Jeg holder på å renovere litt.
Jeg har funnet ut at veggene i min vaskerom er laget av en slags gassbetong.
Det ble bygget i 1965, og jeg lurer på om det er noe farlig, strålende.
Jeg legger ved et bilde av steinen.
Takknemlig for kjapp respons da jeg må mure et lag.
Fargen er litt svakt blåaktig, synes dårlig på bildet.

• En bit av en grå, porøs gassbetongblokk ligger på bakken med noen blader og rusk. Blåaktig farge antydes, men er vanskelig å se.
Ja, det er helt klart såkalt blå lettbetong - som avgir Radongass.
Finnes fra litt forskjellige produsenter og graden av radonavgivelse varierer, dette kan man
sjekke med en gammamåler (en slags Geigerteller).
Var jeg deg så ville jeg nok byttet den ut om mulig til noe mer helsevennlig materiale.

Er det bare de veggene i vaskerommet som har blåbetong i seg så er det ingen fare, det er først når hele eller store deler av huset består av blåbetong at det kan komme opp i farlige verdier. Du kan lese mer här.

Jeg rev ned veggene. Så det blir trestendere isteden nå!

jon_h skrev:
Er det bare de veggene i vaskerommet som har blåbetong i seg så er det ingen fare, det er først når hele eller store deler av huset består av blåbetong som det kan komme opp i farlige verdier. Du kan lese mer her.
Nå lager du expressenforsider jon :)

Farlig er ikke ordet direkte:

"Den som gjennomsnittlig gjennom et helt år blir utsatt for en gammastråling av 0,20 mikrosievert per time får en stråledose av 1 millisievert. Den som oppholder seg 80 prosent av året i et rom med 1,2 mikrosievert per time får således en stråledose på 5 millisievert. Risikoen ved denne dosen er så pass lav at ansvarlige myndigheter da spørsmålet om gammastråling i blåbetonghus ble behandlet i Radonutredningen 1979 ikke fant grunn til restriksjoner for de som bor der. Derimot har myndighetene for å forhindre at nye bygninger oppføres av materiale med høy gammastråling bestemt at grenseverdien for høyeste tillatte gammastråling i nye bygninger i rom der personer oppholder seg mer enn tilfeldig skal være 0,3 mikrosievert per time (Boverkets Byggregler BFS 2006:12, BBR 12"

Helt ufarlig er heller ordet, men om man allikevel er bekymret så kan man i den grad det er mulig fjerne det :)

/K

Du har rett, det var ikke det beste ordvalget.

Du går imidlertid glipp av det som er potensielt alvorlig fra et risikoperspektiv med blå lettbetong... Nemlig at den foruten ovennevnte gammastråling, avgir radongass. Det er radongassens nedbrytningsprodukter, de såkalte radondøtrene, som utgjør den største faren fra et helsemessig perspektiv. Den må i forekommende tilfeller måles med separat målemetode.

klaskarlsson skrev:
Nå lager du expressen-løpesedler jon :)

Farlig er ikke ordet direkte:

"Den som gjennomsnittlig gjennom et helt år blir eksponert for en gammastråling på 0,20 mikrosievert per time mottar en stråledose på 1 millisievert. Den som oppholder seg 80 prosent av året i et rom med 1,2 mikrosievert per time får dermed en stråledose på 5 millisievert. Risikoen ved denne dosen er såpass lav at ansvarlige myndigheter da spørsmålet om gammastråling i blåbetonghus ble behandlet i Radonutredningen 1979 ikke fant grunn til restriksjoner for boende. Derimot har myndighetene for å forhindre at nye bygninger oppføres av materialer med høy gammastråling bestemt at grenseverdien for høyeste tillatte gammastråling i nye bygninger i rom der personer oppholder seg mer enn tilfeldig skal være 0,3 mikrosievert per time (Boverkets Byggregler BFS 2006:12, BBR 12)"

Helt ufarlig er snarere ordet, men om man likevel er bekymret kan man i muligste mån fjerne det :)

/K

Humulus skrev:
Du misser dog helt det som er det potensielt alvorlige fra et risikoperspektiv med blå lettbetong... Nemlig at den, foruten ovennevnte gammastråling, avgir Radongass. Det er Radongassens nedbrytingsprodukter, de såkalte radondøtrene, som er den største faren fra et helseperspektiv. Den må i forekommende tilfeller måles med separat målemetode.
Det er sant. Og her skal man jo gjøre en måling om man er bekymret og se om man ligger under eller over 200 bq/m3. For å utbedre radongass er det dog først og fremst ventilasjon som gjelder. Dvs avtrekksluft er en bra metode f.eks. Man kan også unngå å bore altfor mange hull i blåbetongvegger, samt holde tapet eller malingslag intakt for å redusere radongassutslippet.

Men fortsatt er det slik at den offisielle anbefalingen for hus med blåbetong er å bytte om man uansett skal gjøre inngrep, men man trenger ikke bytte på grunn av strålingsrisikoen fordi strålingsrisikoen ikke er farlig forhøyet. Og når det gjelder radon skal man gjøre en måling. Radon kommer jo fra flere kilder enn blåbetong, markradon f.eks. er jo enda vanligere så en måling er nok bra uansett.

/K

min kjeller som er sokkel er bygget med slik stein, bygget 66. sjekket med geigerteller, ikke for høye verdier men gjorde allikevel en radonmåling med doser. lå på ca 80-100. men som de har sagt tidligere er det nok markradonet som er verst. om ikke hele huset er bygget i blåbetong

Blåbetongen ble produsert på flere forskjellige steder og med materiale fra ulike hold med den følge at innholdet av det uranbærende alunskiferet kan variere med så mye som en faktor 5 (fra ca: 20uSv - 100uSv).
Dine verdier indikerer at du nok ikke har så mye markradon og heller ikke en av de "verre" sortene av blåbetong!
Husker du hvilke gammastråleverdier du fikk? (midten av rommet eller ved veggen).

Lmob skrev:
min kjeller som er i skråning er bygd med slik stein, bygd 66. sjekket med geigermåler, ikke for høye verdier men gjorde likevel en radonmåling med doser. lå på ca 80-100. men som nevnt tidligere er det nok markradonet som er verst. om ikke hele huset er bygd i blåbetong

tror det var rundt 18 ved alle yttervegger, de er isolert med 5 cm blåbetong. en innervegg fikk jeg 30 men den er borte nå pga oljelekkasje. jeg radonmålte etter byttet av vegg. man skulle måle ca 20 cm fra veggen.
det var jo bare digitalmåler ingen stripe eller så, derfor husker jeg ikke eksakt

18 høres jo ut som blant de minst gammaavgivende materialene, det er jo bra! Det forklarer også dine relativt lave verdier av radon.
Litt undrende til at målingen ble gjort 20cm fra veggen, SSI:s metodeskrivelse angir tett inntil veggen og helst midt på den samme. Dessuten at man tar en verdi midt i rommet (rommets midtpunkt).
Vi måler også normalt med vanlige håndholdte instrumenter uten remse eller tilkobling til PC.

Lmob skrev:
tror det var rundt 18 ved alle yttervegger, de er isolert med 5 cm blåbetong. en innervegg fikk jeg 30 men den er borte nå pga oljelekkasje. jeg radonmålte etter byttet av vegg. man skulle måle ca 20 cm fra veggen.
det var jo bare digitalmåler ingen remse eller slik, derfor husker jeg ikke exact

Er man ikke røyker eller passiv røyker finnes det ingen større grunn til å hisse seg opp. SSI konstaterer i strålevernnytt 1/2001 at:
"Den gruppen av tilfellene som har vært utsatt for miljøtobakksrøyk i hjemmet syntes å stå for hele risikoøkningen, mens de som ikke har vært utsatt for miljøtobakksrøyk ikke viste noen risikoøkning med økende radonkonsentrasjon."
Ser man på diagrammene på SSI-siden er det en betydelig risiko for røykere/passive røykere, men for personer som aldri utsettes for røyk er risikoøkningen ytterst liten/ikke påvisbar. Nå bor jeg riktignok selv i et blåbetonghus med forhøyede verdier, gikk fra 540 bq til 100 bq med installasjon av FTX-ventilasjon. Vi valgte å radonsanere for sikkerhets skyld, men jeg er ganske overbevist om at det ikke er nødvendig fra et helsesynspunkt, dog var det verdt det fra et ventilasjonssynspunkt.

/UoC

Humulus skrev:
Du misser dog helt det som er det potensielt alvorlige fra et risikosynspunkt med blå lettbetong... Nemlig at den foruten ovennevnte gammastråling, avgir Radongass. Det er Radongassens henfallsprodukter, de såkalte radondøtrene, som er den største faren fra et helsesynspunkt. Den må i tilfelle måles med separat målemetode.
Komplett latterlig å "bytte ut en vegg" i lettbetong på grunn av radon. De husene som har høyest radonkonsentrasjon er i 99.9% av tilfellene ikke lettbetonghus, men helt vanlige trehus med torparkjeller/krypkjeller. Der kan du komme opp i 5000 -6000 bequerel uten at folk engang bryr seg om å måle for "det er jo et trehus". Markradon gir mange ganger høyere verdier enn radon fra byggematerialet. Radongass fra byggematerialet ventileres ut gjennom luftutskifting og blir derfor veldig lavt. Et FtX aggregat tar vare på varmen og gir et vesentlig forbedret inneklima.

Vi har blåbetongvegger i et rom, og jeg målte og det var under 100Bq (3 måneders måling). Tror det var 40... og da hadde vi veldig dårlig ventilasjon, noe som nå har blitt forbedret! Så gjør en måling for å undersøke om blåbetongen avgir mye stråling eller ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.