Har googlet meg blodig i jakt på vettige råd om hvordan en forskaling og armering skal lages for en støttemur.
Muren blir fra 40 - 70 cm høy topp til bunn, 10-50 cm over bakken med jord på den ene siden.
Av ulike grunner må jeg gjøre den 200 mm bred.
Jeg har begynt å snekre på en forskaling og har kommet halvveis, ytterskallet klart, og skal når som helst begynne med indre skallet. Ytterskallet er linjert opp slik jeg vil ha det med støtter mm.
Jeg har satt klosser av 195-regler litt her og der som distanser i bunnen. Så tenkte jeg kjøre 6x240mm treskruer langs bunnen for å holde sammen "veggene" i nederkant med c-c 500mm. Også på toppen når armeringen er på plass. Innerveggene blir også laget av forskalingsfiner med 2x2-regler oppe og nede og på de høyere delene også i midten. Støttene sitter bare på den ene siden med ca c-c 2500mm eller der jeg tror det trengs.
Betongmuren skal deretter kles på utsiden og på toppen med skiferplater (10 mm tykke).
Spørsmål: Kommer formen min til å briste? Og hvordan synes dere jeg skal armere dette? Den blir jo ganske tykk liksom. Forside/bakside? Begge deler? Dimensjoner på matte/stang?
Betongbilen kommer neste fredag så må få orden på dette asap!
Håper virkelig noen dyktige personer kan gi noen tips her!
aldri støpe inn tre!!!
anbefaler formstag.
ellers gjerne 45*70 og ikke 45*45 (dog kan det gå om ikke over arbeid med vibrator.
det hadde vært fint om du hadde hatt fot på muren. selv om den ikke blir veldig høy så blir det mye trykk.
aldri støp inn tre!!!
anbefaler forankringsstag.
ellers gjerne 45*70 og ikke 45*45 (dog kan det gå om ikke over arbeider med vibrator.
hadde vært fint om du hadde hatt fot på muren. selv om ikke blir verst høy så blir mye trykk.
Takk!
Fikk rådet å droppe fot av de som solgte skiferen, og det var med en da tiltenkt 95mm tykk mur :/ Nå blir den jo 200mm.
Siden den skal kles hadde jeg ikke tenkt å vibrere alt for mye, spiller ingen rolle hvordan den ser ut lixom.
Hvor tett bør jeg sette stagene i så fall? Tenkte at den gjennomgående treskruen skulle fungere som forankringsstag.
Den høyere delen har mange vinkler også. Ca 2m mellom vinklene så burde bidra til å holde imot jorden også?
Når man former er det bedre å være skikkelig sikker på at det holder... Jeg bruker 45x95. Her er et bilde som viser hvor tett du trenger å stive av, du kan kanskje sette det litt lenger fra hverandre siden din mur ikke er like bred;
Du kan bruke gjengestang som alternativ til formstag. Undertegnede gnitalus bruker kraftig ståltråd (som jeg trer dobbelt gjennom formen og låser med en spiker på begge sider, så snurrer man tråden til tråden er stram og man har riktig avstand.
det der var virkelig i overkurs.
1000mm når du gjør så lav. å liten.
og så en i hvert indre og ytre hjørne.
kommer bli mye liv i din mur.
jeg ville satt tre tior oppe og nede
Skjønt å høre! Krøp sammen i fosterstilling når jeg så hvor tett stagene satt ovenfor.
Trenger nok å komplettere med dobbelt opp på stagene mao.
Så dere tror ikke på å bruke lange trekruer som stag?
På hvilke høyder tenker dere stag isf?
Ingen matte mot ev sprekkdannelse?
PS. Mener du cc 1000 for formstagene eller støttene? Kanskje like greit å sette gjengestang gjennom støttene, oppe og nede. Ikke bare i kryssfinerplaten?
Armeringsstål skal ligge minst 50 mm fra ferdig overflate. Bruk diameter 12mm.
Du bøyer firkanter i passende høyder som du plasserer med c-c 150 mm
Bruk 10-12mm armeringsstål, doble rader og ca. 150 mm mellom (i høyden)
Radene forbinder du med armeringsjern som du bøyer som U og setter annenhver opp og annenhver ned (Settes c-c 150 mm). Hver skjøt najer du sammen.
Armeringskonstruksjonen må forankres i formen så den ikke flyter opp.
Borr inn de langsgående armeringsjernene i husgrunnen og støp fast disse med ekspanderbetong.
Du fyller igjen med drenerende materiale bak muren 15-20 cm, f.eks. Makadam. Markduk mellom makadam og jord. Er det fare for stillestående vann bak muren må du drenere i bunnen. Ellers er det fare for frostsprengning.
Sørg for at du har stampet bakken der muren din skal stå ordentlig.
Fasen, begynner å angre sterkt på at jeg ga meg inn på dette... allerede pløyd ned en del i formmateriale og kommer til å ha vanskeligheter med å rekke alt dere foreslår før bilen kommer :/
Har ferie først neste uke og er borte i helgen og neste fredag kommer den... angst Finnes det ingen snarveier her? Det er jo ingen husgrunn liksom
Vet Var inne på det tidligere. Ikke gratis de heller. Og merparten av muren er under 40 cm så tenkte at det skulle bli enkelt å støpe :/ Nå har vi lagt alle penger på nær 100kvm kjørbart skifer og skifer til murbekledningen så noen L-støtter blir det dessverre ikke
Fasen, begynner å angre sterkt at jeg ga meg inn på dette... allerede har brukt mye på formmateriale og kommer til å få vanskelig med å rekke alt dere foreslår før bilen kommer :/
Har ferie først neste uke og er borte i helgen og neste fredag kommer den... angst Finnes det ingen snarveier her? Det er jo ingen husgrunn liksom
//L
dessverre. går betongen så har du en mur som ser for jævlig ut.
kjører du 7 til 4 så har du gjort en fin form på 2 dager maks. på tredje ligger du i armeringen
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.