Hei!

Vil gjerne motta bilder/råd om hvordan dere har koblet uteromtaket i vinkel slik at det blir så pent som mulig.

Jeg kommer selv til å feste den indre bærende bjelken i takfoten for å få en fornuftig takvinkel. Og jeg synes det blir penest. Men så er det det mindre takutspringet som jeg må bryne meg på. Se bilde med blå pil.

Hvordan ville dere ha gjort i denne sammenkoblingen?

• Uterom med nytt betongfundament, blå pil peker på sted for taktilkobling ved rødt hus med hvite vinduer.
Bygger du i løsvirke eller er det et ferdig kit? Hvilken type tak blir det?

Centano Centano skrev:
Bygger du i løsvirke eller er det et ferdig kit? Hvilken type tak blir det?
Blir et ferdig willab med kanalplast-tak.
Tenker selv at limtrebjelken overkant til takstolene mer eller mindre vil følge takfoten. Så det smidigste er kanskje å få tilkoblingen plåtat pent av en ekte plåtis?

Er det noe slik som dette? Bortsett fra det avskårne hjørnet.
En innglasset terrasse på et tredekke koblet til et grått hus med valmet tak.

Centano Centano skrev:
Er det noe ala dette? Bortsett fra det skårne hjørnet.
[bilde]
Eksakt! Finnes det flere bilder du kan vise av den? Både innenfra og utenfra

Dessverre finner jeg ikke flere bilder fra andre vinkler. Fant denne, hvor de har satt en plate. Gjetter at platen stikker inn under fotplaten. En hvit plate for din del burde bli penest. Det jeg funderer på er sprekken som blir i forkant, innringet. Der vil man jo få til en løsning som ikke tillater regn, snø og fugler å komme seg inn.
Glassveranda med trepanel og taktekkiet vises, med markert glippe hvor planken møter veggen, diskutert som potensielt inngangspunkt for vær og dyr.

Hej,
Du skrev i min andra tråd men jag svarar här. 😉

Så här löste vi det, skall se om jag kan få till lite andra bilder när jag kommer hem.
Enkelt beskrivet så lät jag uterumstommen gå in under takfoten, därefter tog jag bor panelen på takfoten och satte limträbalkar som jag fäste i kortändarna på takstolarna. Ena limträbalken fäste jag takbalkarna i uterummet på och den andra blir då avslut mot huset. Satte plåt i övergången mellan limträbalk och uterumstak. Inga större problem efter 6 år nu, enda skulle väl vara att det kommer in lite bös från taket emellanåt. Vi bor i björkskog och tror det är frömjöl som blåser in under takpappen och ner i takfoten, tillslut letar det väl sig ner i uterummet. Slänger med lite bilder jag hade i mobilen och försökte illustrera i paint. Uterom med skyvedører på en terrasse med plen i forgrunnen, og utemøbler stablet mot huset. Taket er kledd med takstein. t. Uterom med glasstak og utsikt mot hage, spisebord med duk og stoler i forgrunnen, og barneføtter til høyre. Uterom med tak og takrenne; limtredrager festet i takfoten, med overgangsblikk mellom tak og uterom. Illustrasjon av uteromsstamme som går under takfot med limtrebjelker festet i takstoler, og overgang i metall mellom limtrebjelker og uteromstak. Illustrasjon av en konstruksjon med limtrebjelker som støtter taket i et uterom, vist i en enkel tegning laget i Paint.

• Et hvitt uterom med store glasspartier og terrassemøbler, integrert med husets takfot, sett fra hagen.
Sist redigert:
Kvackatore Kvackatore skrev:
Hei,
Du skrev i min andre tråd men jeg svarer her. 😉

Sånn her løste vi det, skal se om jeg kan få til litt andre bilder når jeg kommer hjem.
Enkelt beskrevet så lot jeg uteromsstammen gå inn under takfoten, deretter tok jeg bort panelen på takfoten og satte limtrebjelker som jeg festet i kortendene på takstolene. Ene limtrebjelken festet jeg takkrokene i uterommet på og den andre blir da avslutning mot huset. Satte plåt i overgangen mellom limtrebjelke og uteromstak. Ingen større problemer etter 6 år nå, eneste skulle vel være at det kommer inn litt rusk fra taket av og til. Vi bor i bjørkeskog og tror det er frømel som blåser inn under takpappen og ned i takfoten, til slutt leter det vel seg ned i uterommet. Slenger med litt bilder jeg hadde på mobilen og forsøkte illustrere i paint. [bilde]t.[bilde][bilde][bilde][bilde]
Mange takk! Jeg tror det jeg skal bygge nesten er helt identisk med ditt.
Det ser ut som at du har bygd opp trallen for å få gulvnivået i uterommet som det samme som inne i huset? Så har jeg gjort også, men med en betongplate.

Hvordan løste du opptaket/tetningen i takhellingen du har på kanalplasten?
Var det gjennom å ha en tilstrekkelig høy limtrebjelke for å fange høydeforskjellen fra begynnelse til slutt?
Jeg kommer til å bygge med ca 4 graders takvinkel og dybden på mitt uterom er ca 5,5m, så det ville i så fall trenge å være en bjelke som er 400-450mm høy hvilket blir vanskelig.
Hvordan ser det ut fra innsiden?

L leachim skrev:
Mange takk! Jeg tror det jeg skal bygge er nesten helt identisk med ditt.
Det ser ut som at du har bygget opp terrassen for å få gulvnivået i uterommet likt som inne i huset? Så har jeg gjort også, bare med en betongplate.

Hvordan løste du tettingen i takhellingen du har på kanalplasten?
Var det ved å ha en tilstrekkelig høy limtrebjelke for å ta høydeforskjellen fra start til slutt?
Jeg skal bygge med ca 4 graders takvinkel, og dybden på mitt uterom er ca 5,5m, så det vil i så fall trenge en bjelke som er 400-450mm høy, hvilket blir tøft.
Jeg kjøpte en ramme fra willabgarden som var for 1 vegg, fikk da en bjelke over jeg brukte til det formålet. Uterommet er 5,7 x 4,1m. Hva vil du ha for takhøyde på langsiden med 5,5 meters bredde?

Bilder innenfra og på utførelsen kommer!

Illustrasjon av uterom med målinger: 5801 mm lengde, 5745 mm bredde, 2282 mm høyde og 4,0° takvinkel. Glassvegger og tak er vist.

Jeg kjøpte en stamme fra willabgarden som var for 1 vegg, fikk da en balk over jeg brukte til det formålet. Uterommet er 5,7 x 4,1m. Hva kommer du til å ha for takhøyde på langsiden med 5,5 meter bredde?

Bilder innefra og på utførelsen kommer!

[bilde]
Bredden jeg skrev var egentlig ment som dybden og den blir 5046mm (ikke 5,5). Antar du mener langsiden i forkant? Det blir omtrent det samme som ditt. Glasspartier 2000mm + bærbjelke.

Rektangulær vinterhage med glasspartier på framsiden og tak, sett fra utsiden. Vegg på høyre side og bak, med bærende strukturer.

L leachim skrev:
Mange takk! Jeg tror det jeg skal bygge nesten er helt identisk med ditt.
Det ser ut som at du har bygget opp terrassen for å få gulvnivået i hagestuen det samme som inne i huset? Så har jeg også gjort, men med en betongplate.

Hvordan løste du opptegning/tettingen i takhellingen du har på kanalplasten?
Var det gjennom å ha en tilstrekkelig høy limtrebjelke for å fange høydeforskjellen fra start til slutt?
Jeg kommer til å bygge med ca 4 graders takvinkel og dybden på min hagestue er ca 5,5m, så det ville i så fall måtte være en bjelke som er 400-450mm høy, noe som blir tøft.
Her kommer da litt bilder. Å tenke på er at det kan bli trekk fra takfoten, så ikke glem å tette der hvis du ikke vil ha det slik. Unnskyld at det er så skittent, holder på å rengjøre taket.
Vinterhage med glasvegger og hvitt tak. Detaljer av takfot og takrenne, med antydning av skitt som skal rengjøres. Vegg med hvitt tak, takrenne, og rør på utsiden av terrasse. Skyvedør med vindu til venstre og trehyller til høyre på treterrassen. Innendørs verandatak med synlige takhellinger, trehvit vegg, glasslåvedører og hengende flasker. Behov for tetting ved takfot nevnes. Takfot med takrenne over vindu, noe skittete, under rengjøring. Vær oppmerksom på potensielt trekk og behov for tetting. Tak og gesims med takrenne og smuss, viser steder for potensiell trekk fra takfoten. Enkelt løv ligger på overflaten. Takfot med smuss og en takrenne.

Jeg kjøpte en ramme fra willabgarden som var for 1 vegg, fikk da en bjelke over jeg brukte til det formålet. Uterommet er 5,7 x 4,1m. Hva kommer du til å ha for takhøyde på langsiden med 5,5 meter bredde?

Bilder innfra og på utførelse kommer!

[bilde]
Hvilket tak satte du som tåler så lav helling?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.