Uansett om det kommer bil med renne eller pumpe så er forskalingsstøttene for høye. Alt skal gå lett, ingenting i veien som ikke må være i veien.
Sist jeg bygde form som var 200mm bred så var det på kupert fjell, den høyeste delen av formen var 7 meter i ferdig høyde for betongen. En "mur" som vi senere bygde et hus med 4 leiligheter på.
Men du gjør naturligvis som du selv vil, vil du ha gjengestenger osv så kjør på, men det trengs ikke.
Takk for alle tips.
Jeg har bestilt en pumpebil, ikke renne. Men kan for den delen forkorte støttene likevel
Som det ser ut nå så sitter det 240mm treskrue gjennom formen i nederkant (5cm opp) som går inn 3cm i plate/regle, C-C 50cm. Hviler bunnarmeringen på dette. Setter M8 gjennom støttene på hver side av formen så langt ned jeg kan (gikk ikke an å komme ned til 5cm dog) og 5cm fra toppen, ca C-C 100cm.
På innsiden er det veldig besværlig å sette støtte, der ligger massene fra gravingen :/
På den lave delen (maks 45cm høy) trenger jeg å gjødsle med støtte også på innsiden hvis jeg nå bruker rikelig med formstag?
//Love
ja. du slipper også støtte på innsiden om du setter formstag
PS. Noen som kjenner noen med gravemaskin modell smidig som vil jobbe litt i Luleå-regionen til uka? Min favorittgutt trengte tydeligvis ferie (vel fortjent sådan) og kan ikke hjelpe oss på 2 uker, noe som er nesten en katastrofe for prosjektet...
He he, værgudene har jo vannet over Luleå siden telen slapp typ. Men akkurat i dag, og hvis man skal tro på spåmennene, noe jeg har sluttet med for lenge siden, så kommer det til å bli sol fremover så jeg får nok vanne som sagt. Merkelig. Da formen ble bygget var det konstant regn i uker, nå når betongen trenger å brenne sakte titter solen fram skikkelig....
Det er en minivibb hun holder i, hun virket veldig interessert i den forresten. Effektiv var den iallfall, til den brant (kom røyk ut av den på feil sted), en leid Makita, håper jeg ikke blir belastet for nye kull/linding/motor...
Ja, slangen er for belysning, gjenstår å se hva det blir for noe.
Gubbarne var foreløpig effektive, tror de lossede på 19 min ifølge lappen jeg skrev på. MEN pumpebilen skrev 3h hvilket forsåvidt er forståelig da han har en del slanger å rengjøre (1kbm i spill) men i alle fall... var ikke helt budsjettert for det men det var nok verdt med en pumpebil likevel. Renne hadde blitt komplisert.
Uten alle deres tips og pekefingre hadde jeg nok ikke klart dette mentalt, nå følte jeg meg ganske trygg når pumpen startet.
Et siste spørsmål, når kan jeg rive formen?
Mvh Love
Rive formen? Hva mener du? Alle tipsene vi har gitt deg i denne tråden er jo ut ifra at formen skal ha et beskyttelse av formplyfa! Hvis du skulle bygd en mur uten beskyttelse skulle du ha bygd muren med 7 graders helling innover.
Nei da, bare tuller vent noen dager ville jeg gjort, men det finnes de her inne som har bedre peiling på slikt.
Formen kan man jo egentlig plukke bort etter et par timer, betongen vil ikke renne av gårde hvis oppskriften er riktig. Men en dag kan man jo vente, venter man for lenge kan det snarere bli slik at formen blir vanskelig å plukke bort.
Jeg tar alltid bort formen innen 1 døgn etter støping, men man må være forsiktig ved kanter så man ikke brekker noe.
Man vil jo også komme til og vanne skikkelig og ikke bare på toppen.
Ok, tenk da på å velge elkabel som kan legges direkte i bakken uten beskyttelsesrør siden den slangen trolig ikke er godkjent for legging under bakken, der brukes gul beskyttelsesslange. Det beste er om du likevel legger gul beskyttelsesslange, så har du en sjanse til å bytte kabelen i fremtiden uten å grave opp.
Tar lengre tid enn man tror å rive når man har brukt overdreven mengde skruer :/
Tar resten i morgen. Overflaten ser virkelig bra ut for øvrig. Veldig fornøyd!
Ngn som vet når og hvordan man kan feste skifer på muren? Lim eller fix, og hvor lenge må betongen tørke før tro?
Når man støper gulv så snakkes det alt fra 1 måned til 3 måneder før man legger fliser så et sted der bør jo også gjelde for en betongmur.
Det enkleste er vel å bruke flislim.