Jeg holder på å renovere kjelleren min og akkurat nå fjerner jeg maling/puss fra veggene. Jeg skal pusse disse veggene, men ønsker å ha dem i pussens farge. Hva skal man behandle overflaten med da for å binde støvet?
Når det gjelder pussen.
Jeg har fått anbefaling om å slamre veggene først med puss og mye vann, så sette på nett og deretter påføre pussen. Stemmer dette?
Hvilken type puss ville dere anbefale?
Det er 1,5m tykke granittmurer utenfor de murede veggene.
Takk på forhånd
Når det gjelder pussen.
Jeg har fått anbefaling om å slamre veggene først med puss og mye vann, så sette på nett og deretter påføre pussen. Stemmer dette?
Hvilken type puss ville dere anbefale?
Det er 1,5m tykke granittmurer utenfor de murede veggene.
Takk på forhånd
Var et bra stund siden dette men står i samme startgrop. Hvordan gikk det for deg? Tips?T Tagg skrev:Jeg holder på å renovere min kjeller og akkurat nå fjerner jeg maling/puss fra veggene.
Jeg skal pusse opp disse veggene men ønsker å ha dem i pussens farge. Hva skal man behandle overflaten med da for å binde støvet?
Hva gjelder pussen.
Jeg har fått anbefaling om å slamre veggene først med puss og mye vann, så legge nett og deretter på med pussen. Stemmer dette?
Hvilken type puss ville dere anbefale?
Det er 1,5m tykke granittmurer utenfor de murede veggene.
Takk på forhånd
Jeg hadde tenkt å grunne med grunningsmørtel, så pusse med C mørtel.
//Andreas
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Er jo vanskelig å bedømme, men skal det være en innredet kjeller? Full varme og bebodd? Uansett, grunn med weber https://www.se.weber/fasad-puts-och-murbruk/putsbruk/weber-grundningsbruk-kc Og puss med 3 mm webers pussmørtel c 134, og avslutt med weber 135 1mm mørtel. Er det en råkjeller så bruk b mørtel i stedet for c.
N neo11 skrev:
Ok. Testet i dag å tette igjen sporene for elektrisiteten, fikk til snerten i mørtelen men tror jeg blandet litt for løst.
hvordan skal konsistensen være på ferdig mørtel?

N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Vanskelig å svare på kunstinsenen da det varierer så mye innen puss, men akkurat i ditt tilfelle med å dekke til strømkabler bør den være som havregrøt, litt tykk slik.
Men veldig mørk puss, du bør kjøpe noe annet.
Hva slags mørtel har du brukt?
Men veldig mørk puss, du bør kjøpe noe annet.
Hva slags mørtel har du brukt?
Det vil bli vaskerom/baderom her med fliser på veggene.N neo11 skrev:
Blandet litt mye vann i går merket jeg. Det er finja puss/mørtel C
//Andreas
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Ok, ja pussmørtel C skal du bruke. Trenger ikke stå murmørtel på sekken (mindre smidig).
Ser vel bra ut, tenk bare på å alltid forvanne alle flater du legger kalkbasert mørtel på.
Ser vel bra ut, tenk bare på å alltid forvanne alle flater du legger kalkbasert mørtel på.
Sist redigert:
N neo11 skrev:
Yes. Dette har jeg gjort. Har fått høre litt forskjellig angående netting med de murerne jeg har snakket med så trengs ikke.
//Andreas
sorry, var litt uklar. Ja det skulle vært et spørsmål.N neo11 skrev:
Når man grunner med grunningsbruk A. Skal det trekkes ut på veggen? Eller blandes enda tynnere og slå ut med kost?
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Hva er veggen for bruk?
Forstår ikke helt hvordan A bruk kom inn i sammenhengen i bad.
Men svar på spørsmålet er løst bruk, ikke som vann, men ikke veldig langt ifra.
Og slå på med sleiv, det skal være så løst at det nesten begynner å renne på veggen etter slaget.
Men trenger ikke være heldekkende.
Neste omgang slår du på med stivere bruk og drar opp på veggen med skånska eller lignende.
Men forvann for heft.
Forstår ikke helt hvordan A bruk kom inn i sammenhengen i bad.
Men svar på spørsmålet er løst bruk, ikke som vann, men ikke veldig langt ifra.
Og slå på med sleiv, det skal være så løst at det nesten begynner å renne på veggen etter slaget.
Men trenger ikke være heldekkende.
Neste omgang slår du på med stivere bruk og drar opp på veggen med skånska eller lignende.
Men forvann for heft.
takk Har forsøkt å lete etter lekter for å ha som pusslekter. Hvor mange mm pleier det å være? Finja sier 10-12 mm. Jeg har funnet lekter som er 8 eller 12. Skulle gjerne ønske å pusse så tynt som muligN neo11 skrev:
//Andreas
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
https://www.bauhaus.se/avdragsbana-6x2500mm
Sett dem med pass, så kan du kjøre så tynt du vil, bare det blir rett.
Slå på en smal linje (10cm bred) med puss fra gulv til tak, trykk inn listen nesten helt i bunnen.
Så en stokk og pass for å sjekke at det er rett.
Med 1,5 meters mellomrom. Deretter dra stokk på banene når du pusser.
Sett dem med pass, så kan du kjøre så tynt du vil, bare det blir rett.
Slå på en smal linje (10cm bred) med puss fra gulv til tak, trykk inn listen nesten helt i bunnen.
Så en stokk og pass for å sjekke at det er rett.
Med 1,5 meters mellomrom. Deretter dra stokk på banene når du pusser.

