Hei. Trenger å bygge et lite loft for oppbevaring av ting/flytteesker etc etc, inne i garasjen.
Fungerer det å bruke 120*45 til alle bjelkene i henhold til bildet, med cc60 og et spenn over garasjen på 3,6m?
Legger gulvsponplater på 22mm over bjelkene og vil kunne laste opp en del ting der (inkludert meg selv krypende).
Eller trenger jeg å gå opp i dimensjon?
Eller er det bra å feste skrueforbindelser som en snare rundt etasjeskilleren og feste oppe i takstolene som vist i illustrasjonen?

Mvh
//Staffan

• 3D-modell av et garage med trebjelkelag for et lite loft. Bjelker i 120x45 trevirke er installert over en 3,6m spennvidde. En person står under strukturen.
Virker litt spinkelt, synes jeg. Har ikke noen programmer på den datamaskinen jeg sitter på nå så jeg kan ikke sjekke mer nøye.

Tenkt sånn: Du skal ha en del saker permanent liggende der oppe i et fuktig miljø. Treet vil da "krype" som det heter på finspråk en del og du vil få en bananformet underside på bjelkene. Jo spinklere bjelkene er desto mer banan. For å unngå dette bør du
1. Gå opp i dimensjon til 45*170, minst.
2. Skruelim sponplaten mot bjelkene. Du drar en stripe lim på oversiden av bjelken, setter på platen og skrur deretter med for eksempel 4x75 mm sponplateskruer på c/c 250 langs hele bjelken. Her kan jo en skrudriver være nyttig, med mindre du er veldig sterk og utholdende...

Bare noen tanker i all enkelhet, noen andre kan ha flere råd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.