4.211 lest ·
14 svar
4k lest
14 svar
Råd trengs: Hvordan bygger jeg en selvbærende bur i mitt gym?
Medlem
· Stockholms län
· 416 innlegg
Hei
Jeg holder på å innrede et treningsrom i kjelleren. I treningsrommet vil jeg ha muligheten til å henge opp to ting i taket: en sandsekk på ca 30 kg samt meg selv, som veier ca 90 kg.
For å klare dette uten å skade taket vurderer jeg om det går an å inne i rommet bygge en selvbærende bur ifølge vedlagt skisse. En viktig forutsetning er at jeg ikke kan eller vil bolt fast ting i gulvet pga vannbåren gulvvarme. Ideen blir da slik med betegnelser fra skissen:
De tre store spørsmålene til dere som virkelig kan bygge er nå:
I tillegg finnes 5 spørsmål i rødt på side to som jeg gjerne vil ha svar på. Takk på forhånd!
Jeg holder på å innrede et treningsrom i kjelleren. I treningsrommet vil jeg ha muligheten til å henge opp to ting i taket: en sandsekk på ca 30 kg samt meg selv, som veier ca 90 kg.
For å klare dette uten å skade taket vurderer jeg om det går an å inne i rommet bygge en selvbærende bur ifølge vedlagt skisse. En viktig forutsetning er at jeg ikke kan eller vil bolt fast ting i gulvet pga vannbåren gulvvarme. Ideen blir da slik med betegnelser fra skissen:
- Ved punkt A, B, C, E, og H finnes stolper som er skrudd fast i hver vegg
- Mellom A og B ligger den bjelken i hvilken sandsekken og jeg selv kommer til å henge
- Bjelkene CD, EF og GH finnes hovedsakelig for å stabilisere konstruksjonen i sideveis retning og forbindes med bjelken AB via forbindelser som markert
- Veggmateriale, mål og de virkesdimensjoner jeg har vurdert er angitt i skissen
De tre store spørsmålene til dere som virkelig kan bygge er nå:
- Fungerer denne konstruksjonen, eller er det fare for at jeg river ned veggene?
- Hva skal jeg ha for materiale og dimensjon på den 4 meter lange bjelken AB for at den skal kunne henge 90 kg på midten og ytterligere 30 kg litt på siden uten at den svikter?
- Hva skal jeg ha for materiale og dimensjoner i øvrige deler av konstruksjonen for at den skal bli stabil? (Er det f.eks. å gå over bekken etter vann å bruke dyrt limtre i stedet for grov lekt?)
I tillegg finnes 5 spørsmål i rødt på side to som jeg gjerne vil ha svar på. Takk på forhånd!
Medlem
· Stockholms län
· 416 innlegg
84 lesninger og ikke en eneste mening, råd eller forslag...?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 innlegg
Bjelker på høykant er alltid best økonomi. For AB ville jeg tatt doble 45x195. For CD og EF enkel 45x195, for GH ville enkelt vært nok, men om du vil unngå svikt, ta dobbelt. Ta alltid forband nr 1. Ankerskrue eller kamspiker. Hvor viktig er utseendet?
For innfesting i veggen ville jeg tatt 10 mm nylonplugger (Fischer, Mitsutomo) med passende franske skruer. Prøv å få tak i elforsinkede, de er noe enklere å dra i enn varmforsinkede. Og om du ikke vil drukne hele rommet i svette så holder elforsinking.
For innfesting i veggen ville jeg tatt 10 mm nylonplugger (Fischer, Mitsutomo) med passende franske skruer. Prøv å få tak i elforsinkede, de er noe enklere å dra i enn varmforsinkede. Og om du ikke vil drukne hele rommet i svette så holder elforsinking.
Medlem
· Stockholms län
· 416 innlegg
@kallun - Jeg har tenkt i de banene, men jeg lurer på om jeg virkelig kan få til målene så nøyaktig som jeg trenger. I tillegg vil jeg ikke inkråkta på overflaten med stolper annet enn ved veggene, og noen av veggene mine kan jeg ikke ankre ting i akkurat hvor som helst. Hvis du har sett et system som du tror ville fungert, hører jeg selvfølgelig gjerne!
Sist redigert:
Skal du bare bokse på en sandsekk og gjøre litt pullups, eller kommer du nå eller kanskje senere til å begynne å løfte en vektstang også?
Om du skal bruke en vektstang, så er jo en powercage nesten uunnværlig for å kunne trene virkelig sikkert. I en slik er det ingen problem å gjøre pullups eller lignende da alle unntatt de absolutt billigste er virkelig solide og skikkelige. Du kunne i så fall kombinere en powercage med et ordentlig feste for sandsekk. Om du ikke vil ha all funksjonalitet fra en powercage så kan jo et mer seriøst chinsstativ være en idé.
Disse løsningene fungerer kanskje ikke i det hele tatt i ditt rom, men om de gjør det så tror jeg at de blir både billigere og mer effektive enn å bygge noe selv. Om du skal bygge selv, så kan du nok få mye inspirasjon hvis du søker etter "powercage diy" på google eller youtube.
Om du skal bruke en vektstang, så er jo en powercage nesten uunnværlig for å kunne trene virkelig sikkert. I en slik er det ingen problem å gjøre pullups eller lignende da alle unntatt de absolutt billigste er virkelig solide og skikkelige. Du kunne i så fall kombinere en powercage med et ordentlig feste for sandsekk. Om du ikke vil ha all funksjonalitet fra en powercage så kan jo et mer seriøst chinsstativ være en idé.
Disse løsningene fungerer kanskje ikke i det hele tatt i ditt rom, men om de gjør det så tror jeg at de blir både billigere og mer effektive enn å bygge noe selv. Om du skal bygge selv, så kan du nok få mye inspirasjon hvis du søker etter "powercage diy" på google eller youtube.
Medlem
· Stockholms län
· 416 innlegg
@Janus82 - takk for synspunkter! Jeg har sett på powercages også, men siden den eneste øvelsen jeg gjør med vektstang er klassiske Hacklifts blir det ikke den beste løsningen. Mitt problem er at jeg trenger festepunkter i taket som ikke er i nærheten av søyler og vegger, med minst en meter i hver retning. Sandssekken er for min eldste gutt. Han trener karate så det vil bli sparket på den fra alle mulige vinkler. Ringene er for meg, som liker gymnastikklignende trening og trenger å kunne henge både vertikalt og horisontalt i dem. En crossfitrigg med en overligger på minst 3 (helst nærmere 4) meter kunne i teorien fungere, men jeg vet/forstår ikke hvordan jeg skal få det elendet til å stå stille. Som nevnt over kan jeg ikke bolte ned i gulvet (vannbåren gulvvarme) og jeg vil ikke skru i veggene annet enn der det finnes stendere. De fleste crossfitrigger har dessuten en høyde på minst 2.70 og jeg har 2.40 i takhøyde i rommet. Det er for meg ikke noe mål i seg selv å bygge dette, jeg ville heller kjøpt en ferdig løsning, men hvordan løser jeg mine (i grunnen ganske enkle) behov med standardutstyr??
@Thomas_Blekinge - Takk! Noen spørsmål:
1. Mener du med 45x195 "vanlige" stendere (C24 eller lignende) eller limtre?
2. Ang. innfesting i veggen - er den foreslåtte kombinasjonen nylonplugg/fransk beregnet for steinveggene kun (B, E) eller både for stein og plyfa/gips/regel (A, C, H)?
3. Har du et forslag til hvordan jeg løser avstandsproblemet ved B som illustrert på side 2? Granitten er her så ujevn at det finnes gap på ca 2 cm mellom stolpen og veggen når jeg har skjøvet den inn til den treffer et punkt. Jeg trenger noe på veggsiden av stolpen som holder den vertikalt. Ideen jeg har hatt er å for en 95x95-søyle ha en veldig lang bolt (minst 20 cm) som tres gjennom et forboret hull i stolpen. Deretter skrur jeg på minst én mutter (med nyloninnlegg?), hvoretter bolten skrus inn i et hull med plugg i steinveggen. Med denne løsningen burde jeg kunne bruke mutrene mellom vegg og stolpe til å holde stolpen vertikal. Ville dette fungert, og finnes det en enklere løsning?
@Thomas_Blekinge - Takk! Noen spørsmål:
1. Mener du med 45x195 "vanlige" stendere (C24 eller lignende) eller limtre?
2. Ang. innfesting i veggen - er den foreslåtte kombinasjonen nylonplugg/fransk beregnet for steinveggene kun (B, E) eller både for stein og plyfa/gips/regel (A, C, H)?
3. Har du et forslag til hvordan jeg løser avstandsproblemet ved B som illustrert på side 2? Granitten er her så ujevn at det finnes gap på ca 2 cm mellom stolpen og veggen når jeg har skjøvet den inn til den treffer et punkt. Jeg trenger noe på veggsiden av stolpen som holder den vertikalt. Ideen jeg har hatt er å for en 95x95-søyle ha en veldig lang bolt (minst 20 cm) som tres gjennom et forboret hull i stolpen. Deretter skrur jeg på minst én mutter (med nyloninnlegg?), hvoretter bolten skrus inn i et hull med plugg i steinveggen. Med denne løsningen burde jeg kunne bruke mutrene mellom vegg og stolpe til å holde stolpen vertikal. Ville dette fungert, og finnes det en enklere løsning?
Da forstår jeg behovet litt bedre.
Hva slags bjelkelag har du over rommet? Hvis det er trebjelkelag, i hvilken retning går bjelkelaget, langs med din tenkte bjelke eller på tvers av den?
Det jeg tenker er at hvis du har trebjelkelag på tvers av din tenkte bjelke alternativt et betongbjelkelag, kan du bruke en tynnere bjelke, typ 45x70, og feste den med litt kraftigere vinkeljern i alle bjelkene over hele rommet. Har du et trebjelkelag som går langs med bjelken, kunne du gjøre en kryss-løsning der du fester 45x70 lekter i typ 3 bjelker på jevn avstand over hele rommet og så fester en lang 45x70 i disse. Gjør du på en slik måte bør du få en solid løsning som ikke trenger bein eller sidestøtte i det hele tatt for å sitte oppe. Dessuten vil du få mer takhøyde igjen enn om du bruker en frittstående bjelke på tvers av hele rommet.
Hva slags bjelkelag har du over rommet? Hvis det er trebjelkelag, i hvilken retning går bjelkelaget, langs med din tenkte bjelke eller på tvers av den?
Det jeg tenker er at hvis du har trebjelkelag på tvers av din tenkte bjelke alternativt et betongbjelkelag, kan du bruke en tynnere bjelke, typ 45x70, og feste den med litt kraftigere vinkeljern i alle bjelkene over hele rommet. Har du et trebjelkelag som går langs med bjelken, kunne du gjøre en kryss-løsning der du fester 45x70 lekter i typ 3 bjelker på jevn avstand over hele rommet og så fester en lang 45x70 i disse. Gjør du på en slik måte bør du få en solid løsning som ikke trenger bein eller sidestøtte i det hele tatt for å sitte oppe. Dessuten vil du få mer takhøyde igjen enn om du bruker en frittstående bjelke på tvers av hele rommet.
Medlem
· Stockholms län
· 416 innlegg
@Janus82 - takk!
Meg bekjent er det trebjelkelag, men jeg er usikker på om retningen er langs eller tvers bjelken AB. La meg sjekke i kveld så skal du få svar på spørsmålet!
Meg bekjent er det trebjelkelag, men jeg er usikker på om retningen er langs eller tvers bjelken AB. La meg sjekke i kveld så skal du få svar på spørsmålet!
Medlem
· Stockholms län
· 416 innlegg
Janus82 (og andre treningsinteresserte) - Jeg snakket nettopp med Lars Norberg som driver Baltic Fitness, som produserer riggene, stativene osv. i egen regi. Det viser seg at man gjennom dem kan ta en standardmodell og (innen rimelige grenser) få den tilpasset i prinsippet uten ekstra kostnad. Min løsning blir sannsynligvis derfor å kjøpe en slik her, få høyden på søylene tilpasset for 2,40 takhøyde og lengden på veggfestene avpasset for å kunne monteres ved E og C i mitt bilde.
Case closed, som man sier. Takk for all input.
Ser fin ut, men hvor skal du henge sandssekken?Herr Hysteres skrev:Janus82 (och andra gyminteresserte) - Jeg snakket nettopp med Lars Norberg som driver Baltic Fitness, som produserer rigger, stativer etc i egen regi. Det viser seg at man via dem kan ta en standardmodell og (innen rimelige grenser) få den tilpasset i prinsippet uten ekstra kostnad. Min løsning blir sannsynligvis derfor å kjøpe en slik her, få høyden på søylene tilpasset for 2.40 takhøyde og lengden på veggfestene tilpasset for å kunne monteres ved E og C i mitt bilde.
Medlem
· Stockholms län
· 416 innlegg
Jeg får kompromisse på det og henge den i et veggfeste. Tror denne totalløsningen motiverer det avsteget fra grunnideen.
Har tittet i denne tråden noen ganger nå og det er en ting jeg ikke skjønner - taket i kjelleren din antar jeg er gulv på etasjen over? I så fall, holder det gulvet for at du går der med sandsekken i armene? Kanskje holder det til og med om du hopper med sandsekken? I så fall holder det like godt for å henge tilsvarende vekt under. Bare fest alt sammen i en av bjelkene i bjelkelaget. Hvis det mot formodning ikke finnes en bjelke akkurat der du vil ha tingene (det pleier å være 60cm mellom dem) så kan du jo feste en bit firkantrør 40x40x5 eller noe slik med noen bolter i nærmeste to bjelker og feste tingene på ønsket sted i røret.
Det er jo liksom ingen tunge ting du vil henge opp. Visst, det kommer til litt dynamiske laster, men det er fortsatt lett om man sammenligner med for eksempel bjelkelagets egenvekt eller at flere mennesker beveger seg på etasjen over.
Det er jo liksom ingen tunge ting du vil henge opp. Visst, det kommer til litt dynamiske laster, men det er fortsatt lett om man sammenligner med for eksempel bjelkelagets egenvekt eller at flere mennesker beveger seg på etasjen over.
Jeg bruker Rogue greier og er meget fornøyd med kvaliteten. De har flere mulige systemer bl.a. et man feller ut fra veggen. Sjekk http://www.rogueeurope.eu/rogue-rigs-racksHerr Hysteres skrev:@kallun - Jeg har fundert i de banene men jeg lurer på om jeg virkelig kan få til målene så nøyaktig som jeg trenger. I tillegg vil jeg ikke inkringe på overflaten med stolper annet enn ved veggene og noen av mine vegger kan jeg ikke forankre ting i akkurat hvor som helst. Om du har sett noe system som du tror ville funke lytter jeg selvfølgelig gjerne!
Klikk her for å svare