3+-roms hus. Hel kjeller. Holder på å renovere en gammel kaldfarstu. Det er som en betongboks kan man si, som er støpt mot kjellerveggen, fylt med stein og grus.

I dag meide jeg opp et lite hull for jeg skal trekke slange fra kjelleren til gulvvarmen som jeg skal legge på betongen. Da oppdager jeg at svillen som ligger på kjellerveggen er råtten. Antar at fuktighet rett og slett har kunnet transporteres opp dit og ikke funnet veien ut igjen. Svillen ligger liksom i det der gruset og steinene. Skal tilføye at hullet jeg tok opp ligger nær betongboksens vegg.

Skaden er ganske grunn, kanskje noen cm dyp der det er som verst. Det er tørt, støver skikkelig når jeg river i det. Jeg kan ikke merke at det blir verre jo nærmere betongboksens vegg jeg kommer. Og jeg synes det føles ganske bra når jeg graver med hånden i retning fra boksens vegg.

Hva gjør jeg med dette? Fylle igjen og glemme det? Hvor lang tid tar det før det blir et virkelig problem og er det hull i hodet? Hadde ikke på agendaen å meise opp hele gulvet i kaldfarstuen og bytte svill...

Sist redigert:
Bilde
En hånd peker på skadede treplanker inne i en vegg, som er avslørt etter å ha fjernet noe av det ytre materialet.

Den typen av overraskelse og et ubehagelig delikat problem på halsen kjennes igjen.
Ditt håp er at det er en gammel uttørket skade.
Hvordan er syllene på hver side av kaldhallen (utenfor)?
Kan det være slik at kaldhallen opprinnelig ikke var en hall, men bare en utvendig trapp?
Hvordan er jordsmonn og drenering?
Er det helt tett i hjørnene/forbindelsen mellom kaldhall og husgrunn?
Blir det mye vanndråper fra sko om vinteren?

Kan du anlegge en inspeksjonsluke/brønn i forbindelse med det nye gulvet?
Da kan du se/måle utviklingen over tid. (Bra for deg nå, og en sikkerhet for kommende eiere i fremtiden.)
Hvis huset er fra 30-tallet og det ikke er verre enn dette etter 80 år, går kanskje ikke prosessen så fort, om det nå i det hele tatt er en pågående prosess.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.