Da har man den store fordelen med å ha en råtten bjelkelag i sommerhytta....

Har et hus med torpargrunn. Man kan ta seg inn under halve huset og der er alt ok (rent fjell under). Den bortre halvdelen av huset kommer jeg ikke til på grunn av en mur midt under huset samt at det er så trangt under den delen. Jeg åpnet gulvet i et lite rom og der viste det seg å være jord under. Blindbunner og ca 2 cm nederst på bjelkelaget er gjennområttent, men bærelinjer ser ut til å være ok (!). Huset er for øvrig bygget på 40-tallet.

Nå til mitt spørsmål. Jorden er søkkvåt, selv om jeg har drenert utenfor. Siden huset står ca 75 % på fjell så virker det som vannet tar seg inn via en eller annen sprekk i fjellet. Min plan er nå å grave ut så mye som mulig og legge dreneringsslange. Så tenkte jeg å legge grus for å jevne ut siden det er en del store steiner og fjell som stikker opp. Oppå dette tenkte jeg å legge byggplast + sette inn litt flere ventiler. Tenkte å legge et tynt lag grus på plasten også, slik at den slutter tett mot grunnmuren.

Tror dere på denne konstruksjonen? Har jeg gått glipp av noe?

Kommer selvfølgelig til å bytte bjelkelagene. Skal jeg bruke trykkimpregnert trevirke i bjelkelaget hvis det fortsatt kommer fukt?

Du bør ikke bruke trykkimpregnert virke tror jeg, fuktigheten må bort fra grunnen punkt. Fyll med singel så kommer ikke vannet opp i det hele tatt. Et tett rom tror jeg ikke er bra fra et fuktighetssynspunkt.

Trykket syll i kombinasjon med fukt er vel det som gir den "behagelige" lukten i 70-tallsvillaene. Høres ikke ut som en god idé da det kanskje er vanskelig å garantere at du virkelig får det helt tørt.

Bruk ikke trykt treverk akkurat som hultan sier, det er ikke å foretrekke. Grav ut i stedet slik at du får 50 cm fritt under etter du har fylt inn ca 20 cm singel, og lag hull i muren mellom venstre & høyre halvdel samt skap god ventilasjon generelt. Eventuelt kan du grave et dypere hull og montere en lensepumpe som fjerner det største overskuddet av vann. Et ofte kostbart alternativ er å frilegge fjellet i omgivelsene og tette sprekker, men siden vann alltid tar letteste vei, flytter problemet seg ofte bare, og det hjelper ofte ingen.

Unngå plast!

Med vennlig hilsen Jawen

En avfukter er noe jeg anbefaler da det alltid vil blåses ut tørr luft samt at fuktig luft trekkes ut fra grunnen. Om du har jord under huset så skal det legges en byggplast på bakken som du fikserer med steiner. Ellers vil du alltid få opp fuktig luft fra bakken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.