker ut på baksiden.
  • Press stenderen mot veggen så skruene markerer borehullene.
  • Bore og plugge i veggen.
  • Håpe at alle hullene stemmer, og jeg ikke har boret skjevt eller boren har glidd.
  • Skru fast stenderen.

Stenderen skal holde opp redskaper og kanskje en verktøytavle, så det er ikke stor belastning.

Borr to hull som du sier. Fest opp reglen. Borr de resterende hullene når reglen er på plass. Fest en plugg på skruen. Hammre forsiktig pluggen gjennom reglen, skru fast.

Eller bruk spikplugg og bor gjennom både stender og vegg i ett moment. Så slår du bare inn spikpluggen med en hammer. Sitter som fjell.

S
Sister ray skrev:
Eller bruk spikerplugg og bor gjennom både regel og vegg i et moment. Så slår du bare inn spikerpluggen med en hammer. Sitter som fjell.
nja. ikke direkte. lettet spikerpluggen bare utvider hullet

En del tips, takk. Blir ikke hullet i regeln litt stort om man skal bore takt igjennom? Kanskje skive? Hvilken bor bruker man til både tre og betong?

S
-MH- skrev:
Noen tips, takk. Blir ikke hullet i reglen litt stort om man skal bore takt gjennom? Kanskje skive? Hvilken bor bruker man til både tre og betong?
vanlig slagbor. Nei, du får festet i materialet bak. Hadde vært annerledes om du forboret for tre til tre montasje

Ok, så til de der lettbetongskruene som er 7,5 mm bruker jeg en slagbor gjennom både tre og betong. Diameter på bor?

Det kommer an på dimensjonen på skruen - les veiledningen for skruen du kjøper.

Jeg har brukt både fasadeplugg og lettbetongskrue for dette, og begge fungerer bra.

Her er litt lasttest for fasadepluggen:

lastprov.JPG

Jeg henger ikke lenger, men fasaden gjør det.

• Liker
Tärnvind og 1 annen
  • Laddar…
Googlet fasadeplugger, og tror jeg forstår. Pluggen skal gå gjennom både stender og betong, så til en 45mm stender kanskje en 10x120 kan være nok. De koster 1000 NOK:/50 stk hos Beijer. :o

Aha!

Da har man lært noe i dag også :) Visste ikke at fasadepluggen skulle være i bjelken også. Tenk om man hadde visst det når man satte opp bærelisten til terrassen i huset :D

@MH: Det er halv pris på byggmax - men fortsatt en røverpris.

Gjør du det ikke vanskeligere enn det er nå ;)
Jeg lover at metoden min er tilstrekkelig for ditt formål.

Var og botaniserte hos byggevarehandelen, og prisen for spikerplugg var noen kr stykk. Glemte å sjekke hva fasadeplugger kostet, dessverre. Skruene var fra nilsahlgren.se de har en bra produktkatalog:

http://www.nilsahlgren.se/attachments/download/313/NA Skruvkat 2012Q3 30 juli 2012 LowRes B.pdf

Spikerplugg ser ikke ut til å egne seg for hullstein, da skal det være fasadeplugger (lengre bit som stikker inn, skal skrus ikke slås inn). Da har man lært seg litt. Kjøpte ingenting, har bare tre hull igjen for øyeblikket det skal vel gå med vanlige plugger.

Nimhed, trenger ikke skruehodet gjennom bjelken da?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.