Hei

Har lett mye i dette forumet for å få litt klarhet.
Jeg trenger litt hjelp med å beregne hvordan jeg kunne endre høyden på mitt bjelkelag.
Min forhåpning er gjennom å legge på 5 cm på lektene (som bjelkene ligger på) samt redusere høyden på bjelkelaget med 5 cm å vinne 10 cm i takhøyde i min kjeller.

Hus fra 1930.
Nåværende bjelkelag 65x210 (Ønsket høyde maks ca 150)
Spennvidde 4 meter

Har lest en del om å skru og lime 2 stykker 45x145 konstruksjon, men jeg er usikker på om det er tilstrekkelig.

Noen som vet hvordan man regner på dette. Finnes mye info, men ingen som direkte viser regneeksempler på hvordan man kan gjøre hvis man ikke vil/kan bruke standard bjelkelag.

Takk på forhånd

Hei fatman!
Nå føler jeg meg som en skikkelig gledesdreper, men jeg må si at prosjektet er et vågestykke.
Å erstatte nåværende 65x210 med 2x(45x145) holder ikke. Det er mye svakere.
Hvis du vil redusere dimensjonen såpass mye, tror jeg at du må se deg om etter annet materiale som stålbjelker etc.
Og jeg tror uansett at du ville være nødt til å forsterke med stolper.
Bor selv i et gammelt hus og har bare våget å forsterke, aldri minske eksisterende.
Finnes det ingen mulighet for å ta seg nedover? (Grave ut gulvet?)
Føler meg som den verste gledesdreperen!
Håper noen sier at jeg tar feil, og har bedre løsning!
Johan

Her kan du se en tabell for gulvbjelkelag. Jeg tror også at det er helt utenkelig å gå ned til 45x145 selv om du skulle bruke doble skrusammenlimte slike.

Som sagt, se om du kan gå nedover i stedet! Har du ikke gjort noe ennå i kjelleren har du et uisolert gulv, og da kan det likevel være en idé å pigge opp og isolere.

Takk for alle svar.

Å gå nedover har også vært et alternativ (Noe vi også kommer til å gjøre). Vi har i løpet av våren drenert og lagt oss et stykke under nåværende yttervegger. Problemet var at vi dessverre ikke kunne gå ned så mye som jeg hadde håpet på.
I og med dette så ble ideen om å forminske bjelkelaget vekket etter at vi hadde konstatert at "kun" gulv lå på det.
Vi har også vurdert å legge inn en stålbjelke, for på den måten kun få 2 meter spennvidde på trebjelkene.

Jeg takker alle for deres innspill og forslag!

Sist redigert:
Lykke til!

Johan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.