3.745 lest ·
7 svar
4k lest
7 svar
Råteskadet bærende yttervegg hele veien ned til svillen

Dette er en del av huset mitt (det dårligste håper jeg) hvor den bærende ytterveggen henger i luften. Veldig ucharmerende faktisk. Jeg tenkte at jeg kunne gjøre slik, men ville vite hva dere andre mener:
Jeg tar en grov regel, typ som en bjelke til et verkstedtak eller noe, skrur den fast horisontalt over all råte med to lange franskskruer gjennom hver stående planke. Deretter bruker jeg tre-fire jekker som jeg plasserer ute ved grunnmuren på sementplater, spenner fast stående regler mot den horisontale bjelken og der hvor jeg får en åpning på et par tre fasadebord kutter jeg bort det råteskadede, legger bunnsvillpapp og sviller med halvforband og deretter setter jeg inn stående biter av samme dimensjon eller flere mindre, og sist men ikke minst kan man liksom dra i spiker fra siden og stabilisere reglene. Tanken var at man setter skjøtene på ulik høyde og liksom stabiliserer med neste stående regel/planke.
På innsiden av rammen skal jeg så spikre liggende spontane bord slik det var før. Tror dere at det kommer til å fungere? Kan man bære av på samme måte når man monterer inn nye vinduer i de eksisterende hullene som må gjøres større? I dag er der en overligger som hviler på reglene ved siden av vindushullene i fasaden, men den overliggeren er kortere enn de vinduene som skal inn nå, så hvis jeg bare utvider hullene faller den typ ned. Da tenkte jeg at jeg kan bære av ovenfor og bruke stående regler ved siden av, lage bredere hull, ta bort overliggeren og så lage en ny som er lengre enn det nye hullet og ta ut klosser for den og lirke den inn, eller hvordan gjør man egentlig?
Medlem
· Västmanland
· 2 090 innlegg
Det er jo bare en del av en vegg med stående spontet 2" plank, ingenting kommer til å rase av den grunn.
Sag bort det skadede, legg inn en ny syll og kil inn ny plankerstatning så det spenner litt, det skal være nok.
Sag bort det skadede, legg inn en ny syll og kil inn ny plankerstatning så det spenner litt, det skal være nok.
Takk for deres ideer. Jeg er den uvitende og derfor overforsiktige typen. Jeg har kjøpt ordentlige stålstempler som jeg har skrudd fast på en grov treplanke ca 3 stk på to meter. Den hadde jeg tenkt å plassere under siste takbjelken før veggen og legge en bærebjelke opp mot taket og spenne så mye jeg orker.
Deretter tenkte jeg å gjøre som jeg skrev tidligere med en domkraft på utsiden - noe jeg tenkte skulle hindre at det etter hvert blir noen setninger. Tenkte at om man kunne presse opp det friske virket noen mm bare så kanskje det holder?
Deretter tenkte jeg å gjøre som jeg skrev tidligere med en domkraft på utsiden - noe jeg tenkte skulle hindre at det etter hvert blir noen setninger. Tenkte at om man kunne presse opp det friske virket noen mm bare så kanskje det holder?
Om jeg var deg så bør du kanskje lese deg opp på hvordan en yttervegg skal konstrueres for å per i dag anses fagmessig. Om du renoverer og utfester dette ved et salg mens du bare lappet på samme måte som på 40-tallet, så bør du ha en bevissthet rundt dette med skjulte feil.
Takk Byggis1976 - jeg tenker å leie inn et byggefirma som sier hvordan jeg skal gjøre det, og deretter fortsetter jeg selv, og så får de komme tilbake og sjekke før jeg lukker reparasjonene bak isolasjon, panel og fasade. Hele arbeidet med hele huset skal fotograferes, måles, dokumenteres slik at den dagen jeg selger mitt hus, er det en ferdig perm med fotografier, tegninger, mål og materialspecifikasjoner inkludert alle inspeksjonsdokumenter og garantier (jeg kommer jo såklart til å leie ut baderom, tette sjikt, el). Ikke fordi alt dette kanskje kreves, men fordi så ville jeg ha fått mitt hus dokumentert om jeg var kjøper. For å være på den sikre siden vil jeg selge gjennom megler og ha et hus som er inspisert på alle tenkelige måter samt forsikre meg mot klager.
Alle reparasjoner og standarder vil bli tilpasset til moderne regler og mål
Der det mangler innfestninger eller lignende i stenderverket vil slike festes inn. Siden jeg uansett skal rive alt, er det veldig dumt å ikke legge til det som mangler for å oppfylle moderne krav på fagmessighet, synes jeg.
Alle reparasjoner og standarder vil bli tilpasset til moderne regler og mål
Der det mangler innfestninger eller lignende i stenderverket vil slike festes inn. Siden jeg uansett skal rive alt, er det veldig dumt å ikke legge til det som mangler for å oppfylle moderne krav på fagmessighet, synes jeg.
Klikk her for å svare