Trenger man å sparkle om det skal flislegges? Noen mm nivåforskjell kan man vel kompensere for med limet?

• Liker
Marijairena
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trenger man å sparkle om det skal flislegges? Noen mm høydeforskjell kan man vel kompensere med med fiks?
Jeg hadde i alle fall ikke sparklet, men løst det med fiks. Et par mm er jo ikke noe problem å løse med fiks.

• Liker
Marijairena
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Satte du några reglar i skarven?
Nei, jeg gjorde ikke det. Det er ikke gjort før på øvrige gipsplatebiter. Kraftige reglar 4 St som går loddrett med 2 st ca 500 mm mellomrom og en med 250 mm mellomrom. Hva skjer om jeg ikke har gjort det nå? Plata føles til og med mer stabil enn den gamle.

A
Iom at platene ikke har støtte bak i skjøtene er det stor risiko for at det sprekker (overflaten) når de kan bevege seg fritt, man pleier bare å skru en løs bordbit i skjøten så platebitene sitter sammen:)

Handyman 1 skrev:
Iom at platene ikke har støtte bak i skjøtene er det stor risiko for at det sprekker (overflaten) når de kan bevege seg fritt, man pleier bare å skru en løs plankebit i skjøten så platebitene sitter sammen:)
Kan jeg gjøre om det hele? Ta ut skruene og kjøpe ny gipsplate? Skulle nok ikke lyttet til sønnen‍♀️

M Marijairena skrev:
Kan jeg gjøre om det hele? Ta ut skruene og kjøpe ny gipsplate? Skulle nok ikke hørt på sønnen‍♀️
Ja det er bare å løsne skruene, sette inn støttene bak og skru inn samme gipsplate igjen. Ikke skru i samme hull, så er det greit.

Neste gang bør du også prøve å få skruene litt dypere inn i gipsen, det ser ut på bildet som om du kunne skru dem inn et par mm til så de ikke stikker opp av gipsplaten.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Ja det er bare å løsne skruene, sette støttene bak og skru på igjen den samme gipsplaten. Skru bare ikke i de samme hullene så går det fint.

Neste gang bør du også prøve å få skruene litt dypere inn i gipsen, det ser ut på bildet som at du kunne dra dem inn et par mm til, så de ikke stikker ut av gipsplaten.
:D Skal prøve det da med den samme gipsplaten og bare kjøpe noe man kan bruke som bjelker. Jeg oppfatter det som at man kan bruke noen mindre dimensjoner enn de massive som går loddrett? Nå vet jeg i hvert fall hvordan jeg gjør det. Veldig takknemlig

M Marijairena skrev:
:D Skal prøve det da med samme gipsplate og bare kjøpe noe som man kan ha som stendere.
Jeg oppfatter det som at man kan ha en mindre dimensjon enn de bastante som løper loddrett?
Nå vet jeg i alle fall hvordan jeg gjør det. Veldig takknemlig
Du trenger ikke ha stendere av samme dimensjon, men finn noe hos den lokale byggvarehandelen som virker bra. Dette er en stender som ville funke og er ikke så dyr og lett å få inn i bilen siden den ikke er så lang.

https://www.byggmax.se/45x70-kortregel-p08145071

Toppen! Vi drar til Byggmax. Bedre å gjøre om og rett så det ikke blir problemer senere med fliser etc. Takk for din hjelp!
Blir nok flere spørsmål fremover her i forumet.

M Marijairena skrev:
Toppen! Vi drar til Byggmax. Bedre å gjøre om og riktig så det ikke blir problemer senere med fliser etc. Takk for din hjelp!
Blir nok flere spørsmål fremover her i forumet
Disse lektene finnes på alle byggevarehus (ikke bare Byggmax), jeg bare tok en så du skulle se hvilken jeg mente.

Om du vil kan du jo laste opp et bilde her når du har satt opp lektene og før gipsen så blir det ikke noen flere misforståelser.

• Liker
Marijairena
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Disse lektene finnes i alle byggevarehus (ikke bare Byggmax), jeg bare tok en slik at du skulle se hvilken jeg mente.

Om du vil kan du jo laste opp et bilde her når du har satt opp lektene og før gipsen så blir det ikke noen flere misforståelser.
Trodde bare jeg skulle sjekke for sikkerhets skyld. Vet ikke om jeg var tydelig med det i mitt første innlegg. Gjelder dette med lektene også om man skal sette opp fliser senere?
Spørrende

M Marijairena skrev:
Tenkte bare å sjekke for sikkerhets skyld. Vet ikke om jeg var tydelig med det i mitt første innlegg. Gjelder dette med lektene selv om man skal sette opp fliser etterpå?
Nysgjerrig
Jeg hadde gjort det for å være på den sikre siden så ikke gipsen beveger seg og fugene sprekker. Det er ikke så mye tid/arbeid/penger for å få det til, og da er du på den sikre siden.

• Liker
Marijairena
  • Laddar…
Det er nok å sette noen rester midt over skjøtene så det ikke flekser for mye.

Veggen utenfor plater med synlige skjøter og markeringer i rød farge.

• Liker
Henkan Sundberg og 1 annen
  • Laddar…
Når det gjelder skruene, må man ikke skru dem inn så langt at pappen sprekker. Hvis man ikke har rett fingerspissfølelse, er det bedre å skru dem inn litt for lite. De vil uansett bli dekket av flisene etterpå.

• Liker
Marijairena
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det er nok å sette noen rester midt over skjøtene så det ikke flekses for mye.

[bilde]
Ok, ulike varianter. Takk for tydelig bilde! Gjør i alle fall om, skrur ut platen, kjøper en ny, OM den eksisterende skulle bli for skadet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.