Hei.
Har arvet en sommerhytte og på doen mot sør sitter et vindu med en vinduskarm som begynner å bli dårlig.
Tenkte å bytte det ut i dag og begynte å rive. Dessverre fikk jeg raskt erfare at det var mye verre enn jeg trodde. Karmen er totalt gjennområtnet, og alle stendere rundt omkring er også råtne. Se vedlagte bilder.

Mitt spørsmål er, hvordan kan det bli slik?
Hvor kan vannet komme fra?
Synspunkter? Et vindu i en sommerhytte er fjernet, og råtne bjelker er synlige rundt den åpne vindusrammen på en lysegrønn vegg. Et vindu i en sommerhytte er fjernet, og råtne bjelker er synlige rundt den åpne vindusrammen på en lysegrønn vegg. Råtten vinduskarm i baderom, synlig skade på treverket og rundtliggende strukturer. Innvendig vises speil, blomster og baderomstilbehør. Råtten vinduskarm med fuktskadet treverk og smuldrende materiale på badet. Vindusrammen er demontert for reparasjon. Råtten vinduskarm på bad i sommerhus, med synlig vask og tannbørster. Veggen rundt vinduskarmen er også skadet, viser tegn på vannskade. Råtten vinduskarm med synlige skader og forfall, viser nødvendig reparasjon. Bakgrunn med verktøykasse og gruslagt bakkegulv.

Får vel rive gavlen til våren og håpe på svar, men synes det er merkelig at det var så ille når det så ganske fresht ut fra utsiden..

Kanskje har det manglet et blikkplater over vinduet?
Regnvann har fått renne ned langs veggflaten og inn i vinduskarmen.

Hvor gammel er bygningen, muligens ligger dette innenfor aldringen for en gammel bygning med lite vedlikehold.

Det er korrekt at det ikke har vært noe øvre dryppblekk. Og det er sikkert som du sier at det er mangelen på dette som er synderen i dramaet. Hytta er fra 20-tallet men akkurat denne delen er bygget på tidlig 80-tall.

L
Kjenner igjen problemet. Ifølge min erfaring skyldes det at metallplatene over og under har sittet feilaktig og ikke sluttet tett mot karmen. Det trengs en bitteliten feilplassering/utetthet som kan føre til skader som dette. Regnvann trenger inn over tid og kan ikke annet enn å føre til råte og mugg. Det er spesielt utsatt på gavler, dette er en typisk skade som tar tid å oppdage for en utrent huseier, men når det har blitt oppdaget er det bare å bite i det sure eplet. Du bør bytte ut stenderne og det som du eventuelt ikke ser akkurat nå under / i veggen som er angrepet.

Foruten de mulige årsakene som nevnes i øvrige innlegg, vil jeg gjerne fremheve vinduets plassering i himmelretningene og det lille utspringet som taket danner. En konsekvens av at fasaden er bygget på utenfra uten at taket har blitt forlenget.

L
J justusandersson skrev:
skulle jeg gjerne fremheve vinduets plassering i himmelretningen og det lille fremspring som taket danner.
Jeg er enig i at takutstikket er lite. Men det finnes faktisk hus som bygges helt uten takutstikk bare fordi det skal være design/moderne. Det er så klart en faktor som ikke forbedrer situasjonen men kan umulig være kjernen i problemet. Ved en ev. omlegging av taket burde man altså også utvide takutstikket, huset ser faktisk bedre ut da etter min mening.

I Skåne f.eks. er bygningstradisjonen å bygge helt uten takutspring ved gavlene, men da er fasadene murt. Jeg ville bare påpeke sammenhengen mellom ombygging og byggskader. I løpet av mitt ganske lange yrkesliv innen byggsektoren har jeg støtt på mange slike eksempler. Naturligvis skal en fasade være tett rundt et vindu uansett orientering, takutspring og fasademateriale. Er takutspringet dårlig og/eller avstanden mellom vindu og takfot stor, er blikket over vinduet utrolig viktig. Også det nedre vindusblikket må være korrekt bøyd i kantene. Vet man ikke hvordan man gjør det, skal man benytte blikkenslager. Det lønner seg i lengden.

• Liker
Andys8
  • Laddar…
Takk for alle svar. Skal fikse det til våren, da blir det til å rive panel, bytte ut alt dårlig materiale og bygge opp på riktig måte (med korrekt monterte over- og underbeslag).

• Liker
Dinusha88
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.