Jo så er det nok, men får likevel litt ågren
Føler ikke at jeg har full kontroll på alle parametrene og det er mange bud på Google og her
Prøvd å finne en "lokal konsult" men ingen virker så tilbøyelig til å dele sine kunnskaper hvis de ikke får gjøre jobben selv, selv om de får betalt for konsultasjonen..
Dette med armeringen tror jeg blir største bekymringen, virker som jeg trenger mer enn jeg hadde håpet hører jeg
Jo så er det nok, men får likevel litt ångest
Føler ikke at jeg har full kontroll på alle parametere og budene er mange på Google og her
Har forsøkt å finne en "lokal konsulent" men ingen virker så tilbøyelige til å dele sine kunnskaper hvis de ikke får gjøre jobben selv, selv om de får betalt for konsultasjonen..
Dette med armeringen tror jeg blir største bekymringen, virker å trenge mer enn jeg hadde håpet, hører jeg
marken kommer ikke akkurat til å være i ro på det området. du vet jo selv på våren at det oppstår fartskupp
heller gjøre det litt solid og slippe å gjøre om det
Så sant. Men å lage "korgar" for en mur? Må leie en masse greier på Jiab hører jeg :/ Aldri støpt i stor skala tidligere.
Alt annet i husprosjektet ter seg enkelt i jmf Men da støpte vi ikke platen selv. Har sannsynligvis fortrengt hvor mye angst man hadde under husbyggingen også forøvrig
nt trenger være så seriøs.
formstag eller gängstång som du najar tre tior kanskje 5cm fra bakken. deretter samme variant bare 5cm fra overkant.
ingen idé å dubbe inn husgrunnen. huset vil bevege seg på en helt annen måte enn muren. heller da en asfaboard mot husets fasade.
Dere aner ikke hvor deilig det er å ha noen å diskutere med! Selv om tilbudene er ulike, så er det iallfall konkrete tilbud, og det er mer enn jeg har funnet/fått tidligere!
Om nå grunnen er vanskelig å slå ting ned i, hvordan forankrer man støttene da tro?
Dere aner ikke hvor deilig det er å ha noen å diskutere med! Selv om budene er forskjellige, så er det i alle fall konkrete bud, og det er mer enn jeg har funnet/fått tidligere!
Hvis nå bakken er vanskelig å påle ned ting i, hvordan forankrer man støttene da tro?
//L
normalt 50 cm isch jern som slås ned
dårlig skisse men kanskje får en oppfatning
L et i regel virke 45/70 stag i 28/70
funkar jo også. bare oppgradering av virket. eller doble 45*45
Slitt hund i kveld... mer enn fordoblet alle støtter og da med 45x70 + 28x70 ifølge deres anbefaling med ekstra kjærlighet i hjørnene Har også banket ned 50 cm 10mm armjern! Føles betydelig stødigere nå. Har også kjøpt inn 40 m M8-stang...
Morn! Med tanke på at det er en lavform, skal den ikke kalve når du har bygget som du har gjort, hvis du støper riktig altså, begynn med å fylle i bunnen, gå videre for så å gå tilbake. Da har betongen satt seg litt.
I dine ytterhjørner skulle du skutt ut bjelkene, deretter spikret på en låsebord på hver side.
Når du bygger innsiden av formen, gjør du det samme ved å låse innerhjørnene med spiker/låsebord samt slå ned armeringsjern i bakken som på utsiden.
Det skal ikke være nødvendig med stag i den lave formen, hvis du bygger riktig, så konstruksjonen låser seg selv.
Dine stender er litt høye, vil være i veien for betongbilens renne.
Tenk også på at det skal være lett å rive formen. Overjobb ikke med skruer, kjøp blankspiker.
Morsning! med tanke på att det är en lågform så ska den inte kalva när du byggt som du gjort, om du gjuter rätt dvs, börja med att fylla i botten, gå vidare för att sedan gå tillbaka. Då har betongen satt sig lite.
I dina Ytterhörn skulle du skjutit ut reglarna, sedan spikat på en låsbräda på varje sida.
När du bygger insidan av formen så gör du likadant, att du låser innerhörnen med spik/låsbräda samt slår ner armeringsjärn i backen som på utsidan.
Ska inte behövas Stag i den låga formen, om du bygger rätt, så konstruktionen låser sig själv.
Dina strävor är aningens höga, kommer vara ivägen för betongbilens ränna.
Tänk på att det ska vara lätt att riva formen också. Överjobba inte med skruv, köp blankspik.
Mvh Snickare.
stag mest för att ts skall slippa bredda sin grävning nog för att bredden är nog. mest för att underlätta
stag även för att slippa gör någon komplicerad armering
Nå forstår jeg ikke helt hva du mener, formstagene har ingenting å gjøre med armeringen. Det er en gjennomgående pinne som brytes av når formen er støpt. Kun for å holde formen sammen.
Og som jeg skrev tidligere, så er streverne altfor høye for at betongbilen skal kunne gjøre en smidig jobb!
Skal det være gjort "på ordentlig" så er ikke strevernes loddrette regler høyere enn støpehøyden på den siden som betongbilen kommer til å fylle fra. Samt at det er markert inni formen hvilken høyde betongen skal være.
Det er en lavform, det krever ikke mer enn 45-50 cm utstikk fra formen for å feste skråstreverne på bakken. Og ikke høyere enn selve formen.
Takk for alle tips.
Jeg har bestilt en pumpebil, ikke renne. Men kan for så vidt korte støttene uansett
Som det ser ut nå, så sitter det 240mm treskruv gjennom formen i nederkant (5cm opp) som går inn 3cm i plate/regal, C-C 50cm. Hviler bunnarmeringen på dette. Setter M8 gjennom støttene på hver side av formen så langt ned jeg kan (gikk ikke å komme ned til 5cm dog) og 5cm fra toppen, ca C-C 100cm.
På innsiden er det veldig besværlig å sette støtte, der ligger massene fra gravingen :/
På den lave delen (max 45cm høy) trenger jeg å gjødsle med støtte også på innsiden hvis jeg nå bruker rikelig med formstag?
Her er et bilde som viser hvor tett du trenger å stagge, kanskje du kan sette det litt lenger fra hverandre siden din mur ikke er like bred;
Bredden spiller ingen rolle, trykket avhenger bare av høyden (eller, om man foretrekker det, dybden).
Prøv å stikke ned hånden i en bøtte med vann eller i havet. Ingen stor forskjell på trykket du opplever der, eller hva?
En rask panikkløsning for å stagge opp litt ekstra hvis man er nervøst anlagt er å legge på jord/grus på utsiden. Det kommer til å holde imot ganske bra. Men man må jo grave det bort igjen senere...
Tenk også på at hvis du setter sammen de motsatte sidene av formen med en slags stagg, så vil betongens trykk motarbeide seg selv. Trykket på den ene siden vil støtte den andre, og vice versa. Bare sørg for at stagget holder.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.