Har støtt på problemer i vårt gamle hus som vi kjøpte for tre måneder siden. Skulle male om tapetet i stuen nå i helgen. Begynte å fjerne gulvlister og fant en overraskelse der jeg tidligere har sett at tapetet har løsnet litt.
Sponplaten og det bak plasten er helt råttent flere cm inn. Skal man fortsette å rive for å se omfanget, eller hva gjør man nå? Kan det være på tide å kontakte forsikringsselskap om det skyldes eventuell hussopp, skadedyr eller fuktskade? Det er tørt nå, så det virker å være gammelt. Virker ikke å lukte noe. Det sitter et vindu der jeg har oppdaget dette, så det er mulig at fukt har kommet inn den veien og forårsaket råten. Ser ut som det er en form for plast bak sponplaten, og det er vel ikke helt korrekt at de har gjort slik i et gammelt trehus? Gulvet nærmest veggen virker også å være mykt og ser misfarget ut. Det dreier seg om ca 1,5 meter i bredde.
Huset er bygd "1909" så det er et tømmerhus med steinfot og trefasade.
Vanlig med sånne skader under vinduet. Jeg ville tatt bort innerväggen for å se hvordan det ser ut. Det beste er å fjerne alt angrepet treverk og erstatte med friskt. Slitsomt nå kanskje, men kan dere utbedre feilen skikkelig så vet dere at dere har noe godt å jobbe videre med.
Kontakt med forsikringsselskapet kan nok være lurt, men det er ikke sikkert at dette dekkes av forsikringen, i alle fall ikke på et eldre hus.
Problemet som jeg har sett under vinduer er jo når man har elradiatorer, hvilket medfører at man har en stikkontakt bak disse. Der kontakten sitter er det ofte ikke tett i plasten. Så man får mye fuktbevegelse akkurat der fordi elementet sitter der, og du har ingen diffusjonssperre. Ser ut som om dette kan stemme for din del også.
Ja det har sittet en elradiator der tidligere, men de ble fjernet når en Mitsubishi FH35 ble installert. Men det stikker ut et rør bak boksen bare, så man har skjult røret med en boks. Forsikringsselskapet kommer ut på onsdag og tar en titt før jeg begynner å rive mer. Har en søstertråd med litt mer info her: https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/284419-svarta-prickar-bakom-list-svartmogel.html
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.