Hei!

Har støtt på problemer i vårt gamle hus som vi kjøpte for tre måneder siden. Skulle male om tapetet i stuen nå i helgen. Begynte å fjerne gulvlister og fant en overraskelse der jeg tidligere har sett at tapetet har løsnet litt.

Sponplaten og det bak plasten er helt råttent flere cm inn. Skal man fortsette å rive for å se omfanget, eller hva gjør man nå? Kan det være på tide å kontakte forsikringsselskap om det skyldes eventuell hussopp, skadedyr eller fuktskade? Det er tørt nå, så det virker å være gammelt. Virker ikke å lukte noe. Det sitter et vindu der jeg har oppdaget dette, så det er mulig at fukt har kommet inn den veien og forårsaket råten. Ser ut som det er en form for plast bak sponplaten, og det er vel ikke helt korrekt at de har gjort slik i et gammelt trehus? Gulvet nærmest veggen virker også å være mykt og ser misfarget ut. Det dreier seg om ca 1,5 meter i bredde.

Huset er bygd "1909" så det er et tømmerhus med steinfot og trefasade.

Et par bilder..

Vannskadet tregulv og vegg nær vindu, med fuktproblemer synlig. Skadet gulvlist fjernet, verktøy og bor på gulvet. Vegg har løsnet tapet.

Råtnet treverk og skadede materialer ved en trevegg i et gammelt hus. Det er fukt- og råteskader, med skitt og avrevet tapet synlig.

Rått, skadet treverk og løsnet materiale ved foten av en vegg, i et gammelt hus renoveringsprosjekt. Veggdekket delvis fjernet.

Skadet gulv og vegg i gammel bygård, med misfarging og mulig råteskade. Treverk uten lister avslører slitasje og problemer med fukt.
 
Vanlig med sånne skader under vinduet. Jeg ville tatt bort innerväggen for å se hvordan det ser ut. Det beste er å fjerne alt angrepet treverk og erstatte med friskt. Slitsomt nå kanskje, men kan dere utbedre feilen skikkelig så vet dere at dere har noe godt å jobbe videre med.
Kontakt med forsikringsselskapet kan nok være lurt, men det er ikke sikkert at dette dekkes av forsikringen, i alle fall ikke på et eldre hus.
 
  • Liker
Brainy
  • Laddar…
Problemet som jeg har sett under vinduer er jo når man har elradiatorer, hvilket medfører at man har en stikkontakt bak disse. Der kontakten sitter er det ofte ikke tett i plasten. Så man får mye fuktbevegelse akkurat der fordi elementet sitter der, og du har ingen diffusjonssperre. Ser ut som om dette kan stemme for din del også.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.