A
Har leid bort en større jobb på fritidshuset mitt som er gjort i etapper. Det gjelder både bytte av vinduer, tømmerreparasjoner m.m. Trepanelet er byttet og en vindsperre er montert under trepanelet nå, direkte mot tømmeret. Allerede i fjor oppstod det sprekker i panelet, og jeg fikk råd av håndverkere om å legge i linoljekitt som ble farget av slamfargen jeg brukte. I dagens situasjon ser det ikke spesielt bra ut siden fargen ikke fester på kittet. Har forhørt meg med Falu rödfärg og de sier at ingen tetningsmasse fungerer. Jeg er nøye av meg, kanskje for nøye, men lurer på om det virkelig skal bli slik såpass fort. To av bildene gjelder fjorårets jobb og det er i sørvendt posisjon, så jeg er klar over at solen står mye på der. Også andre siden hvor panelet er byttet nå i mars/april i år har det oppstått sprekker.

Hva er deres kloke råd i saken? Skal jeg reklamere på tjenesten og påtale utbytte av panelet? Hvilke risikoer er det ved å ha disse sprekkene? Stor takk på forhånd for svar... :(

Rød panel med sprekker på et hus, malt med slamfarge. Sprekker synlige i treverket og malingen har vansker med å feste seg.
Rød trekledning med synlige sprekker nær bunnen, festet til betongsokkel med småstein foran.
Rød trepanel med synlige sprekker, montert på en murgrunn. Detaljer om panelens overflate og fargebelegg.

Kanskje skulle jeg zoomet bildene mer, men tror at det synes at sprekkene går ganske høyt opp...

Risikoene med sprekkene er at vann kommer til å trenge inn og ødelegge treet. Det er en naturlig prosess at treet tørker og trekker seg sammen og sprekker.
Jeg hadde malt en gang til for å fylle opp sprekkene med maling. Jeg har akkurat like sprekker på min fasadepanel som skal males om snart.

Om du bytter panel så kommer sannsynligvis det nye til å få de samme sprekkene etter en tid.

A
OK! Det jeg tenker på er jo at man ikke kan male over for mye med denne malingen for da blir det tykke lag og det kan løsne. synes at det ikke burde bli slik når det er så nylig satt opp! :mad:

Egentlig ingen risiko. Fordi malingen ikke er tett, vil den fuktigheten som kommer inn også ventileres ut. Så lenge du ikke har noen ekstra fuktbelastning utenfra som frodig vegetasjon nær fasaden, lekk takrenne eller ekstremt værutsatt beliggenhet.

Utseendemessig kan maling forbedre ved at ny umalt overflate som kommer frem inni sprekkene blir rød, men ikke skjule at selve sprekken finnes. Det er slik falu-paneler ser ut og alltid har gjort.

Linoljekitt er direkte uegnet da oljen forverrer å farge området. Altså økt synlighet på grunn av fargeforskjellen. Dårlig råd!

Holdbarhetsmessig trenger du ikke bekymre deg. Det andre er et spørsmål om hva som føles bra for ditt øye.
Hvis dette ikke er ok, må du kanskje vurdere andre konsepter enn slamfarge for å få det du vil, altså noe som dekker og fyller som moderne malingtyper. Håper likevel at du med tiden kan føle deg fornøyd og oppleve de gode sidene med en "levende" panel, til tross for første misberegningen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.