Når jeg i andre ærend rev bort et lag med gamle aviser/masonitt/planker mm under gulvet på sommerhytta så jeg dette på en gulvbjelke:

Angripen treverk med tydliga tecken på skadeinsekter, med bortnött yta och spån, sett under golvet i en sommarstuga.

En treramme under gulvet i en sommerhytte viser tydelige tegn på skade, kanskje fra råte eller insektsangrep, med synlig skadet tre og sprekker.

og undersiden på en av gulvplankene:

Skadet gulvbjelke med tegn til mulig insekt- eller vannangrep, omgitt av ubehandlede treplanker, under gulvet i en sommerhytte.

Det faller ned et fint trestøv når man styrer med det:

Trebjelke under gulv i sommerhus som ser ut til å være angrepet av skadedyr eller fukt, med betongblokker i bakgrunnen.

Bjelken som er angrepet var tidligere mot utsiden der regnet oftest kommer fra (dere ser de gamle panelplankene som stikker ned). Senere ble hytta "løftet en stein" og forlenget så denne bjelken nå ligger svevende over den gamle grunnmuren i midten av bygningen.
Så bør dette være et gammelt angrep som nå er "hvilende" eller kan jeg på noen måte se om det er aktivt/levende?

Ser ut som råte, men tresponet antyder skadedyr også. Men om du ikke ser noen skadedyr og om det er tørt så hadde jeg nøyd meg med å overvåke det hele.

Jeg antar at du ikke har problemer med bæreevnen slik det ser ut nå...

• Liker
mikewse
  • Laddar…
En ting til, det skader jo ikke å ta seg inn i reglen en bit med en kniv. Er det mykt så spiller det jo ingen rolle om du skjærer bort en del.

Ved råte er det jo ofte bra å ta bort de skadede delene da de holder mer fukt enn uskadd tre.

• Liker
mikewse
  • Laddar…
Takk pacman42, det høres fornuftig ut! Jeg skal absolutt fjerne det dårlige da. Kanskje har en skvett Boracol igjen også å pensle på. Bæreevnen er nok ikke noe problem da tilbyggets gulvregel (uskadet) er sammenbundet med alt sammen på andre siden av panelbordene.

Jeg ser ingen skadedyr. Burde man se det nå i august eller kan det være årstidsbundet mer mot vår/forsommer?

Skadedyrene flytter rundt hele året, det avhenger av hvilke skadedyr man forventer seg.

Tremel fra biller og larver pleier å kreve at treverket er fuktig. Er det tørt så skal du ikke ha noen skadedyr. Derimot finnes det skadedyr som aktivt prøver å holde treverket fuktig ved å lede fukt. Ellers er prakteksemplet på å lede fukt ekte hussopp. Dog er den ikke et dyr, ei heller en plante, men tilhører det tredje rike (om du ikke visste det fra før ;-).

Finner du ingen dyr når du skjærer i det skadede treverket, så tror jeg ikke at det finnes noen dyr heller.

• Liker
mikewse
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.