Når det gjelder skruvene, så må man ikke skru dem inn så langt at innpakningen sprekker. Har man ikke riktig fingerspissfølelse, er det bedre å skru dem inn litt for lite. De blir jo uansett dekket av flisen senere.
ja, det var det jeg var redd for, at skruen ville gå for langt inn. Kanskje det går bedre neste gang jeg skrur.
Du trenger ikke kjøpe noen ny plate om du ikke har tenkt å knekke den gamle i to... Sett den tilbake og skru litt ved siden av de gamle skruehullene bare.
Jeg hadde gjort det for å være på den sikre siden så ikke gipset beveger seg og fugen sprekker. Det er ikke så mye tid/jobb/penger å få til det og da er du på den sikre siden.
Akkurat sånn! Jeg hadde kanskje satt inn noen flere skruer så de sitter cirka hver 20 cm, men ellers ser det veldig bra ut. På med den gamle gipsplaten nå, så er du nesten ferdig
Exakt så! Jag hade kanske satt någon mer skruv så de sitter typ var 20 cm men annars ser det mkt bra ut. På med den gamla gipsskivan nu så är du nästan klar sen
Nå lurer jeg litt på gipsskiven mot taket.
I venstre hjørnet er det litt ødelagt, men sannsynligvis kommer det til å dekkes av et skap. Skiven er skjevt satt opp fra tidligere, for lengst til høyre er differansen nesten 1 cm.
Hvordan gjør jeg der på best mulig måte?
1. Hvis jeg skal male må det være en pen avslutning mot taket. Setter man på en spesiell list mot taket som man sparkler på? Slik at det blir en pen overgang.
Papirremsen funker kanskje ikke i den skjøten siden glippen er ganske stor på høyresiden.
2. Hvis jeg lar flisene gå helt opp, er sikkert problemet mindre. Men skal man fortsatt sparkle veggen på gipsskivene?
Ærlig talt ser jo veggen ganske dårlig ut, ødelagt gips også nede, ulike tykkelser gips, jeg vet ikke hva som dekkes av skap mm men jeg hadde byttet gipsen på hele den veggen i stedet
Ærlig talt ser jo veggen ganske dårlig ut, ødelagt gips også nede, ulike tykkelser gips, jeg vet ikke hva som dekkes av skap mm men jeg hadde byttet gipsen på hele den veggen istedenfor
Oi, må jeg gjøre om alt med de stendere jeg allerede har laget? Føles veldig slitsomt
Kan jeg bytte platen oppe i stedet? Samme som jeg gjorde nede. Men over et større område?
Kan du ikke ta et oversiktsbilde så vi ser litt mer av veggen og også beskrive hvor det skal sitte skap, hvor det skal flislegges og hvor det skal males osv. Da blir det enklere å komme med råd.
Kan du ikke ta et oversiktsbilde så vi ser litt mer av veggen og også beskrive hvor det skal sitte skap, hvor det skal flislegges og hvor det skal males etc. Da blir det enklere å komme med råd.
Bilder av både det gamle kjøkkenet og etter riving. OBS! Det var ikke et fint funkiskjøkken, men fra 70-80-tallet. Nå blir det et IKEA-kjøkken med hvite Veddinge-dører brutt opp av hyller i askfiner.
Over kjøkkenbenken skal det være skap. Enten helt opp mot taket. Men jeg vil ikke ha en åpning der som samler støv og som ikke kan rengjøres. Eller lavere skap.
Til venstre for kjøkkenbenken kommer en vegghengt kullfiltervifte til å henge over ovnen. Så skap enten til venstre for viften eller på veggen der strømkabelen henger.
Tidligere dekket en list kanten mot taket på gipsveggen. Det skjulte kanten. Kanskje en idé.
Veggen består også av type puss og betong over kjøkkenbenken. Fliser skal settes opp et stykke mot skapenes underkant eller hele veien mot taket bak viften.
På veggen over kjøkkenbenken skal det være skap, enten opp mot taket eller lengre ned.
Til venstre for kjøkkenbenken skal det henge en vegghengt kullfiltervifte. Utsugsdelen, det firkantede hullet, tettes igjen med tallerkenventil. Hvis den synes, må den males inn i veggen på en eller annen måte. Ellers kan den dekkes av et skap og tallerkenventilen festes på kortsiden av skapet.
spontant ville jeg si at der det skal sitte skap, gjør så lite som mulig. Der det skal være fliser, gjør du det ganske glatt, men du trenger ikke slipe og sparkle deg i hjel. Vurderer du derimot å male, må det være skikkelig gjort så veggen er helt jevn. Den minste lille ujevnhet vises når malingen kommer på dessverre.