Hei!!
Hvis man skal bygge en kald friggebod mellom to isolerte trehus, hvordan gjør man det for ikke å blokkere luftspalten som finnes under fasadene?

Jeg har tenkt at man kanskje kan bygge "høyt", slik at bygningene rundt fortsatt kan puste via luftspaltene nedenfra.

Det grønne feltet i skiss2 er typ den nivåen jeg har tenkt å bygge.

Finnes det noen smartere måte?
Takk for tips!

• Skisse av orange utvendig vegg viser hvordan luftspalten blokkeres ved bygging av bod. Tekstforklaringer peker på blokkert luftspalte.
  • Diagram som viser planlagt høyde på en kall friggebod mellom to isolerte trähus, med fokus på luftspalter og byggeforslag for å opprettholde ventilasjon.
Fyller luftspalten noen funksjon om fasaden blir under et tak? Det blir jo ikke noe slagregn mot fasaden som trenger å tørkes ut.

Så er ikke det der noen friggebod om du har tenkt at det er byggesaksfritt...

• Elsker
berteriksson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fyller luftspalten noen funksjon om fasaden blir under et tak? Det blir jo ikke noe slagregn mot fasaden som trenger å tørkes ut.

Sen er ikke det der noen friggebod om du har tenkt at det er bygglovsbefriat...

Formålet med luftspalten:

1. Fuktventilasjon:
    • Luftspalten gjør at fukt som trenger gjennom fasadematerialet eller kommer innenfra bygningen (f.eks. gjennom diffusjon) kan ventileres bort.
    • Dette reduserer risikoen for mugg, råteskader og fuktskader på bakliggende materialer (f.eks. vindsperre, isolasjon, trestenderverk).
  2. Tørking av fasadematerialer:
    • Fasaden kan tørke ut raskere etter regn eller snø, siden luft kan sirkulere bak kledningen.
  3. Trykkutjevning:
    • Ved sterk vind og slagregn reduseres trykkforskjeller i konstruksjonen, noe som forhindrer at vann presses inn bak fasaden.
  4. Levetid og byggfysikk:
    • En korrekt utført luftspalte bidrar til at hele veggkonstruksjonen får en lengre levetid og bedre byggfysikalsk ytelse.

Hvordan den fungerer:

• Luftspalten pleier å være 20–30 mm tykk.
  • Den er åpen nederst (ved sokkel eller grunn) og øverst (ved takfot eller avslutning) slik at luft kan sirkulere fritt gjennom skorsteineffekt.
  • Ofte finnes det insektnetting eller ventilasjonsgitter for å hindre skadedyr i å komme inn.

Hvis jeg blokkerer luftspalten (som i mitt eksempel med et påbygd skur eller lager direkte mot fasaden) brytes ventilasjonen, og da kan fuktskader oppstå innen noen år. Det er altså en veldig viktig detalj.

B berteriksson skrev:
Hvis jeg blokkerer luftspalten (som i mitt eksempel med et påbygd skur eller bod direkte mot fasaden) brytes ventilasjonen, og da kan fuktskader oppstå innen noen år. Det er altså en meget viktig detalj.
Hvorfor tror du det? Hvorfra skulle fukten komme?

useless useless skrev:
Hvorfor tror du det? Hvorfra skulle fuktigheten komme?
Ingen anelse, spurte chatgpt. Antar at det har noen funksjon ;D kanskje om stillestående luft blir fuktig eller noe..

Det eneste alternativet jeg kom på er å bygge på pilarer, typ som dette bildet. Da er det ikke blokkert lenger.

• Byggskisse viser side av hus med plintfundament og adkomst for lufting, for å unngå blokkering av luftspalter ved å feste skur.
Luftspalten har en funksjon for en fasade som regelmessig utsettes for fukt (regn). I en vegg mellom to bygningsdeler med tak trengs ingen luftspalt.

• Liker
berteriksson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Luftspalten har en funksjon for en fasade som regelmessig utsettes for fukt (regn). I en vegg mellom to bygningsdeler med tak trengs ingen luftspalte.
Tack. Men det ser ikke helt 100% riktig ut. Bare delvis riktig :(

En vegg mellom to bygningsdeler med tak over seg kan noen ganger ligge beskyttet fra direkte nedbør – men det betyr ikke automatisk at det er hensiktsmessig å fjerne luftspalten.

Hvorfor?​

1. Fukt kan fortsatt vandre innenfra konstruksjonen, for eksempel via diffusjon eller konveksjon (varm, fuktig inneluft).
  2. Kondensrisiko finnes også i skyggefulle, dårlig ventilerte mellomrom – spesielt om den ene bygningen er varmere/kaldere enn den andre.
  3. Byggeregler og god praksis foreskriver oftest luftspalte uansett, om fasaden er av tre eller annet materiale som trenger å tørke ut.

Hvordan ville du blokkere luftspalten mener du? Du setter vel bare et tak mellom husene og bruker eksisterende fasade som vegg?

Z z_bumbi skrev:
Hvordan skulle du blokkere luftspalten mener du? Du setter vel bare et tak mellom husene og bruker eksisterende fasade som vegg?
Ingen anelse, trenger det ikke blåse utenfra inn i luftspalten? Jeg mener, det blir jo uansett relativt "innendørs" selv om det er et kaldtlager.

Men du har rett, tak, for- og bakvegg, ikke noe mer på sidene. 🤔

Da tar luftspalten luften fra lageret.

• Liker
berteriksson
  • Laddar…
B berteriksson skrev:
trenger det ikke blåse utenfra inn i luftspalten?
Nei, det trenger ikke "blåse" i luftspalten. Det er nok at luften kan bevege seg.

• Elsker
berteriksson
  • Laddar…
Skal prøve å finne eksempler på hvordan folk har bygget boder f.eks. mot hus. Uten å tette igjen luftspaltene.

Men man får jo ikke bygge en bod mot en annen bygning, så det burde ikke finnes så mange eksempler...

Eneste jeg har funnet er denne, men den er veldig enkel uten noen fuktsperre eller noe som helst, bygget direkte på bakken.

Her er det litt inspirasjon på hvordan man kan bygge med dryppblekk, tror dog ikke jeg kommer til å sage i fasaden for å få inn dryppblekk under. Setter nok dryppblekket direkte på en planke.
Rødt tak med bølgeformede takstein og renne, festet til en hvit vegg. Fokuserer på takrenne og dreneringssystem. Rødt tak med bølgeformede takstein og en hvit takrenne mot en trepanelvegg.

Her er litt inspirasjon på hvordan man kan isolere:
https://gds.se/byggnader/forrad/forrad-med-full-isolering?utm_source=chatgpt.com

Video av bod på søyler:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.