Trenger råd fra snekkere og andre kunnskapsrike om hvordan man penest løser dette, for meg, problemet. Bildene nedenfor har jeg tatt av trappen vår opp til det innredede loftet.

Angående pil nr.1, så er det lektere de har satt opp for å feste trappen. Hvordan dekker jeg dette best? Har vurdert 6mm mdf som jeg har liggende eller oppussingsgips, hvilket av dem er best å bruke? Pil nr.2 henger jo sammen med nr.1 og nr.3, da lekterne er lavere enn hva gulvet er (nr.3). Gulvet består av 22mm spon, 5mm skum og 14mm parkett, totalt 41mm høyere enn lekterne. Skal man bygge noe på lekterne for å komme i samme nivå og så sette dekkplaten kant i kant, eller hvordan gjør man det? Hva er praksis?

Deretter kommer problemet nr.4 i bilde 2. Til å begynne med hadde de laget trappehullet så smalt at man slo hånden i innertaket hvis man holdt i rekkverket på vei opp. Ikke akseptabelt, og de måtte endre dette. Sluttresultatet ble en viss avstand mellom rekkverk og trappehull. Men hvordan gjør jeg det penest der? Innertaket som dere ser på bilde to (gamle stygge furutaket) vil vi sette et nytt innertak med plater.

Dette er det siste med det innredede loftet, og så er man endelig ferdig. Så jeg er takknemlig for alle råd og tips!

• Trapp opp til innredet loft med markerte piler viser problemområder med høydeforskjell og fester for trappen. Diskusjon om bruk av mdf eller gips for dekking.
  • En trapp med metallspiler ved siden av et trepaneltak, med en rød pil merket nummer 4 som peker på en åpning i taket.
Velg 6mm mdf den er mer slitesterk enn gips
for øvrig er det utseendet i seg selv som gir den beste løsningen

Jo, mentalt har jeg bestemt meg 6mm MDF. Men skal man bygge på med småbiter til samme nivå som gulvet og sette MDF'en kant i kant oppe på regelen eller skal man gjøre påbyggingen 6mm utenfor regelen så MDF'en havner under. Hvilket blir penest?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.