Jeg holder på å renovere kjelleren min og akkurat nå fjerner jeg maling/puss fra veggene. Jeg skal pusse disse veggene, men ønsker å ha dem i pussens farge. Hva skal man behandle overflaten med da for å binde støvet?

Når det gjelder pussen.
Jeg har fått anbefaling om å slamre veggene først med puss og mye vann, så sette på nett og deretter påføre pussen. Stemmer dette?

Hvilken type puss ville dere anbefale?
Det er 1,5m tykke granittmurer utenfor de murede veggene.
Takk på forhånd
 
  • Rå murvegg i en uferdig kjeller med verktøy på gulvet; isolasjon ses i taket. Arbeid med fjerning av maling/puss pågår.
  • Liker
Putsann
  • Laddar…
T Tagg skrev:
Jeg holder på å renovere min kjeller og akkurat nå fjerner jeg maling/puss fra veggene.
Jeg skal pusse opp disse veggene men ønsker å ha dem i pussens farge. Hva skal man behandle overflaten med da for å binde støvet?

Hva gjelder pussen.
Jeg har fått anbefaling om å slamre veggene først med puss og mye vann, så legge nett og deretter på med pussen. Stemmer dette?

Hvilken type puss ville dere anbefale?
Det er 1,5m tykke granittmurer utenfor de murede veggene.
Takk på forhånd
Var et bra stund siden dette men står i samme startgrop. Hvordan gikk det for deg? Tips?

Jeg hadde tenkt å grunne med grunningsmørtel, så pusse med C mørtel.
//Andreas
 
N
N neo11 skrev:
Er jo vanskelig å bedømme, men skal det være en innredet kjeller?
Full varme og bebodd?
Uansett, grunn med weber [lenke]
Og påfør med 3 mm webers pussmørtel c 134, og avslutt med weber 135 1mm mørtel.
Er det en råkjeller så bruk b mørtel i stedet for c

Ok. Testet i dag å tette igjen sporene for elektrisiteten, fikk til snerten i mørtelen men tror jeg blandet litt for løst.

hvordan skal konsistensen være på ferdig mørtel? Veggen med fersk mørtel i fyllte elektriske spor. To ledninger stikker ut fra toppen av sporene. En bøtte med mørtel er synlig nederst.
 
  • Veggen viser to sparkelreparasjoner der elektriske kabler er lagt. En bøtte med sparkelblanding står på gulvet.
N
Vanskelig å svare på kunstinsenen da det varierer så mye innen puss, men akkurat i ditt tilfelle med å dekke til strømkabler bør den være som havregrøt, litt tykk slik.
Men veldig mørk puss, du bør kjøpe noe annet.
Hva slags mørtel har du brukt?
 
N neo11 skrev:
Vanskelig å svare på konsistensen da det varierer så mye innen puss, men akkurat i ditt tilfelle med å dekke strømkabler bør den være som havregrøt, litt tykk slik.
Men veldig mørk puss, du bør kjøpe noe annet.
Hvilken mørtel har du brukt?
Det vil bli vaskerom/baderom her med fliser på veggene.
Blandet litt mye vann i går merket jeg. Det er finja puss/mørtel C

//Andreas
 
N
Ok, ja pussmørtel C skal du bruke. Trenger ikke stå murmørtel på sekken (mindre smidig).
Ser vel bra ut, tenk bare på å alltid forvanne alle flater du legger kalkbasert mørtel på.
 
Sist redigert:
N neo11 skrev:
Ok, ja, pussmørtel C skal du bruke. Trenger ikke stå murmørtel på sekken (mindre smidig).
Ser vel bra ut, bare husk å alltid forvanne alle overflater du legger kalkbasert mørtel på.

Yes. Dette har jeg gjort. Har fått høre litt forskjellig angående netting med de murerne jeg har snakket med så trengs ikke.

//Andreas
 
N
Var det med nettning et spørsmål rettet til forumet? Av de 2 bildene du har lagt ut ser jeg ingenting som trenger å nettets.
 
N neo11 skrev:
Var det med netting et spørsmål rettet til forumet? Av de 2 bildene du har lagt ut ser jeg ingenting som trenger nettes.
sorry, var litt uklar. Ja det skulle vært et spørsmål.

Når man grunner med grunningsbruk A. Skal det trekkes ut på veggen? Eller blandes enda tynnere og slå ut med kost?
 
N
Hva er veggen for bruk?
Forstår ikke helt hvordan A bruk kom inn i sammenhengen i bad.
Men svar på spørsmålet er løst bruk, ikke som vann, men ikke veldig langt ifra.
Og slå på med sleiv, det skal være så løst at det nesten begynner å renne på veggen etter slaget.
Men trenger ikke være heldekkende.
Neste omgang slår du på med stivere bruk og drar opp på veggen med skånska eller lignende.
Men forvann for heft.
 
De fleste vegger har sin grunningsmørtel igjen, 2 vegger er rene inn til betonghulsteinen. Tenker at jeg skulle trenge å grunne før pussmørtel C?
 
N
Du kan like gjerne grunne med pussmørtel c, bland bare løst. Og en liten forvanning.
Men har du allerede kjøpt a mørtel så bruk det.
 
N neo11 skrev:
Du kan like gjerne grunne med murpuss c, bland bare løst. Og en liten forvanning.
Men har du allerede kjøpt a bruk så bruk det.
takk Har forsøkt å lete etter lekter for å ha som pusslekter. Hvor mange mm pleier det å være? Finja sier 10-12 mm. Jeg har funnet lekter som er 8 eller 12. Skulle gjerne ønske å pusse så tynt som mulig

//Andreas
 
N
https://www.bauhaus.se/avdragsbana-6x2500mm
Sett dem med pass, så kan du kjøre så tynt du vil, bare det blir rett.
Slå på en smal linje (10cm bred) med puss fra gulv til tak, trykk inn listen nesten helt i bunnen.
Så en stokk og pass for å sjekke at det er rett.
Med 1,5 meters mellomrom. Deretter dra stokk på banene når du pusser.
 
  • Liker
hampasnöret og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.